Orolig att hon förlorat fölet...

Gogo

Trådstartare
Hon var positiv i blodprov efter 60dgr. Veterinär rekommenderade inte UL på mini. Tydligen var senare blodprov inte heller så säkert och han ansåg det onödigt?
Alltså är hon kollad endast denna gång. Hon la på sig i vikt runt jul och såg ut att ha en ny kroppsform. Nu har hon avstannat och ser nästan lite smalare ut. Jag kan inte känna några rörelser alls. Beräknad fölning skiftet april/maj.
Hon är pigg, verkar må fint, äter dricker, promenerar, inga flytningar eller liknande. Har haft 2 föl tidigare - problemfritt och 8 år. Men vad tror ni, hon förlorat fölet? Borde man inte se något tecken på något vis?

Häst nr. 2 (stor häst) som är betäckt samtidigt har full fart i magen som både syns och känns.

Det är min första gång med föl.

Sv: Orolig att hon förlorat fölet...

Från och med dygn 125 så kan man ta blodprov och analysera det för östronsulfat, det är det säkraste och helt pålitliga blodprovet man kan ta. Detta kommer från fostret och visar därför säkert att man har ett levande foster. Så be din veterinär ta ett sådant prov och skicka iväg så slipper du fundera mer.

Hur mini är hon ? Jag UL ar alla mina ministon varav den minsta är 62 i mankhöjd , Absolut inga problem alls !
Ta ut en vet annars som går in och känner efter på henne
Lycka till Tesora

japp 62 och hennes lilla föl vägde 2,1 kilo och var 38 cm hög :-)

Wow, 62!:love:
Nää, då kan man knappt kalla min mini i jämförelse, hon är 79:). Det är antagligen olika åsikter, men här tycker vet. inte det är lämpligt på sådana små. Jag har pratat med dem om nytt blodprov men de (veterinärerna) anser att jag kan vänta och tycker inte det är läge för oro, det är så olika på ston?

Jag känner verkligen ingen rörelse alls...

Ni med erfarenhet: Kan det vara så, att det inte känns? Om hon kastat, borde man se något tecken?

Det finns ju ett kisstest också. Tror att det kanske kan heta weefoal. De som säljer det menar på att det är väldigt säkert. har inte provat det själv dock då det är tämligen säkert att min (halvblod) är dräktig i år (jättemage och beräknad fölning är i mitten av juni...)
Fast jag tycker att det är lite konstigt att veterinären säger ifrån om blodprov. Vill du ha ett test så är det ju deras jobb att ta och skicka in ett!

Precis som stora hästar borde det ju även gälla små hur mycket extra mat de ska ha. Dessutom om det inte är något föl i magen kanske det isåfall snart börjar bli dax och fundera på om man vill göra ett nytt försök.

Tycker nog att du ska ta och kräva ett blodprov.

Min är dräktig och ska föla runt midsommar, jag har inte sett några rörelser heller alls på henne. Känner ofta och tittar, men det är nog en lugn fölis;) Tog nyligen blodprovet som visade positivt så det borde vara nåt där inne.

När jag skulle ha fölis sist, för 10 år sen såg jag inte heller mycket rörelser förrän sista månaden.

Jag har en shettis här hemma som är beräknad till 10 april.
Konstaterad dräktig vid ca 120 dgr genom blodprov.
Har varken sett eller kännt nåt, och tycker inte hon ändrat sig heller. Kan få för mig att hon har kulmage ena dagen, men nästa dag inget. Jag hoppas hon är dräktig i alla fall.

Mitt halvblod är beräknad till 14 maj och där kan man tro att det är ett helt fotbollslag i den magen!

Första fölet för både mig och hästarna!

Nej, jag tror inte det. Jag har inte gjort något nytt test men hon ser verkligen inte dräktig ut.:cry:
Visst har hon mage, men det ser mer ut som bara en tjockmage. (hon har ju blivit fodrad som om hon var dräktig länge nu). Hon springer med lätthet, rullar sig och far omkring och jag känner inget föl. (hon har iofs en decimeter tjock vinerpäls fortfarande)
Jämfört med den andra, som är jätte stor och tung och ser ut som om hon har en boxare därinne, så ser det inte troligt ut.

Dock kan jag inte sluta hoppas!

Kan det inte vara så att energin från fodret går åt till pälsfällningen nu och att fölisen (som förhoppningsvis är i magen) inte har vuxit så mycket på senare tid.

Mitt sto, som förhoppningsvis är dräktigt, har tunnat ur just vid pälsfällningen. Jag känner inga fölrörelser ännu, men hoppas (som en annan skrev) att det bara beror på att fölisen är en lugn krabat.

Lycka till!

När det bara är några veckor kvar till beräknad fölning kan man knappt ta miste på om de är dräktiga eller inte .... Det är min erfarenhet i alla fall, andra kanske har varit med om annat.
De får en jättemage, både åt sidorna och bakåt, man ser fölet röra sig därinne och juvret börjar fyllas. Om man jämför med de andra som bara är allmänt tjocka så är det som sagt en jätteskillnad. Tycker jag. Både när det gäller förstföderskor och erfarna fölston.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 338
F
Avel Vi fick i tisdags en överraskning när vi kom ut i stallet för att morgonfodra och ett av våra ston fölat under natten... Stoet i fråga...
Svar
9
· Visningar
2 567
Senast: theJohanna
·
S
Hästmänniskan Är det någon som varit i samma situation eller någon som har tankar kring detta? Vi har ett sto född -95. -02 skadade hon sig och blev...
2
Svar
22
· Visningar
2 791
Senast: Amk
·
Hästvård Jag får gråa hår av valacken. Han har ju lyckats med diverse 'tok' sen i höstas, både allvarlig senskada, och så toppade han med att i...
Svar
14
· Visningar
4 780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka