Oro för det dräktiga stoet.

Z

Zopan

Har ett dräktigt sto som är i månad tio. Hon är i bra hull- lite i överhull. Dock känns det som om hennes mage är alldeles för liten med tanke på att det är månad tio. Känns snarare som månad åtta om man kollar på hennes mage.

Kan vi har fodrat för dåligt trots att vi varit noga med hennes foderstat? Stoet är mkt välmående.
Borde inte stoet falla ur i vikt om fölet behöver med näring?
Vad har ni för erfarenheter av detta?

Sv: Oro för det dräktiga stoet.

Har hon haft föl tidigare? Förstagångfölerskor brukar ha mycket mindre mage än de som haft föl innan.

Om ni har koll på foderstaten och hon är, som du säger, lite i överhull, är det ingen fara. En del ston får inte mycket mage. Särskilt om det är förstagångare, men jag har ett sto som det inte syns mycket på när hon är högdräktig trots flera föl.

Jag förutsätter att ni vet att hon är dräktig, har kollat detta samt sett fosterrörelser osv. Men som sagt, har ni koll på foderstaten och hon inte är i underhill behöver inte liten mage vara något konstigt alls.

Hon har haft ett föl tidigare, dock ej i vår ägo så vet ej hur hon var då.

Jo hon är konstaterat dräktig. Kan det finnas risk att fölet får för lite näring trots att stoet är i gott hull eller borde hon tappa i vikt isåfall?
För om man kollar på henne så verkar hon ju må bra i alla fall, så det är krabaten där inne som jag är orolig över. :crazy:

Risken att fölet får lite näring är i det närmaste obefintlig om stoet mår bra och får det hon ska ha. Däremot är risken att fostret/fölet inte finns kvar trotts konstaterad dräktighet betydligt större. Så bara för att hon en gång under dräktigheten varit dräktig så är det inte säkert att hon fortfarande är det.
Är du/ni väldigt osäkra så låt en veterinär undersöka henne så ni får besked om hur läget är nu.
Men när det gäller storlek på magen så är det med hästar precis som med t ex människor. Vissa blir stora som hus redan tidigt andra (människor då) behöver inte ens köpa mamma kläder utan klarar sig med vanliga kläder kanske en storlek större än vanligt. Så det är samma med hästar. Själv har jag just nu tre första gångare som ska föla ungefär samtigt och ingen är lik den andra när det gäller magen. Hade jag haft tid skulle jag lagt in bilder på dem allihop.

Okej, jo hon är konst dräktig vid 90 dgr men ej kollad sedan dess.
Det finns helt klart ett foster där då magen buktar ut på ett sätt som en vanlig tjockmage inte gör... Men är orolig att det kanske inte lever?
Dock har maget växt sedan förra månaden, och om fölet är dött borde väl inte magen ha växt, eller?

Om fölet är dött brukar kroppen stöta bort det. Vilket då i praktiken betyder att antingen kastar stoet fölet eller så blir hon själv dålig. Så om ditt sto har mage och mår bra är det väldigt liten risk att något är fel. Det är inte alls så lätt att få se fölet röra sig som man kan tro när man läser i vissa trådar här. Jag har flera dräktiga ston varje och det långt ifrån alla jag ser eller känner fosterrörlser på.

Antar att man inte kan göra annat än att hålla tummarna. Stoet verkar i alla fall må bättre än någonsin- har aldrig sett henne så lugn och tillfreds tidigare!

Men vad skönt att höra! Mitt ena sto är inte heller så stor så jag har varit jätte orolig, jag har väldigt svårt att se foster rörelser också så jag tror ibland att jag inbillar mig:crazy: Men då ska jag fortsätta vaka då den första ska ha på söndag. Den andra är stor som ett hus å har fullt juver fast det är 1 månad kvar:o

Tack för bra tråd:laugh:

//Johanna

Mitt förra sto var stor som ett hus när hon var dräktig med sitt första föl. Hagen låg nära vårt hus och man kunde se genom köksfönstret hur magen rörde sig.
När hon var dräktig med andra fölet så blev magen något rundare än vanligt bara ca 2 månader före fölning. Jag varken såg eller kände några fosterrörelser, juvret var som ett russin. Ut kom dock ett stoföl som varit oerhört pigg och intensiv ända sedan födseln. Hon är nu 7 år och har själv nyligen fått sitt första föl. Hon var enormt stor hela dräktigheten, på slutet såg hon sprickfärdig ut. Några fosterrörelser syntes dock inte. Vid ett par tillfällen lyckades vi känna en svag spark. Juvret utvecklades ca 1 månad före fölning. Även hon fick ett välskapt stoföl som är hur piggelin som helst, helt okomplicerad fölning dessutom.

Så det är väldigt olika, både mellan olika ston och dessutom mellan olika gånger på samma sto. Om stoet mår bra och är fin i hullet så är det inget att oroa sig för.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 963
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 148
Senast: QueenLilith
·
Avel Mitt sto, född 2008, väntar sitt första föl. Sista seminering var i juli, så hon är inte alltför långt gången i dräktigheten än. Jag...
Svar
2
· Visningar
853
Senast: Emma-pemma
·
Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
1 998
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II