Orolig mamma...

MalanMjöl

Trådstartare
Ännu en orolig mamma tråd.. :smirk: Till saken, jag har länge varit sugen på att ta amatörryttarlicens och hade väl tänkt ta det i sommar.. MEN när jag berättade det för mamma igår sa hon i princip att hon undrade varför jag skulle vara så korkad och utsätta mig för den risken.. Kanske inte direkt dom orden men innebörden var i princip den.. :crazy: Behöver jag berätta att hon inte direkt gillar när vi är i skogen eller inne på jägers och rider?? :(

Så in princip sa hon tvärnej.. :( Visserligen är jag 18 och bestämmer själv, men inte en chans att jag kan göra det utan hennes tillåtelse..

Så har ni några tips på hur jag ska få henne lite mer positivt inställd till det hela?? :crazy: Hur övertalade ni själv eventuellt ovilliga föräldrar??

Sv: Orolig mamma...

Ta med dem till stallet och låt dem hälsa på stallets goaste häst samtidigt som en övertalande galopptränaren pratar på om hur bra det är med galopp:P
Det funkade för mig iaf;) Jag har iof inte amatörryttarlicens, men ska få ta. Har dock ingen häst att rida upp på eller någon särskilld att rida i löp sen.

Har din mamma varit med på banan och tittat? Såå himla farligt är det ju inte. Om din mamma får mer kunskap om hur det fungerar kanske hon ändrar sig.

jag har samma problem fast tvärtom, jag vill också ta amatörryttarlicens och rida mina egna hästar men mina barn vill inte att jag skall "riskera livet i löp".

Lycka till med övertalningen!

Jag har ridit galopphästarna i stallet i snart fyra år så nog har hon varit med där ute.. och hört allt om dom för det mesta.. :smirk:

Har varit med på tävlingar två gånger tror jag, men det har inte hjälpt direkt.. *suck* Hon tycker fortfarande det är för farligt och onödigt.. :(

Sen drog hon upp att varför ta den om jag ändå inte kommer få så många chanser att rida, men som jag sa, tar jag den inte får jag ju ALDRIG chansen.. Åhh gahhh :crazy:

fleur: lycka till själv! ;)

Min mamma var skeptisk till att jag skulle börja rida på galoppen, så vild som jag har varit:angel: men sen så snackade hon med Tessis mamma och så.
Hon har absolut inget emot att jag vill ta licens, men hon har däremot inte varit med och kollat när jag ridit på fullbloden någon gång bara när jag ridit ponnygalopp. Hon är så rädd att något ska hända med mig när hon ser på:p

Haha min mamma vågar knappt ens titta på mina vanliga ridlektioner.. :crazy: Är väl med max en gång per termin och då går hon ut emellanåt för att hon blir så nervös.. :( Och det kan alltså vara en vanlig dressyrlektion.. :smirk:

Ingen som har några tips??

Tack för att vissa förstår här! :)
min mamma tycker de dumt att riskera att inte gå på gymnasiet för att om man inte får någon utbilding och sedan kanseke jag får någon bestående skada på galoppen så e mitt liv bortkastat ?
ere verkligen så ? vilka här tycker man borde på klar skolan och vilka inte ?
HJÄLP

alltså jag tänker bli lärling och då e man ju ändå proffsjockey när man e 19..

mm mindre kul med oroliga mammor ibland.. Dock måste jag göra dig besviken och säga att jag tycker man ska gå klart iaf gymnasiet innan.. Du blir inte för gammal efter det och kan lätt läsa vidare i så fall.. Det är inte lätt att läsa in gymnasiet på komvux.

Jag har nu i två år kombinerat nv och galopphästarna, det går med lite planering! Bättre att i så fall kanske satsa på att bli amatör de åren under gymnasiet och ta lärling sen..

Men hur övertalade du din mamma?? :p

Klart du ska gå färdigt gymnasiet först! :) Det finns ingen anledning att sätta sig själv i sjön, om det visar sig att du inte kan leva på sina galoppdrömmar. Jag hade också hopp om att bli jockey och rida löp resten av livet, men jag valde gymnasiet och dagen efter studenten började jag jobba som träningsryttare med målsättning att bli lärling. Och fick sluta några månader senare på grund av att kroppen sa ifrån. Så jag har aldrig fått rida löp (ännu - skam den som ger sig!) men jag har cirka 10 år av stallskötsel och träningsridning bakom mig istället, och nu har jag gått amatörtränarkursen, så jag har inte behövt lägga galoppen bakom mig. Men utan en gymnasieutbildning hade jag inte kunnat få något annat jobb än stalljobb, och dessvärre är det inte många som kan försörja sig på sånt som marknaden ser ut idag. Så tänk efter före och skaffa dig en treårig gymnasieutbildning när du har chansen, för som någon redan sagt, det är varken kul eller lätt att studera upp kurser på Komvux. (Min mamma jobbar där, så jag vet!) Men varför inte välja en gymnasieutbildning som har inritkning häst? Eller kanske Trav- och Galoppskolan i Wången? Har för mig att det är ett gymnasium...? Gymnasiet behöver inte vara plugg, plugg, plugg och aldrig roligt!

:D Kan bara halla med!
Se till att ga gymnasiet. Det ar inte sa roligt alltid men det ar vart det i slutandan:rofl:
Jag var valdigt skoltrott nar jag borjade pa gymnasiet, Nv tillraga pa allt. Hade garna haft ett sabbats ar och jobbat heltid med hastrna. Man istallet sa knatade jag pa och tro det eller ej. Tra ar gar valdigt fort nar man val har borjat och det var faktiskt kul ocksa!
Sa fort jag tog studenten sa borjade jag jobba heltid med hastar. det blev ett ar i Sverige och ar nu pa mitt femte utomlands.
Men som manga upptacker sa ar det ganska slitsamt for kroppen och inte heller sa valbetalt alla ganger heller, sa man funderar ju ibland pa att gora nagot annat. Jag har sokt till Universitet till hosten och ar nu sa tacksam for att jag har gatt ut gymnasiet och inte behover lasa in eller komplettera for att skaffa mig en vidare utbildning.:D

Det kan verka tjatigt men 3 ar i gymnasiet ar vart det i langden. Du har resten av ditt liv att agna at hastarna pa hel tid:banana:
Och det gar att kombinera studier och hastar om man vill!

Till Malan Mjol, kampa pa! Jag hoppas att du far ta din licens. Jag tog amatorryttar license pa I rland men fick aldrig chans att rida i ett lop. Forhoppningsvis ar jag inte forgammal an:crazy:

Hej på er allihop.
Jag är en mamma med dotter som rider Galopp.Det är klart att jag är orolig när hon rider.Det är stora djur och hög fart.MEEEEN inte kan jag bestämma vad hon ska göra ,är man vuxen tar man sina egna beslut.Jag är jätte nervös när hon rider men jag är hellre där än sitter hemma och inte har en aning om vad som sker.Olyckor kan hända var som hellst t.o.m. hemma.:bump:

carolineplayer skrev:
Tack för att vissa förstår här! :)
min mamma tycker de dumt att riskera att inte gå på gymnasiet för att om man inte får någon utbilding och sedan kanseke jag får någon bestående skada på galoppen så e mitt liv bortkastat ? ere verkligen så ? vilka här tycker man borde på klar skolan och vilka inte ?
HJÄLP

carolineplayer skrev:
alltså jag tänker bli lärling och då e man ju ändå proffsjockey när man e 19..

Jag PM:ar min fulla kommentar… Men lägger upp en ”kortare” variant.. :o

Nu vet jag inte hur gammal du är, men tyvärr så är det så att i princip alla som söker sig till galoppen har tanken ”jag tänker bli lärling”, de flesta som testar på blir kvar, men hittar snabbt en annan plats de trivs med, än just jockey. Det finns inget som säger att du inte kommer att bli det. Men beroende på din ålder så är det faktiskt så att ett galoppgymnasium är på gång. Dessutom så hörde jag så sent som i går att det är en tjej (hon red Sharon Rose i amatörloppet) som går gymnasiet på Strömsholm. Hon har lyckats fixa det så att hon pluggar med om det var travgymnasiet men har den hästrelaterade undervisningen hos Hendrik Engblom efter som han bara har två elever på arbetsryttarutbildningen.

Är det så att du skall börja gymnasiet till hösten så kontakta Helena Gärtner (helena.gartner@galoppsport.se) hon är utbildningsansvarig på galoppförbundet. Skulle det vara så att ni tillsammans kan syihopp det som skulle funka för dig så får du ju både en gedigen utbildning, kanske chans att redan tidigt rida lopp och den grundbehörighet du behöver för att tex arbeta på ICA…

Jag låter säkert jätte negativ, men egentliggen tvärt om! Jag älskar ju galoppen!

Lycka till!

Tyvärr tänker inte min mamma så.. :( Men för väl försöka vänja henne vid tanken på nått sätt...

Ninniw skrev:
Hon har lyckats fixa det så att hon pluggar med om det var travgymnasiet men har den hästrelaterade undervisningen hos Hendrik Engblom efter som han bara har två elever på arbetsryttarutbildningen.
QUOTE]

Oj! Är det bara 2 st! Ja, Henke och Strömsholm får se till att hålla arbetsryttar utbildingen i 3 år till! För sen ska jag gå den:P Men om det är så få elever så ser det ju inte så bra ut..

Dra med henne på en stor tävling så att hon får se hur otroligt kul det är och visa runt henne i stallarna och låt henne prata med andra amatörryttare. De är nog de bästa du kan göra. Lycka till

Hon har som sagt varit med på två tävlingar, en på klampen och en på jägers. Dock inget intresse som vaknade.. Men kanske låta henne prata med andra kan vara en idé..

Jockeyjoe går gymnasiet med idrottsinriktning och har då just galopp som inriktning. Du kan ju PMa henne, ni måste ju kunna göra något liknande i din blivande skola! Då har hon "ledigt" någon dag/veckan för att rida, o ledigt för löp, men hon kan ju berätta mer själv...

Lycka till!

övertalade å övertalade...
jag är sån som "alltid" frågar om lov... å de ville inte att jag skulle rida fort eller dumma hästar... :angel:
jag red ifs mest snälla, kanske lite starka...
så ville jag köpa en åring på auktionen, slutade med praktbråk å jag mer eller mindre pratade inte med mina föräldrar på 3månader...
det hela slutade med att jag inte vågade säga att NU köper jag min egen, så köpte jag en "i smyg"... efter 3-4månader var de med i stallet å skulle hämta gödsel... å ja... mamma sa 2söt häst vad heter den" jag sa namnet, hon tänkte i några sekunder å konstaterade att den bor väl inte här, den bor väl på angarn... *host* inte längre, för nu är hon min... ja... de va inte så glada då heller kan jag säga...
men... ibland måste man ta ett extra kliv och inte fråga, utan informera att så här är det...
önskar att jag hade gjort det redan på auktionen, för den hästen jag ville ha... :love: goooo bit, å det står fortfarande mitt namn över hela hästen... synd att en annan han före, med 4 dagar... har iafmin sötnos idag..

Måste hålla med.. tycker man ska klara av gymnasiet först.. en säkert grund att stå på är aldrig fel.. men sen ska man se till att följa sina drömmar med!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 486
Senast: Saeta
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 415
Senast: mackan
·
Övr. Barn Jag sitter med jätteont i magen just nu. Det har under ett tag varit en viss tjej i klassen som inte är så snäll till min dotter, men...
2
Svar
23
· Visningar
4 125
Senast: angelwings
·
L
Hästhantering Jag vet inte vad jag ska göra längre, känns som att jag har försökt allt. Islandsvalack, 25 år. Född på island Vi har haft den...
2
Svar
26
· Visningar
3 807
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras