Orolig i stallet

F

fris

Min foderhäst står på lösdrift men när man ska göra i ordning henne före och efter ridning i stallet så är hon jätteorolig och har svårt för att stå still, kollar hela tiden mot dörren och hoppar till för det minsta lilla ljud. Det går bättre när det bara är jag och hon i stallet men det är fortfarande läskigt. Hon är så mycket lugnare utomhus men kan bli nervös för nya saker när man rider ut. Hon har stått i det här stallet i tre månader och har inte lugnat sig inne i stallet (dock så stod jag mest ute förut och gjorde i ordning henne när det inte var snö, men gick in ibland när det var dåligt väder). Vet inte vad jag ska göra för att få henne att känna sig mer trygg i stallet? :( Pratar lugnt med henne och är själv inte nervös, stallet är inte så stort och det är inte springit eller så. Tror hon litar en del på mig ändå, brukar kunna gå med henne lös ibland när jag är ute och går med henne och hon går gärna nära när det finns läskiga saker i närheten.

Borde jag öva på NH för att vi kanske får en bättre relation till varandra?

Sv: Orolig i stallet

Saken är den att jag inte kan något om NH, har hört fördomar om det så har inte läst på om det. Men funderar på att göra det nu och kanske lära mig övningar som man kan öva på för att stärka bandet mellan oss. Samtidigt så vet jag inte det är det som är "felet". Om det finns något annar jag borde göra, eller någon övning.

Jag tycker du ska lära henne att vara i stallet och att det inte är något farligt genom att vänja henne mindre stunder. Kanske bara ge kraftfoder inne till att börja med? Och öka stunderna, beröm när hon är duktig. Som du redan gör, prata lugnt med henne, klia på hennes favoritställe osv.

Du kan ju också försöka "jobba" henne lite inne så hon får annat att tänka på. T ex flytta framåt, bakåt och från tryck på sidorna. Hela tiden lugnt och fint.

3 månader är inte så lång tid, tror hon kommer lugna sig med tiden.

Lycka till :)

Okej tack ska öva på det. Hon får alltid kraftfoder i stallgången efter att hon blivit riden, då slappnar hon av mer men kan ibland avbryta sig med att tugga för att istället kolla mot dörren eller mot något som låter.
Men ska kanske öva på att göra lite övningar som du säger och kanske leda henne runt lite och visa henne mer när jag är själv med henne :) .

Kan lägga till att när man ska kratsa hennes hovar i stallgången så försöker hon ibland sätta sig ner eller stegra, vilket hon inte alls gör när man är utomhus. När man sadlar så springer hon omkring med, vilket hon inte heller gör utomhus. Hör antagligen ihop med att hon är orolig i stallet. Är rädd för att någon i värsta fall kan av misstag bli skadad..

Kan lägga till att när man ska kratsa hennes hovar i stallgången så försöker hon ibland sätta sig ner eller stegra, vilket hon inte alls gör när man är utomhus. När man sadlar så springer hon omkring med, vilket hon inte heller gör utomhus. Hör antagligen ihop med att hon är orolig i stallet. Är rädd för att någon i värsta fall kan av misstag bli skadad..

Träna, träna, träna är det enda råd jag kan ge. Så länge hästen inte far runt och riskerar att skada sig skulle jag själv försöka ignorera att hon spänner sig och trippar. Är jag lugn blir hästen lugn. Sätter hästen sig när du kratsar hovarna så skulle du kunna kratsa en eller två fötter inne och resten ute. Försök att göra så lite affär av det som möjligt så ska du se att hon lugnar sig så småningom. En tuss hö eller så kanske skulle hjälpa??

Hej!

Är du säker på att din häst trivs?

Jag har samma problem med min tjej när vi flyttar stall, men i lösdriften har det verkligen varit "värst". Det jag kommit på med min är att hon är en sån som alltid vill ha uppsikt över sin flock och koll på allt omkring sej- detta även när hon "boat in" sej. Att sko henne med öppen dörr är tex omöjligt, men att stå ute och sko är helt problemfritt. Inne med stängd dörr och helt lugnt funkar också bra. Kan hon se sej omkring och se vad som händer är hon lugn.

Kan du ha någon dörr öppen, så hon kan se ut, blir det värre eller bättre?

När vi flyttade till lösdriften började vi med att ha henne ute endast (borstade ute), sen har vi gradvis ökat på "innetiden" i lösdriften, där vi började med öppna dörrar, så hon kunde se ut och sen gått vidare till en stängd dörr och nu kan hon stå lugnt med alla dörrar stängda, men blir fortfarande lite stressad när de andra hästarna galopperar förbi utanför (ja, dom är lite galna hästarna i hagen). Idag stog hon med stängda dörrar och sov när vi pysslade med henne, men nu har hon också definitivt landat i lösdriften och hittat sin plats i flocken. Hon är även accepterad fullt ut av de andra, även det tog sin lilla tid (ca 2 månader).

Så, jag skulle om jag var du fundera på om hon trivs där hon bor, är hon van vid lösdrift? Hur har hon bott innan, är det stora skillnader? För vissa hästar är flytt och ny flock svårare än för andra.

/Lavinia, vars förra häst inte hade några problem med flytt alls, men den nya pållan har lika jobbigt varje gång, jag får börja om på ruta 1 igen och igen..

alltså, det ska klargöras att nh är inte en träningsmetod man tar till vid behov, utan ett förhållningsätt gentemot våra fyrbenta vänner, det inkluderar ett lugnt tålmodigt humör och bemötande, att frihet ges under ansvar, och att man alltid ställer sig frågan "varför?" när man stöter på problem.
Av det du berättat om eran relation kan jag glatt meddela dig att du redan "tänker nh" :)

Vissa hästar har svårare än andra att flytta, skiljas från flocken, och känna sig trygg på nya ställen, din häst verkar vara en av dem, och att du knappt får kratsa hovarna kan ha och göra med att flyktinstinkten blir starkare när hästen är otrygg, och har den inte alla benen i marken blir det mycket svårare att fly från ev. faror
Ingen ide att gå runt problemen, men det kan vara en fördel att förstå varför hästen gör som den gör

som andra skrivit, ge hästen tid, låt hen se sig omkring och fundera över hur du kan underlätta för er tillsvidare
en bra sak kan t.ex vara att du har hästen lös på stallgången medans du pysslar, förutsatt att den står någorlunda stilla

Lycka till :banana:

Hade samma problem med min förra medryttarhäst, en unghäst på 3 år. Hon ville helt enkelt inte stå still, och kickade hej vilt med bakbenen när skydd skulle på.

Nu kanske det i hennes fall handlade mer om att lära sig rätt och fel, men hon lugnade sig betydligt när hennes hagkompis fick komma in. Sedan var det bara att träna och träna. Ska hon stå still så SKA hon stå still. Det tar tid, men man får ha tålamod.
Brukade ha min pappa med mig och stog med små morotsbitar och belönade när hon väl stod still och alla fyra hovar var i marken. Fungerade utmärkt, det lärde hon sig snabbt!

Det är bara att träna och träna!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 881
Senast: Wingates
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 203
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama