Vill börja med att det är inte min anhörig och jag får skriva om det. Kan nog inte skriva ut hur detaljerat som helst för att inte "outa" personen. Men ska försöka återge ändå hyfsat.
Jag var med hemma hos en äldre anhörig som finns i min närhet. Med äldre menar jag pensionsålder + något år till så inte lastgammal direkt. Vi skulle städa lite då personen varit lite krasslig.
Det som mötte var typ misär. Det var så äckligt. Jag är inte lättäcklad av mig, i gymnasiet städade jag bla åt förståndshandikappade som hade typ bajs på väggarna så ja jag har sett det mesta och detta var ändå jävligt äckligt ur mina mått mätt.
Huset var inte dammsuget på säkert ett halvår, golvet var helt flottigt överallt i alla rum, i köket fanns ett berg av disk. En del bestick hade matrester börjat mögla på så de kastade jag. På tallrikarna satt bestick fast för att de legat så länge osv. I fönstrena låg 30+ döda flugor osv.
Men vi städade på och fick det hyfsat. Inte golven eftersom det skulle krävas typ tre omgångar med våttorkning och dammsugning, det hann vi helt enkelt inte.
Tills vi kom till badrummet. Det var skit (ja bajs alltså) på golv, intorkat, på toalettsitsen, på utsidan av toalettstolen(!!), i badkaret osv. Handfatet var också nergeggat med något äckligt.
Vi hade inte med oss några handskar så badrummet städade vi inte, där gick vår gräns tyvärr.
Men vad gör man? Personen klarar sig uppenbarligen inte själv ju. Såhär fruktansvärt äckligt kan man ju inte frivilligt vilja ha det?
Jag upplever i övrigt personen som normal, kanske något åt dement-hållet/glömsk iaf då den tex kan berätta samma historia 3-4 gånger i samma samtal och inte minnas att den redan sagt det. Samt ringa mig och tro att jag är en annan person. Samtidigt kan den minnas andra saker hur bra som helst.
Det finns många i den närmsta kretsen runt personen men ingen vill riktigt ta i det.
Känner mig lite uppgiven, man vill ju hjälpa men jag är gravid i v 33 så har inte direkt all ork att lägga på detta heller + att det finns andra som borde ta tag i det istället för jag. Jag är väl för snäll eller något.
Jag tänker ju att personen borde flytta till tex boende? Eller åtminstone få hemtjänst nån gång i veckan. Först krävs dock en sanering av huset, utfört av en städfirma, hemtjänsten lär inte vilja vistas i huset annars.