Öronen bakåt: arg? - fel

M

miss_nannis

Jag har växt upp med inlärningen att hästar som har öronen bakåt är arga eller irriterade. Men för ett tag sedan läste jag en underbart bra bok, "Tänk som din häst", och där stod det att när hästar lägger öronen bakåt när de t.ex "Bråkar" så är det inte för att de är arga utan för att skydda öronen från bitattacker. Vilket är rätt ?

Sv: Öronen bakåt: arg? - fel

Visst är det en underbart bra bok! Min är fullkomligt sönderläst! Jag anser att en häst visar genom öronen(och hela kroppen) vad den känner men visst kan det vara så att den skyddar öronen från att attackeras!

OK, men en häst som ska attackera; lägger inte den öronen bakåt också, fast då kombinerat med andra signaler. Precis som med andra djur är det väl alltid en kombination av signaler man måste kolla efter?
När vår hund vet med sig att hon gjort något hon vet att hon inte får så åker öronen ned en bit... Intressant ämne, vill veta mer.

miss_nannis skrev:
Jag har växt upp med inlärningen att hästar som har öronen bakåt är arga eller irriterade. Men för ett tag sedan läste jag en underbart bra bok, "Tänk som din häst", och där stod det att när hästar lägger öronen bakåt när de t.ex "Bråkar" så är det inte för att de är arga utan för att skydda öronen från bitattacker. Vilket är rätt ?

Båda är rätt och det finns även fler orsaker till varför de kan lägga öronen bakåt. Som Cristobal sa det finns olika kombinationer med kropps delar som hästen prata med. Man måste ta in hela kroppen innan man kan säger en häst är arg eller inte. För även när vi kommer up till vissa hästar och de lägger öronen bakåt, inte alltid betyder att de är arg på oss eller att de skydda deras öronen från att vi ska bita de.:D . De göra det också när de är skeptiskt och osäkert.

Ja min pålle har ju sina öron bakåt mycket, men inte bakåtstrukna utan bara bakåt liksom! ;)

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 831
Senast: super
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 904
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 103
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar