Oro i flocken

Lona

Trådstartare
Vi har en stoflock på 7 hästar, en shettis och resten islänningar. Yngsta stoet är 5 och äldsta är 20 - och hon är definitivt inget "ledarsto".
Problemet är att det är stor oro i flocken, främst före lunch - när lunchen håller på att ta slut och innan insläpp.
Det sparkas en hel del och för ett tag sedan fick ett av ungstona en fraktur i käken efter en spark.
Att dela flocken funkar dessvärre inte rent praktiskt då vi redan har delat upp hästarna på valackar och ston.
Vad kan man göra?

Sv: Oro i flocken

Fri tillgång på foder och vindskydd= utegång dygnet runt? alt. enbart fodra inne. med en å pass stor flock måste det vara en säkerhetsrisk om det blir mycket bråkn/stök.

Fler/mindre hagar?

Hur mycket mark har de att gå på?? Det måste finnas plats så det går att helt enkelt gå undan och det måste finnas gott om mat så alla får sitt.

Det måste också finnas en ledarmänniska som kan styra upp insläppet!

Många (15 och uppåt ju fler dess bättre) högar hö långt från varandra då menar jag inte 3 meter utan 15m. Variera var du börjar lägga höt och släng ut småtussar i början, börja inte vid grinden. Ingen häst får gå efter höpåsarna och sno mat.
Variera tiden på intaget och ge ingen mat direkt de kommer in. Släng lite småtussar med hö långt från intaget och börja ta in när alla lugnat ned sig.
Inga hästar får bråka med varann när det är människor i närheten av hästarna i hagen.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 726
B
Träning Det här har jag funderat på. Kan man som människa ändra befintlig "rangordning" inom en flock och höja upp en ranglåg häst genom att...
Svar
3
· Visningar
1 664
Senast: Mooch
·
Hästhantering Jag har sedan några veckor tillbaka en ny hyresgäst i stallet. Stallet är litet och det är totalt 4 boxar, varav 3 just nu används...
Svar
16
· Visningar
2 207
Senast: Kim_N
·
S
Träning Nu har jag fått nog av alla fräcka islandshästar uppfödda med enbart sin mamma, bortskämda och bortgullade och utan respekt för vare sig...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 592
Senast: Balderum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix