Öron svamp eller nått

Djurjouren

Trådstartare
Ddet kom en häst till stallet som hade ett par vita grejor i öronen. Nu 2 månader senare har nästan alla hästar vita grejor i öronen. Vi vill ha bort det. Hur göra/vad är det? Platta ca 5 mm stora runda svampaktiga saker.

Sv: Öron svamp eller nått

Har haft det på flera hästar, speciellt unghästar, dom har aldrig haft några problem och vi har aldrig gjort något åt det.

Hur smittar det? Jag har ju travhästar och vi har ofta bommull i öronen på dem och jag har varit supernoga att inte blanda dessa örontussar men nog fanken har det spridit sig ändå, även till hästar som inte ens går i samma hage som de smittade?
Om möjligt så vill jag verkligen ha bort det för hästarna blir väldigt irriterade i öronen av de och vi nyttjar liskom öronen på travarna.

Anses smitta via insekter(knott) o går ej att behandla bort.
Blir de irriterade kan man prova med en svag kortisonsalva ett tag.
PL

Anses smitta via insekter(knott) o går ej att behandla bort.
Blir de irriterade kan man prova med en svag kortisonsalva ett tag.
PL

Kan man använda typ Milison eller annat som man tar till människor?
Har haft det länge på ponnyn, två vet. har sagt att det inte behandlas och inte finns något som hjälper.:confused: Men nu har det blivigt mer. Flickan har svårt att tränsa pga att ponnyn inte vill att vi böjer/ tar i öronen. har inte varit något problem med det innan.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 256
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 406
Senast: Stergo
·
Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
405
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 593
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka