Orolig innomhus.

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Asser
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 258
A

Asser

Vår ettåriga blandrastik ( ca 60cm mankhöjd och väger 26 kg sportig modell) "besvärar" oss inomhus. Hon ligger på sin plats så länge jag finns i rummet och kommenderar, men så fort jag stiger upp och går bort tränger sig hunden på de andra familjemedlemmarna! Hon tränger sig på dem , stiger upp i soffan till dem, slickar dem och struntar i deras kommandon, nonchalans och andra försök vi gjort.(som att stiga upp och gå bort) Vi har hunden fast inomhus nu för att vila nerverna lite själv. Vi är aktiva från tidig morgon , jag har hunden med mig till stallet och promenerar och aktiverar henne ,hon tillbringar en tid av endel dagar i sin utebur då jag jobbar och vi har ring- träning (inte för annat men för att det är det ända som ordnas..utställningsträning alltså) en gång i veckan och vi planerar att börja med agility ifall någon kurs kommer igång. Konstaterade att vår hund även ignorerar andra hundars kroppsspråk. Senast visade en labradortik mycket tydligt att hon inte ville och vågade leka med vår tik. Hon kröp ihop morrade och visade tänder och ville absolut inte bli jagad men vår dam bara gick på och gick på och verkade inte alls förstå. Jag kopplade henne och labradortiken fick leka vidare med en jämnare lekkamrat. Min ide´är väl att hitta jämnare lekkamrater men jag vet inte om det löser våra inomhus problem!?

Sv: Orolig innomhus.

Är det tillåtet enligt ditt lands djurskyddslagar att ha hunden fastbunden innomhus?
Är det dito tillåtet att ha en hund i utomhusbur, speciellt i den här årstiden?

Du borde snarare satsa på grundlydnad o vardagslydnadskurs!

Helt krasst är det väl så att hunden gör som den får tillåtelse till.

Tror er hund måste lära sej att vara passiv. Den kanske helt enkelt får göra för mycket.

Hur aktiverar du den? Den kanske behöver mer hjärngympa så den blir trött i huvudet.

En fundering: Får hon den närhet hon behöver? Alltså, en hund är ju ett flockdjur som vill ligga tillsammans med sin flock och sova och mysa en del av dagen.
Vår lilla gosing sover på golvet på natten, men på morgonen vill han gärna komma upp och kramas och gosas och sova lite till.
Samma dagtid, han sover ofta själv, men blir superglad och gosig om jag kommer och lägger mig hos honom en stund.
Ibland ordnar vi soffan så att han kan komma upp och ligga hos oss en stund, sedan är han nöjd och går och lägger sig på golvet.

Så, min tanke var att hon kanske får för lite kroppskontakt så att hon är desperat efter det och därför är så påträngande? Om NI tog initiativet att gosa och kramas mer så kanske hon inte skulle behöva göra det?

Sedan kan ju en hund vara orolig inomhus både av för mycket och för lite stimulans, ni kanske skulle testa både att dra ner på aktiviteterna, och att öka dem, för att se vilket som passar er hund bäst. En ettåring är ändå inte så gammal, kanske hon kan vara överstimulerad?

TS kanske menar hundgård? En bra sådan?
I övrigt tror jag hon kommer att få många bra svar här så småningom.
Vilka raser finns det i hunden? Min egen hund (Beauceron) vill alltid vara i närheten av mig/oss, han skulle aldrig gå och lägga sig själv i ett annat rum. Det är inte för att han är osäker eller "ouppfostrad" utan han vill bara alltid vara nära sin flock, helt naturligt.
TS hund låter lite stressad tycker jag. Hur beter ni er när ni "kommenderar" henne att gå ner etc? Är ni arga, uppjagade, irriterade? Det brukar bara få motsatt effekt.
Jag skulle heller inte koppla upp henne i ett annat rum, hon vill ju helt tydligt vara nära er. Om hon absolut ska sitta kopplad korta stunder, för husfridens skull och tills ni hittat en bra lösning, så koppla henne i er närhet så hon inte känner sig utanför och ensam.
Att hon struntade i Labradorens kroppspråk behöver inte betyda att hon inte förstod, hon kände sig helt enkelt så säker att hon struntade i Labbens "nej tack". Jag atycker inte hon behöver få leka med alla hon möter, välj ut en eller ett par hundar som hon fungerar med, och låt dem leka ibland. Alla måste inte leka med alla!
Lycka till!

Hennes beteende när man förstöker mota bort henne, är ju ett rätt tydligt fjäskande som hon tar till för att ställa sig in och visa sig från sin snällaste, ofarligaste sida, just för att FÅ vara med! Hon slickar, slingrar sig nära etc etc. Hon försöker alltså tala om att hon är jordens snällaste och jag KAN väl få vara med!!!

Hennes beteende när man förstöker mota bort henne, är ju ett rätt tydligt fjäskande som hon tar till för att ställa sig in och visa sig från sin snällaste, ofarligaste sida, just för att FÅ vara med! Hon slickar, slingrar sig nära etc etc. Hon försöker alltså tala om att hon är jordens snällaste och jag KAN väl få vara med!!!
:bow::bow:

Behöver tydligen precisera mina frågor och svar.Hundgård menade jag ja! En rejäl med koja och hästsällskap inom synhåll. Blandrashund av tvivelaktig härkomst, hittehund nämligen. Ganska tjockpälsad. Är kopplad inomhus MITT BLAND oss i vardagsrummet korta stunder kvällstid då vi ser på tv. Sover nattetid bredvid mattes och husses säng (okopplad) Lyder mig bra och fungerar ok när jag är med inne. Det är när jag går bort som hunden tränger sig på de andra, hon kan även flyga dem i famn när vi kommer in och att få nästan 30 kg hund över sig oförberett gillas inte. Dock aktar hon för att välta tvååringen! Ibland händer det förstås men oftast får hon bara en slick i ansiktet i förbifarten.Kel och kärlek får hunden nästan endast och uteslutande av mig nuförtiderna eftersom dessa påträngningar skapat en ond cirkel. Jag börjar tro att det är familjemedlemmarna som jag måste ta på hundkurs...
Lydnadsträningskurser ordnas inte här i närheten så ofta och vi möter sällan andra hundar här på landet. Koppel använder vi bara då vi beslutat oss för att öva att använda det och ibland då vi åker till närmaste tätort och bara går i koppel för tränandets skull. Inkallning fungerar däremot så gott som perfekt och hunden hålls inom synhåll på promenader med små ord..

Varför detta svar var till mej förstår jag inte riktigt menmen.

Vad är det nu Ceasar säger

Motion Disiplin Kärlek? är inte helt säker på det i mitten men något ditåt.

Funderar på varför hon inte "välter" tvååringen. Troligen har hon gjort det o tvååringen har börjat skrika pga av det. Så hon aktar sej för det. (valpar skriker när dom blir hårt angripna)

"Lydnadskurser anordnas inte i närheten" Vad är närheten? Allt kan inte finnas nästgårds o ibland måste man åka lite för att få det man vill ha. Det kanske finns någon annan hundkunnig som kan hjälpa dej med det.

Du skriver att det är en hittehund. Kan ha mycket i bagaget som gör att det beter sej som den gör. Svårt att komma tillrätta med. Kan ju vara så att den anser att du är "flockledaren" o känner sej övergiven när du lämnar den o därför blir klängig på dom andra.

Att man ibland vill skicka omgivningen/familjen på lydnadskurs är inte ovanligt.

svaret och även dethär är väl mera riktat till ALLA svar jag fått, vet inte hur det fungerar. Avståndet till lydnadsträningar skulle vara mellan 40 och 60 km och dom skulle i sådanna fall gå på finska. Men en agilitykurs ska ordnas i vår och den har vi tänkt delta i . Jag hade också glömt att nämna att hunden vandrar mycket inomhus och naturligtvis efter mig för att jag är ledaren men också efter de andra för att hålla ihop flocken. Så jag frågar igen vad ska jag träna för att få bort eller minska på denna orolighet, vi har börjat träna med klicker men jag skulle vilja ha något förslag på vad jag kan träna. Jag vill ju att hunden ska ligga lugnt på sin plats fast jag gör hemsysslor.Alltså ett alternativ till att vandra eller hur ska jag beskriva för att bli minst missförstådd. Hunden har tuggben och leksaker.Hur tränar jag passivitet tex? Hur får jag de andra familjemedlemmarna att få hunden att lyda?

Jag har bara erfarenhet från min hund som jag ägt i 6 mån men han är en orolig omplacering med stort närhetsbehov. Det är lite jobbigt till en början men du får väl lära in hunden plats på en central plats i närheten av där du går omkring och jobbar så hunden kan se dig men inte är ivägen. Så måste de andra oxå lära sig det. Reser hunden på sig får man göra om och om och om...vad gäller fjäskandet så kan familjemedlemmarna testa att vara passsiva, tråkiga och lugna och vända ryggen till? Lugnt fösa bort hunden om man sitter ner och vill vara ifred. Gå dock fram och klappa hunden spontant ibland och ett snällt ord när den ligger på sin plats och är duktig!

Liknande trådar

Övr. Hund Vill veta vad hundbuke tycker om följande situation, och hur ni hade agerat. Jag har en ettårig hane som har en handfull lekkamrater...
Svar
11
· Visningar
1 210
Senast: Nikkis
·
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår... 2 3
Svar
41
· Visningar
10 259
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Behöver skriva av mig och få höra lite fler synpunkter från er hundägare, då jag fick en väldigt oväntad kommentar vad gäller min natt... 2
Svar
26
· Visningar
2 993
Senast: Bewildered
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka