Ingenting är överdrivet när det gäller övervakning vid fölning. Man gör det som krävs för att man med all säkerhet kommer att vara där när det är dags.
UL för att kontrollera så att hon helt säkert är dräktig hade jag börjat med.
Det går desvärre inte att se om där finns ett eller två föl.
Jag vill inte skrämma upp er men som jag skrev i inlägget ovan. Ett komplicerat felläge är betydligt vanligare än en tvillingfödsel.
Du skriver att ni har långt till klinik och att ni får klara er själva. Betyder det att ni inte har möjlighet att få ut en kunnig veterinär till ert stall om det skulle bli komplikationer vid förlossningen?
Om så är fallet, att ni är helt utlämnade att klara av fölningen själva, så hade jag absolut valt att stalla upp henne hos en erfaren uppfödare, tvillingar eller ej.
Att rätta felllägen är svårt och något man behöver träna mycket på för att bli duktig. Det krävs bara att minsta lilla problem uppstår för att ni ska hamna i en av de värsta situationerna en stoägare kan råka ut för. Hjälplösheten är total och vid en fölning är det som du säkert vet, väldigt bråttom.
Jag förespråkar ofta och bestämt att man gör sig själv en stor tjänst om man lämnar bort sitt sto till någon med mycket erfarenhet vid fölning.
Ekonomi är ofta argumentet man har för att välja att sköta vaket hemma, trots att erfarenhet saknas. Det man ofta glömmer bort är att det i princip räcker med en kvarbliven efterbörd på jourtid för att man ska vinna på att skicka iväg stoet.
Stallas hon upp på ett proffsigt ställe (jag har jobbat med detta i väldigt många år, för många
, så talar av erfarenhet) så sköter de inte bara vaket och assisterar vid förlossningen utan även efterarbetet tas om hand på bästa möjliga sätt. Man säkerställer att fölet får i sig råmjölk via flaska, att den kommer upp och diar inom rimlig tid, att tarmbäck passerar, att stoets efterbörd släpper och att hon mår väl efter fölningen samt (iaf hos oss) gör ett foalcheck för att säkerställa att fölet fått i sig nog med antikroppar. Har den ej fått det så ges plasma. Fölet får helt enkelt bästa möjliga start
.
Hur goda intentioner man än har och hur noggrann man än är har, så går det inte att komma ifrån att man tar en stor risk om man väljer att förlösa sitt sto hemma med vetskapen om att man kommer att få reda ut det hela själv.
Kan låta hårt men jag är övertygad om att liv skulle räddas om stoägare överlät vakande och fölning till de som faktiskt har det som yrke