Orolig *häst som gick omkull idag*

Smurfmodesty

Trådstartare
Idag gick pållen omkull...

En i stallet skulle prova hoppa henne lite. Gick jättebra på framridningen och rider an mot ett rättuppstående hinder. Hon slår i lite med framhovarna, landar och tar kanske ett galoppsprång och sen vet jag inte vad som hände, men hon åkte ner på knä fram... Och sen även bak. Benen såg liksom ut att vinkla sig bakåt och utåt...
Aldrig sett det hända så förut:confused:
Hon tog sig ju upp sen, det är ganska mjukt underlag just där.. Men hon visade ingen hälta eller stelhet efteråt. Hon travade av henne, tog ett skutt till bara för att både häst och ryttare skulle få tillbaka självförtroendet.
Men hon gick lika fint och avslappnat efteråt i traven, med mjuka lugna taktfasta steg både bak och fram.

Skrittade av henne rejält och smörjde in henne med blue lotion hela baklåren och insidan och även på ryggen och på med täcke.

Men jag är sååå nervös över hur hon kommer vara imorgon bitti när jag tar ut henne...
Lilla tanten :(

Har ni varit med om något liknande? Hur har det gått?

Om dom får en muskelbristning tex brukar det märkas direkt då? Att dom haltar eller liknande? Att hon är stel imorgon förutsätter jag, men jag hoppas inte det blir värre... :(

Sv: Orolig *häst som gick omkull idag*

Jämför med dig själv!
En stor skada hade synts direkt.
Sträckningar mm kan synas i morgon. Är hästen ohalt, skritta ett par dagar innan du rider igång igen, bara för att vara säker. Är hästen halt, ge den ett par vilodagar innan du kollar igen.

De brukar klara dessa vurpor rätt så bra.

Omkullridningar sker titt som tätt och brukar inte vara så farliga. Oroa dig inte i onödan. Kanske är hästen lite stel imorgon, men en muskelbristning t ex syns på en gång.

Tack båda för svaren.

Det syndes ingenting alls på henne idag. Men hon får vila idag och sen blir det en lugn tur imorgon.
Det var just det att bakbenen blev vinklade utåt-bakåt som oroade mig mest... Det är ju inte direkt en "normal" vinkling för dom...

Men idag är jag betydligt lugnare.
Men det är väl det att man läser om så mycket skador här som gör att man blir hel nojjig när något händer :p

Omkullridningar sker titt som tätt och brukar inte vara så farliga. Oroa dig inte i onödan.

Jasså???? Det har hänt mig några gånger och ser det alltid som ytterst farligt eftersom det är drygt 700 kg som på drygt en meters fallhöjd drattar rakt ner på ett mer eller mindre stumt underlag. I bästa fall får dom bara en förskjutning i bäckenet vilket efter fem-sju dagar lätt kan rättas till av choriprakorn. I värsta fall kan dom både ha fått en spricka i skelettet eller en förskjutning i nack,ryggrad/kraftig muskelbristning som om det inte kollas upp och åtgärdas leder till en senare kronisk skada.

Ett drygt halft ton som faller drygt en meter rakt ner brukar ge en ganska kraftig smäll i backen,, om man därtill +ar på hastigheten så blir det en jädrans smäll..

Och det anser du inte är så farligt???

Om dina fötter hade hamnat under detta fall,, skulle du även då kliva upp och säga att det brukar inte vara så farligt??

Jag har personligen den största respekt för tre trauma, 1. en häst som går omkull, 2 en häst som slänger sig i fasta kedjor, 3. en häst som rullar fast i boxen för i min enkla erfarenhet så leder alltid dessa tre trauma till en mer eller mindre kronisk skada helt beroende på hur den senare hanteras.

Ja, man har väl olika erfarenheter. Hästar ramlar nu titt som tätt (tror knappt att det finns någon häst som aldrig gått omkull, kanske inte med ryttare men i hagen) och det är få som får fissurer, frakturer, sneda bäcken osv.

Hur fallet sker är förstås av betydelse för hur stor skaderisken är. När hästen snubblar, knäar och sedan faller på sidan kan knappast anses som så dramatiskt. Även om det förstås kan uppstå fula skador här med - om oturen är framme.

Hästens skelett är fö väl avpassat efter dess vikt.

Jag är personligen mest rädd för skador från eltrådar/band. Håller också med om dina punkter 2 och 3, även om jag inte är av den uppfattningen att dessa trauman alltid leder till kroniska skador.

Om du känner dig osäker kan du alltid låta en kiropraktor eller euqiterapeut titta på henne om någon vecka.

Det där med bäcken och hela faderullan tycker nog jag låter liiite väl överdrivet? självklart beror det ju helt och hållet på HUR hästen går omkull. Hoppar dom ett 160 hinder och drar sig i backen rejält så kan jag väl tänka mig det, men eftersom hon trots allt skrev att hästen hade tagit ett galoppsprång efteråt så var det ju inte i själva landningsögonblicket det hände, och jag tycker väl då att det är lite skillnad? Dom böjer ju oftast ner benen och rullar ner på sidan direkt.

Det enda jag varit med om när jag gått omkull med hästar är att någon har fått skrapsår på framknäet, och en annan drog på sig en sträckning i låret.
Men dom brukar bli lite stela och mörbultade efteråt, så lugn motion några dagar kan nog vara att föredra :)

jag gick omkull med min häst för ca ett halvår sedan. Hästen landade på sidan och tog sig lätt upp efter det. Märkte inget mer än att han kändes lite stel dagarna efter.

Vi fortsatte träna och hästen blev mer och mer stel, speciellt i svängar. Slutade med dubbelsidig kotledsinflamation pga sneställning i bäckenet. Han har nu blivit behandlad 3 gånger av kiropraktor och börjar bli bättre. Eftersom det är en sådan snäll häst så gjorde han inga större protester trots att han hade ont i ryggen efter fallet.

Jag tycker du ska se allvarligt på detta, ta det lungt några dagar med hästen och ta sedan ut en kiropraktor som får kolla igenom hästen innan du kör vidare. Det kan annars gå lång tid innan resultatet av fallet visar sig och då är det garanterat i form av andra skador.

som coari skrev, det är mycket massa som faller från högre höjd. Det är då lätt att det blir påverkan på hästen som faktiskt inte märks av speciellt mycket men som ändå finns där.

Ja, man har väl olika erfarenheter. Hästar ramlar nu titt som tätt (tror knappt att det finns någon häst som aldrig gått omkull, kanske inte med ryttare men i hagen) och det är få som får fissurer, frakturer, sneda bäcken osv.

Finns det ngn fakta som du kan hänvisa till utifrån detta enligt min personliga åsikt mindre kunskapsgivande påstående från dig.

Jag blev rent ut sagt chockad när jag läste detta inlägg från dig.

Dagens sanning är just att dom ådrar sig dessa skador när dom går i backen och främst då i unga år för att sedn börja ridas in utana att man innan man börjar utsätta dom för onaturlig belastning kontroller skelett,leder mm.

Detta straffar sig alltid för eller senare när individen börjar uppvisa en hälta som efter otaliga utredningar i slutänden påvisar att den secundära hältan hade sitt ursprung från ett långt tillbaka primärt trauma som kan härleda tiil att individen i tidig ålder gått omkull.

Slutligen håller jag med dig när du skriver: tror knappt att det finns någon häst som aldrig gått omkull, kanske inte med ryttare men i hagen

Vad är då problemet med att vara seriös hästägare om man nu har den kunskapen och alltid för hästens välbefinnande kontrollera vilka skador den ådragit sig när den gått omkull i stället för att rycka på axlarna och två år senare belasta försäkringsbolaget som i slutändan leder till höjd premie för den seriösa hästägaren??

Senast ändrad:

Finns det ngn fakta som du kan hänvisa till utifrån detta enligt min personliga åsikt mindre kunskapsgivande påstående från dig.

Nej.Men alla hästar jag haft i min ägo eller för den delen varit stallkamrat med har satt sig på ändan, störtat, halkat omkull, snubblat osv någon gång utan att det (hittills då...) givit några komplikationer. Jag har träffat två hästar som fått bäckenfrakturer av fall och betydligt fler som fått dito efter svåra fölningar.

Jag blev rent ut sagt chockad när jag läste detta inlägg från dig.

Oj..!

Dagens sanning är just att dom ådrar sig dessa skador när dom går i backen och främst då i unga år för att sedn börja ridas in utana att man innan man börjar utsätta dom för onaturlig belastning kontroller skelett,leder mm.

Ja, vissa gör det, men det är - enligt min empiriska uppfattning - endast en bråkdel av alla hästar.

Detta straffar sig alltid för eller senare när individen börjar uppvisa en hälta som efter otaliga utredningar i slutänden påvisar att den secundära hältan hade sitt ursprung från ett långt tillbaka primärt trauma som kan härleda tiil att individen i tidig ålder gått omkull.

Har du någon källa på detta? Menar du att typ hälften av alla hältor har sitt ursprung i fall?

Tiotiotiotio

Slutligen håller jag med dig när du skriver: tror knappt att det finns någon häst som aldrig gått omkull, kanske inte med ryttare men i hagen

Vad är då problemet med att vara seriös hästägare om man nu har den kunskapen och alltid för hästens välbefinnande kontrollera vilka skador den ådragit sig när den gått omkull i stället för att rycka på axlarna och två år senare belasta försäkringsbolaget som i slutändan leder till höjd premie för den seriösa hästägaren??

Hallå där! Du kan ju inte ändra medan jag svarar på ditt inlägg...:grin:

Det vore väl inte fel att inför t ex inridningen kontrollera hästens fysiska form liksom att göra årliga kontroller av röresleapparaten. Det vore bättre att mota Olle i grind oavsett vad som orsakar en felbelastning/överbelastning. Det optimala tycker jag verkar vara de här nya undersökningarna på ATG-klinikerna där ryttaren rider sin häst för kunnig instruktör och vetten tittar på. Måste ge mkt mer än "bara" hältutredning.

Nu tror jag fortfarande inte att mer än just en bråkdel av alla fall leder till kroniska förändringar. Men jag förnekar alltså inte att det händer.

Men om jag ser unghingstarna leka ute i hagen och den ena går ner på knä och välter så kontaktar jag inte vet för det. Öh, det där blev ju lustigt. Jag undersöker förstås hästen ordenligt, vilket kanske får anses som samma sak i mitt fall.

Det är kanske inte så dumt att låta veterinär undersöka hästen någon vecka efter fallet, just in case. Bäckenfrakturer kan vara luriga och förstås inte så lätta för en lekman att se tecknen på. Jag skriver veterinär därför att jag anser att man bör utesluta just frakturer och fissurer innan en kiropraktor får göra eventuella manipulationer.

Jag håller med dig om att det kan vara klokt att låta undersöka hästen, men jag delar inte din uppfattning om att det är vanligt att hästar som går omkull ådrar sig allvarliga skador. Inte räknat till hur ofta hästar trillar.

Idag gick pållen omkull...

En i stallet skulle prova hoppa henne lite. Gick jättebra på framridningen och rider an mot ett rättuppstående hinder. Hon slår i lite med framhovarna, landar och tar kanske ett galoppsprång och sen vet jag inte vad som hände, men hon åkte ner på knä fram... Och sen även bak. Benen såg liksom ut att vinkla sig bakåt och utåt...
Aldrig sett det hända så förut:confused:
Hon tog sig ju upp sen, det är ganska mjukt underlag just där.. Men hon visade ingen hälta eller stelhet efteråt. Hon travade av henne, tog ett skutt till bara för att både häst och ryttare skulle få tillbaka självförtroendet.
Men hon gick lika fint och avslappnat efteråt i traven, med mjuka lugna taktfasta steg både bak och fram.

Skrittade av henne rejält och smörjde in henne med blue lotion hela baklåren och insidan och även på ryggen och på med täcke.

Men jag är sååå nervös över hur hon kommer vara imorgon bitti när jag tar ut henne...
Lilla tanten :(

Har ni varit med om något liknande? Hur har det gått?

Om dom får en muskelbristning tex brukar det märkas direkt då? Att dom haltar eller liknande? Att hon är stel imorgon förutsätter jag, men jag hoppas inte det blir värre... :(

Det är nog ingen fara (: Gick omkull med min häst ute på en gräsväg i skogen för ett tag sen.. Han föll också med framdelen först och sen rullade hela hästen ett varv men jag kollade så att han inte skadat serj och sen satt jag upp och skrittade hem. Kletade på liniment och släppte ut honom eftersom han inte verkade lida och det har inte märkts nåt alls efter .

Håller med om att en vurpa kan bli farlig längre fram, Vi har nog haft 25 hästar hemma varav vi har fått 4 st som faktiskt visat fel längre fram. En shettis som solade av ungen och sprang hem men när han kom på asfalten så slog han omkull. Har aldrig varit riktigt fräsch i bogen efter det. Min förra stora solade av mig och slog omkull, 550 kg som satte sig på rumpan... Han fick rullande hälta efter det. Inget på röntgen och jättefina leder i benen men ngt som spökade i rygg och rumpa. Två körhästar som gått ner på knä ...

Ha noga koll på din häst är min rek, kolla med ET löpande! Försök att uppmärksamma minsta lilla snedhet. Vår shettis säger alltid ifrån när han har ont, men inte min stora han var för snäll och kämpade tappert i alla gångarter fast han hade ont. Det slutade tyvärr med slakt! :cry:

*kl*

Min dam vurpar titt som tätt i hagen och för varje gång så får jag magsår när hon är stel och ämlig.
Hon har spräckt tre täcken i bogen för att hon har åkt på sidan samt ådragit sig sättningar i bog och bäcken.

Hon har även gått omkull med mig två gånger. Den ena gick hon över och jag hamnade under. Förmodligen var det det och en mjuk ridhusbotten som räddade henne från allvarliga skador. Hon verkade ok efter den incidenten men fick ofrivillig vila eftersom Jag inte var så pigg. :angel:

Här om månaden snubblade hon i galopp och gjorde en hel volt framåt. Jag klarade mig med ett blåmärke. Ledde, satt upp (för min egen skull), skrittade lite och tog några travsteg, sen satt jag av och ledde hem. Hon var ok även efter den vurpan.

Kan tillägga att hästen kollas av ET med jämna mellanrum eftersom jag vet att hon trillar omkull titt som tätt. Dock inser jag att om hon fortsätter med sina escapader så kommer jag inte att kunna hålla henne fräsch i längden för en dag blir det för mycket. Men men. Den dagen den sorgen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 539
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 217
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 562
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag har ett 15-årigt hoppsto jag hämtat hem från betet för 1,5 vecka sedan. Hon har alltid varit något smått klumpig av sig men har de...
Svar
8
· Visningar
1 885
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka