Orolig för felläge- högdräktigt sto som rullar sig mycket...

Intejag

Trådstartare
Hejsan

Har ett sto i mitt stall beräknad till 10/6, dock tyder juver( fulladdat utöver spenar) och refraktometervärden( 14) på att det närmar sig med stormsteg. Dessutom helt släppta bäckenband...
Tror på föl inom en vecka om man ska gå på hur hon "brukar" vara
Dock har jag märkt att hon senaste 4-5 dagarna rullar sig väldigt mycket, vilket får varningsklockorna att ringa:nailbiting:
Har nämligen bestämt för mig att det kan vara ett tecken på att fölet inte ligger i rätt läge:(

Vad säger ni, vet ni / har ni någon erfarenhet av detta?
Något man kan göra?
Kan man göra vändningsförsök som man gör på människor, typ?
Kan man Ultraljuda och få veta hur det ligger till?

Kommer kontakta min seminvet imorgon och kolla också, men kan vara bra att höra andra erfarnas åsikter.
Tack på förhand
 
Sv: Orolig för felläge- högdräktigt sto som rullar sig mycket...

Hon uppvisar inte koliksymptom. verkar glad och nöjd, ingen förhöjd temp( eller sänkt) dricker och äter normalt, går på bete sedan 8 dagar.
Googlade lite och funderar på livmoderomvridning?
Tycker inte att det stämmer iofs, hon verkar inte smärtpåverkad alls....
trots 15 föl- supernojig----O_o
 
Sv: Orolig för felläge- högdräktigt sto som rullar sig mycket...

Tyvärr rullade sig mitt dräktiga sto väldigt mycket och hennes föl låg upp och ner och kom med huvudet först liggandes på rygg så att säga.
Knäna tog emot så hon kom inte ut, utan en stark man fick dra allt han kunde. Var väldigt nära på att förlora mitt sto där..
Stoet var också alltid pigg och glad, men kastade sig handlöst det första hon gjorde på morgonen och rullade sig massvis med varv.
Samma när hon kom in.
Det var mitt första föl, och stod inte med kunniga människor i stallet så ingen fattade att något kanske var på tok ..
 
Sv: Orolig för felläge- högdräktigt sto som rullar sig mycket...

Precis vad jag är orolig för:nailbiting:
Har givetvist stoet under noggrann uppsikt vad mer kan man göra?
 
Sv: Orolig för felläge- högdräktigt sto som rullar sig mycket...

Jag har ingen egen erfarenhet av det, men vet att det finns metoder för att "vända tillbaka" livmodern.

Tillståndet kan konstateras via rektal undersökning av veterinär.

Googla på livmoderomvridning häst, så kommer flera länkar upp.
 
Sv: Orolig för felläge- högdräktigt sto som rullar sig mycket...

Jag har skickat ett sms till min veterinär för att kolla vad hon tycker, hon är väldigt duktig inom avel så det kan hända att även hon tycker att en undersökning är på sin plats... Tack för input!:)
 

Liknande trådar

Avel Jag sitter här och funderar och behöver bollplank! Förra året fick mitt sto ett sto föl på dygn 332, allt enligt skolboken - att stoet...
2
Svar
22
· Visningar
3 064
Senast: QuickStar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp