Orolig i transporten

ernst

Trådstartare
Min häst är sex år och vi har åkt en hel del med honom i transporten. För ett år sedan blev han bredåkare och fick riktig panik i transporten, lutade sig mot ytter väggen och skulle bredda sig. Jag köpte en ny fin Henra vagn där han har gott om plats och en mjuk mellan vägg med 3/4 bom bak.Han har åkt nu i ett år utan problem, men i helgen skulle vi hem från en tre dagars tävling och han blev väldigt orolig igen. Han var genom svettig och nervös,trampade och sparkade med både fram o bak benen. Jag som fick en chok förra året då han blev panik slagen kännde nu att jag fick tillbaka den hemska känslan.
Är det någon som varit med om samma sak eller har någon sorts ide vad jag ska testa,,,jag har inte kört honom nå mer sedan i söndags då han va nervös,,
Jag har han ganska kort fast satt i bommen,kan de ha varit de som orsakat de hela,,kan en häst bli åk sjuk??

Sv: Orolig i transporten

Det var inte så att det kom in en insekt i transporten, en broms, geting etc?

Det är inte så ovanligt den här tiden på året och kan göra även den lugnaste häst panikslagen.

jag ska inte säga nej direkt,de kan ju ha varit så,,, men de två senaste gångerna jag åkt med honom har han börjat liva om mer än tidigare,,

Kopierar in mitt svar från den andra tråden.

Kan det ha med värme att göra? Min häst blir väldigt orolig om det är varmt ute och jag har transportskydd på. Åker man utan står hon som ett ljus.
OT
Någon som sett "kalla" transportskydd? Såg på Falsterbo att det fanns något slags gumminät aktiga senskydd. Något sådant till transport hade jag köpt på en gång. Känns inte bra att köra utan men ändå säkrare än med... Hon har boots på bara om det är varmt. Efter träning/tävling får hon ha "isskydd" på fram på hemvägen om det inte är för långt.

Jag åker helt utan skydd, förut testade jag skydd men han blev väldigt irriterad på dem,,
Det kan ha varit för varmt över lag den dagen, men jag körde med tak luckan och fönstren öppna oxå,,
Det jag ska testa är att länga grimskaftet mera,,

Har du takluckan eller övre bakluckan öppen/på glänt?
Vissa hästar kan bli oroliga av ljudet/draget/bakomvarande trafik.

Våra hästar åker lugnare med lite bomull i öronen. Dövar man dem behöver de inte stå och lyssna så mkt på trafik & vinddrag. (fungerar för oss iaf, hästarna står som ljus i trsp).

Jag skulle inte länga grimskaftet för mkt, akta dig så att hästen inte kommer på felsida om mittbomen, eller står vänd med huvudet bakåt (om ni måste bromsa hastigt...)

Jo jag har tak luckan lite öppen och fönstren öppna men de har han inte reagerat på förut. Sen har jag alltid proppar i öronen för att ta bort de värsta ljudet.
Nej jag vågar heller inte ha grimskaftet för långt så de kan komma runt med huvudet till andra sidan,,

Har också en bredåkare, som står ganska dåligt i vänstersvängar. Jag hade med henne på en kurs där hon oturligt nog rullade fast i boxen och blev lite dålig, så jag skickade hem henne. Fyra timmars färd ungefär.

Nästa gång hon ska lastas för att bli fixad av equiterapeut, då jag visste hennes bäcken flyttat sig sedan hon rullade fast, får vi problem att få in hästen. Hem vägrar hon åka! Tog fyra timmar att lasta henne.

Då equiterapeuten behandlade henne visade det sig också att hon fått två kotor i ryggen på sned och att hon skadat en muskel i halsen som påverkade balansen kraftigt.

Nu är det ca 2 veckor sedan hon blv behandlad, och hon äter antiinfl. medicin för halsmusklen som nu är bättre. Och nu går hon in i transporten som en klocka igen.

Vad jag vill säga.. hon hade förmodligen ont o så pass dålig balans att det blev alldeles för jobbigt att åka så hon inte ville gå in senare. Kanske har något sådant drabbat din häst med? Med tanke på att du inte ändrat något, vilket det låter som.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 350
Utrustning Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera. Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 972
Senast: Robina
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 451
Träning Hej, jag har en 10 årig valack som jag snart haft i 3 år. Han har i hela sitt liv åkt transport och de senaste 3 åren åkt ganska mycket...
Svar
10
· Visningar
1 759
Senast: Novali01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Bolån, hur ska man tänka?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur