Oro... Vad tror ni?

H

HallonDoft

Hej!
När jag kommer till hagen vid 2-tiden för att ge hästarna lite mat och se till dom ser jag min herre på lite avstånd. Han liksom gör ett linkande, jag tror att han står vid stenpartiet vi har i hagen och tänker inte så mycket mera på det.
När jag kommer fram och går ut i hagen med maten ser jag att han haltar! Rejält!!
Hjärtat stannar på mig och oron är outhärdlig! Han kommer linkandes fram till mig och maten, han står lungt och äter obekymrat. Jag känner igenom benen, kratsar igenom hovarna men ser ingenting! Inget känns varmt eller annorlunda i benen...
Tar av honom regntäcket och tittar igenom honom, ser ingenting förutom att han är lite "knöglig" på höger bog, ganska högt upp. Tänker mig att det är bett från mygg och liknande.
Tar på grimman och ska leda ut honom. INGET halt!! Tar ut honom ur hagen, skrittar honom vid hand och travar även en liten bit. Lite stel i bogen men haltar ingenting. Ringer min stallbo som kommer och kollar på honom hon också. Vi konstaterar att han ömmar vid höger bog vid det som jag först trodde var bett. (men ömmar också lite lite på vänsterbogen).
Tar ut honom i hagen igen, lägger på täcket och äter i lugn och ro.
När han sedan går sin väg linkar han igen!!! Kan han ha blivit skadad i hagen, sträckt sig och täcket "irriterar" honom där det gör ont?
Vet verkligen inte hur jag ska göra! Det är skitkasst väder och han behöver ha sitt täcke på annars blir han stel och får ont i kroppen pga vätan...
Försökt få tag på en veterinär jag kan rådfråga men det är fanimig ingen som svarae någonstans!!!! Sitter nu och väntar på att veterinär från hästsjukhuset i Skara ska ringa upp så jag iaf kan få råd!!

Ursäkta långt inlägg! Hoppas någon orkar läsa allt och ge mig lite råd medan jag väntar!

Sv: Oro... Vad tror ni?

Äntligen pratat med en veterinär på Skara hästsjukhus! Han trodde precis som vi att det är en skada han fått ute i hagen eller att det kunde vara täcket som brännt honom... Men den teorin vetti sjutton... Tror att han kommit ihop sig med de andra! Vetten tyckte iaf vi skulle avvakta... Skönt att ha pratat med nån!!

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 060
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 817
Senast: Lavinia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 990
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 516

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka