Orolig mun

V

Verity

Jag upplever att min häst är hackig i formen och orolig i munnen, jag vet inte om det beror på att jag är ostadig i handen, tror inte att det är för att jag är för hård i handen, snarare tvärtom.. Men vad kan man göra för att bli stadigare i handen?
Kan ju vara bettet också, har nu ett 3-delat ganska smalt bett, har provat rakt tränsbett men märkte ingen skillnad och har även provat hackamore då kändes han inte hackig på samma sätt men la sig i handen, dessutom tävlar vi i dressyr så därför är det ju ett måste att kunna rida med bett. Har ni några tips eller idéer?

Sv: Orolig mun

Du ska inte ha för lång tygel tror jag, och se till att det inte blir glapp. Inte hålla hårt men en jämn kontakt som inte blir sladdrig.
Var noga med att rida fram mot handen och mixtra inte utan håll handen still, var noga med att hela tiden ha båda tyglarna sträcka och inte fladdrande.

Ofta är tygeln för lång också, se upp med det. Många hästar gilllar det inte.

Jag håller med Flashlight; ha ett jämnt stöd med en tygel som inte glappar och rid fram.

Min häst som har haft liknande problem, trivs bäst på ett rakt gummibett, men det får du ju inte ha i vanlig dressyr på tävling.

att hästen börjar hacka och bli ostadig i formen brukar ofta bero på att ryttaren inte vågar hålla en stadig kontakt med hästens mun utan släpper när hästen börjar hacka, och oftast i kombination med för lite drivning _fram till handen_.

testa att våga hålla kvar lite mer (alltså hålla handen stilla, inte dra), och driv istället med säte och skänkel framåt tills hästen accepterar kontakten, därefter kan man mjukna. och ha inte för långa tyglar, handen ska vara väl framför dig.

att hästen börjar hacka och bli ostadig i formen brukar ofta bero på att ryttaren inte vågar hålla en stadig kontakt med hästens mun utan släpper när hästen börjar hacka, och oftast i kombination med för lite drivning _fram till handen_.

testa att våga hålla kvar lite mer (alltså hålla handen stilla, inte dra), och driv istället med säte och skänkel framåt tills hästen accepterar kontakten, därefter kan man mjukna. och ha inte för långa tyglar, handen ska vara väl framför dig.

håller med de som svarat men lägger till en sak:

Är hästen kollad i munnen? Taggar, vassa kanter och liknande kan haka fast i bettet och orsaka mkt obehag samt skapa känslan av att hästen är ostadig och orolig i stödet.

Nirak

Vet nu inte hur du menar med hackig.
Vad skriver domarna?

Är tänderna kollade.

Tack för bra tips! Jag ska försöka tänka på att inte ge efter när han hackar till i fortsättningen och se vad som händer då=)
Självklart är tänderna kollade och det var inga problem där. På senaste dressyrtävlingen fick jag en kommentar om att han hade "oroligt huvud" i övrigt har vi inte fått några kommentarer om det och min tränare tycker väl inte att det är något större problem. Han kan gå superfint vissa stunder men sen kommer det där hacket utan att jag egentligen gör särskilt mycket.. Men det kan mycket väl vara så att jag ger efter och då är det ju klart att han fortsätter att göra det.

Nej, snarare att han nickar till med huvudet som om han försöker slå sig fri men sen går han på som vanligt igen, så det är inte så dramatiskt, men som sagt så tror jag att det beror mer på mig och min ostabila hand än på hästen, sen är det ju klart att han uttnyttjar situationen men ändå=)

Nej, snarare att han nickar till med huvudet som om han försöker slå sig fri men sen går han på som vanligt igen, så det är inte så dramatiskt, men som sagt så tror jag att det beror mer på mig och min ostabila hand än på hästen, sen är det ju klart att han uttnyttjar situationen men ändå=)

funderat på att kolla nacke-rygg?Efter späningar el dyl.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 609
Senast: villhöver
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 436
Senast: Fazeem
·
Utrustning Behöver hjälp och nya idéer angående min ponny som är orolig i munnen och gärna lägger tungan över bettet. Han är en irländsk import och...
Svar
8
· Visningar
1 110
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka