Öron bakåt - ranglågt?

M

mala

Min häst lägger bak öronen och ser lite hotfull ut ibland. Iallafall har jag alltid trott att han hotar. Nästan bara vid två olika tillfällen. Dels om jag fodrar och kommer ut i hagen med hö. Då går han efter mig på avstånd men har öronen bakåt och huvudet högt på framsträckt hals. Inte bakåtslickade öron utan bara bakåtvända. Sen är det om jag tränar hästen från marken och ska springa med han. Inte om jag longerar utan om vi ska trava ihop. Både när jag har han i lina och när han springer lös så har han samma kroppsspråk.
Min kompis hade vart på nån clinic när en ranglåg häst gjorde så när den skulle springa jämnsides med en häst som var högre i rang. Tränaren sa att det betydde att den ranglåga hästen tyckte att det var obehagligt och visade sig underlägsen mot den som var högre i rang. Alltså att den inte var hotfull utan tvärt om.
Kan det vara samma med min häst? Han är aldrig hotfull annars och han håller avstånd och går inte på mig eller nåt.
Kan man träna hästen att tycka att det är okej att springa ihop med mignär jag tränar han eller vad ska jag göra? Skritt går bra men inte när man ökar takten till trav. Då blir det jobbigt.
 
Sv: Öron bakåt - ranglågt?

Min häst lägger bak öronen och ser lite hotfull ut ibland. Iallafall har jag alltid trott att han hotar. Nästan bara vid två olika tillfällen. Dels om jag fodrar och kommer ut i hagen med hö. Då går han efter mig på avstånd men har öronen bakåt och huvudet högt på framsträckt hals. Inte bakåtslickade öron utan bara bakåtvända. Sen är det om jag tränar hästen från marken och ska springa med han. Inte om jag longerar utan om vi ska trava ihop. Både när jag har han i lina och när han springer lös så har han samma kroppsspråk.
Min kompis hade vart på nån clinic när en ranglåg häst gjorde så när den skulle springa jämnsides med en häst som var högre i rang. Tränaren sa att det betydde att den ranglåga hästen tyckte att det var obehagligt och visade sig underlägsen mot den som var högre i rang. Alltså att den inte var hotfull utan tvärt om.
Kan det vara samma med min häst? Han är aldrig hotfull annars och han håller avstånd och går inte på mig eller nåt.
Kan man träna hästen att tycka att det är okej att springa ihop med mignär jag tränar han eller vad ska jag göra? Skritt går bra men inte när man ökar takten till trav. Då blir det jobbigt.

Min häst beter sig precis lika dant!! och dum som jag var trodde jag att hon hotade mej...!? Då skulle hon ju sparka men hon är så snäll jämt.
 
Sv: Öron bakåt - ranglågt?

Jag har tyckt att det har vart svårt att avgöra varför han gjorde så. Jag har ignorerat och tack och lov inte skällt på han. Hade varit taskigt om man skällt på han när han bara visar sig underlägsen. Fast om han varit hotfull hade det vart lättare att komma på ett sätt att ändra på beteendet. Nu när han visar sig underlägsen är det svårare att komma på nåt sätt att kunna leda han i trav. För utfodringen ser jag inte som ett problem. Just för att vi oftast tränar helt löst så han måste ju inte känna sig trängd. Bara att han verkar tycka att det är obehagligt. Och jag gillar inte att veta att han springer bakom mig och ser ut som en stor drake. Även om jag vet att det inte är hot så känns det inget vidare. Och så verkar hästen ha svårt att koncentrera sig och utföra det jag ber om utan verkar mest tänka på att det är läskigt att springa med mig.
Vad gör man?
 
Sv: Öron bakåt - ranglågt?

jo jag känner igen mej, jag kan känna lika dant men när vi är ute och rpinger i skogen med grimskaft lägger hon inte öronen bakåt sådär, då busar hon med mej och är jätteglad.
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983
Hästvård Jag har ett dilemma och känner att jag behöver fler perspektiv. Jag har en häst som ser väldigt irriterad ut när jag ber om trav eller...
Svar
4
· Visningar
2 110
Träning Hej har lite undringar om någon har tips på hur jag ska få min häst att galoppera lättare. Hon går super fint i höger varv och svänger...
Svar
8
· Visningar
948
Senast: Buck
·
Hästhantering Jag har haft hästar som har haft respekt för mig och aldrig sprungit på mig eller knuffat undan mig för att komma dit de vill. Så jag...
Svar
12
· Visningar
5 415
Senast: Bambi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp