Vaxet och håren, visst, men alla de där flikarna och kanorna runtomkring öppningen hjälper nog också till tänker jag. Man måste ju liksom lirka sig in för att hitta öppningen.

Mitt öronrelaterade ordförråd är fantastiskt! :D
Ljudvågorna kanske bromsas upp något genom dessa?
 
Kanske. Eller filtreras en aning? Alla djur med yttre öron har ju sådana där krumelurer.
Nu måste någon expert komma in här och förklara allt tycker jag. Vi har säkert minst en på Buke!
Tänker att de flesta djur, däggdjur iaf har mer rörliga öron. Våra sitter ju fast (ja förutom hos de som kan vifta lite med sina då).
Så jag förstår verkligen att tex hästars öron ser ut som de gör men att vi har så märkliga öron som sticker ut som konstiga paraboler.
 
Tänker att de flesta djur, däggdjur iaf har mer rörliga öron. Våra sitter ju fast (ja förutom hos de som kan vifta lite med sina då).
Så jag förstår verkligen att tex hästars öron ser ut som de gör men att vi har så märkliga öron som sticker ut som konstiga paraboler.
Min givna fråga är hur fasen man kan vifta med öronen?! Mina barn kan, men de har inte fått det från mig för jag får inte till det. HUR rör man på dem när man inte ens vet hur man hittar rätt spak i hjärnan för "röra- öronen-spaken"?
 
Min givna fråga är hur fasen man kan vifta med öronen?! Mina barn kan, men de har inte fått det från mig för jag får inte till det. HUR rör man på dem när man inte ens vet hur man hittar rätt spak i hjärnan för "röra- öronen-spaken"?
Man stramar liksom ansiktet/tinningen. Då rör sig öronen :idea: Så man viftar inte på själva öronen... eller jag gör inte det iaf :D
 
Jag tror det är för att ”rikta in” ljudet i örat. För om man kupar händerna bakom öronen och lixom böjer fram örat lite när man tex tittat på tv så blir alla ljud mycket klarare/högre ( nej, jag brukar inte sitta så :rofl: )
En gammaldags hörapparat är ju också som en tratt så om det bara hade varit ett hål tror jag vi hade hört mycket sämre...
B0B03085-82C3-42AA-BF2D-2426CA03835B.webp

Lånad bild, en till i nästa inlägg (kan inte lägga n flera...)
 
Skippa fram ungefär halva videon så gör de ett experiment där de formar om ytterörats veck på en kille och han tappar då helt och hållet förmågan att höra varifrån ljud kommer.

Vecken hjälper till att bestämma varifrån ljud kommer eftersom ljudvågorna måste studsa från de olika vecken in i örat. Så utan ytterörat skulle vi troligtvis ha väldigt svårt att orientera oss med hjälp av ljud.
 
Min givna fråga är hur fasen man kan vifta med öronen?! Mina barn kan, men de har inte fått det från mig för jag får inte till det. HUR rör man på dem när man inte ens vet hur man hittar rätt spak i hjärnan för "röra- öronen-spaken"?

Det är superenkelt! Jag använder bara mina öronmuskler och viftar!
Inte som Toker i Snövit dock, DET hade varit ett snyggt partytrick :D
 
Man stramar liksom ansiktet/tinningen. Då rör sig öronen :idea: Så man viftar inte på själva öronen... eller jag gör inte det iaf :D

Fast det gör ju djuren när de vinklar öronen också. Inte i samma utsträckning kanske, men det syns särskilt på hundar hur själva uttrycket i ansiktet också ändras med öronen. :)

@Enya
Jag kan vifta på öronen ett och ett i taget, det du! :D Fast det högra funkar bäst.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
648
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
692
Senast: ptr
·
Kropp & Själ Har fått lyrica mot nervsmärtor . Den hjälper mot smärtan men nu har jag höjt till tre gånger om dagen, 25 mg per gång. Imorse i köket...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 323
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
402
Senast: The Beast
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp