ormbunkar i hagen!? hjälp!!

sommarvind

Trådstartare
skall flytta mina hästar till en annan hage och i den är de fullt med ormbunkar:crazy: vad gör jag? Funderar på hur de fungerar om ja spayar på round up... om de sprider sig även till gräset och de vill man ju inte.. och hur lång tid man skall vänta innan man vågar låta dom beta där? Ja menar så dom inte får i sig de medlet som är så supergiftigt! Någon som har ett förslag på hur ja skall gå tillväga? jag vill inte riskerA att dom äter utav dom:eek:

Sv: ormbunkar i hagen!? hjälp!!

Sprayar du med round up är det stor risk att all växtlighet dör då spray gärna flyger iväg åt helt fel håll. Antingen få man pansla på round up vilket är ett evighetsgöra eller slår man ormbunkarna och räfsar undan dom lite. Ormbunkar är inte giftiga vad jag vet men hästarna verkar inte vilja äta dom i alla fall. Har ganska mycket ormbunkar i en hage och har aldrig sett de äta någon.

jo dom är giftiga. Iallafall den sorten som vi har. Räcker det med att klippa ned dom tror du? Dom kommer ju att komma upp lika fort igen:crazy:

Vad har ni för sorts ormbunkar? Gärna en bild om du har möjlighet

Om du verkligen vill bli av med dom för gått tycker jag det bästa är att pensla med koncentrerat round up alternativt gräva upp dom. Men rötterna går förmodligen ganska djupt vilket gör att det är svårt att bli av med precis alla på en gång

Jaha nu har jag konsulterat mitt naturlexikon, giftinformationscentralen och en bekant med stor trädgård och det verkar som om en del sorter i alla fall är giftiga bland annat den som växer i min hage:eek: Imorgon ska här röjas:mad:

Det bästa kanske är att stänga av den delen av hagen och spruta upprepade gånger med round up men då kommer förmodligen allt att dö även gräs.

Jag kommer nog i alla fall under sommaren klippa med åkgräsklippare så fort jag får syn på dom. En bekant säger att hennes ormbunkar minskade markant när hon klippte dom men man måste klippa dom tidigt innan de blir för stora och fröar av sig

örnbräken tror jag sorten heter. problemet är att att hagen i sig är inte jätte stor och eftersom ungefär halva hagen är täckt med dom så blir de ju väldigt liten yta kvar. Men hur skall du göra med dina? Tar du round up eller som du skriver klippa ned dom och fortsätta så tills dom förhoppningsvis ger sig? Som du skriver så vill man ju undvika att gräset dör så kanske bäst att vänta med det frtam tills hösten? För då borde den ju har hunnit återhämta sig tills nästa sommar? Detta är alltså bara en sommahage och pållarna skall gå i en annan vinter hagen i vinter.

Men äter hästarna verkligen av dem då? Det som jag i varje fall vet är att round up går ner i grundvatten och blir kvar där. Kanske värt besväret att bekämpa manuellt för att slippa att både vi och framtida generationer får odrickbart vatten m m.

Hejsan!

Vill bara nämna hur min händige pappa tar hand om oönskade växter!:idea:

Han har en gasolbrännare som skjuter ut eld (jag vet hur det låter :p) som man helt enkelt bränner bort oönskade växter!

Det är väldigt kontrollerat och det man gör är att hålla värmen över, i ditt fall, ormbunkarna tills det ser vissna ut. På det sättet dör de ända ner i rötterna. Det finna att köpa mindre liknande apparater på trädgårdsaffärer och de är lätta att använda. Det blir ingen skogsbrand vilket man kan tro :D

Japp det är nog örnbräken jag också har i hagen. Jag har även stensöta men den var inte giftig vad jag kunde hitta. Jag kommer klippa ner mina så fort de vuxit upp lite och räfsa undan dom. Klipper man ner dom innan de hunnit fröa av sig bör de i alla fall minska. Mina hästar är heller inte de minsta intresserade av ormbunkarna och jag har så mycket bete så jag tror inte de kommer ge sig på ormbunkarna.

Eventuellt kommer jag att ta en runda med round up och pensla men jag har förstått att det är bäst att göra det på våren? Jag sprutar inte med roundup utan jag penslar med koncentrat på de växter jag vill bli av med. Har nämligen björnlokor som växer precis utanför hagen och som är på väg in i hagen. Jag har försökt gräva upp björnlokorna men det är svårt att få med hela roten vilket gör att roten skjuter nödskott och det verkar snarare öka dom i antal

Sprutar man med roundup är det inte alls säkert gräset hinner återhämta sig. För precis all växlighet dör och det som fortast kommer tillbaka är diverse ogräs och sedan har inte gräset en chans.

Ylva86 Om man penslar med roundup och väderprognosen säger högtryck och ingen nederbörd på ett par dagar så borde väl det inte komma ner i grundvattnet? Givetvis penslar jag med måtta och enbart på de växter jag verkligen vill bli av med

Senast ändrad:

Fast pensla på alla dessa örnbräknar borde vara jobbigare än att elda upp dem?

jag har gjort som du nu, jag har klippt ned dom och skall snart räffsA undan dom, det kommer ta ett tag och jag har alltid flera bollar i luften samtidigt så tiden räcker inte riktigt till så ja hägnar in ormbunkarna tills jag fått ordentlig koll på dom. Dvs räfsat undan dom.. att pensla mina ormbunkar då har jag nog att göra tills nästa höst:( så ja funderar på detta med gasolbrännare:crazy: låter dramtiskt men som en annan skrev här så kanske de inte är så farligt som det låter.:D Men jag gjorde en annan hemsk upptäckt igår i vår andra tilltänkta hage, där växer det fullt med sprängört vilket verkar vara sverigest giftigaste växt:eek: där blir de kanske lättar att pensla med randup för dom är så mkt större

Fast jag har inte så många örnbräken TS verkar ha betydligt fler. Men det är klart en sådan där gasolbrännare lät ju onekligen intressant. Ska man använda roundup ska det ju helst var uppehåll ett par dagar och det är inte ofta det är det nu för tiden. Jag måste nog kolla upp det, tack Brixhammar för tipset

Nej, detta verkar vara en oerhört dålig sommar när det gäller uppehållsväder. (Tittar ut genom fönstret, där det öser ner).

hur har det gått för dig med dina ormbunkar? Vågar man låta dom gå i hagen så länge det bara är stjälkarna som sticker upp?

Det har kommit nya små ormbunkar men hagen är välfylld med gräs så de verkar inte bry sig om ormbunkarna så de får gå i den hagen i alla fall. Dock har jag införskaffat en ogräsbrännare, riktigt kul sak känner mig som en eldkastare på cirkus/pyroman, och ska ut och bränna i helgen. Betydligt enklare än roundup i alla fall, den var inte så dyr heller.

Men det gäller att ta ogräset när det är smått annars tar det för lång tid och går åt för mycket gas för att det ska kännas meningsfullt. Men oavsett bekämpningsmetod är det alltid enklare när ogräset är smått. Fördelen med brännaren är att man kan göra det till och med när hästarna är i hagen, förutsatt att de inte är så nära då förstås. Det finns ju inget gift de kan få i sig och kommer de i närheten stänger man bara av.

Nu har jag en väldigt nyfiken unghäst så jag brukar bränna när hästarna är inne, min hästar går på lösdrift och är därför inne ett par timmar varje eftermiddag för att äta och vila och går sen ut på kvällen igen.

Senast ändrad:

okej för nu är de små själkar som sticker upp kanske bäst att passa på att bränna dom nu? Då är de nog en sådan som jag såg på en handelsträdgård häromdagen skall skaffa en sådan. Men efter att du brännt dom drar du upp dom med roten också då eller låter du dom bara vara?

Nej när jag bränt får de vara kvar. De flesta verkar dö men det kommer nog att komma nya ett bra tag. Bränn så fort du har tid om de är på väg upp igen

Liknande trådar

Hästvård Hej alla. Jag sitter i ett litet dilemma, som börjar att gå mig på. Min häst står i ett jättetrevligt stall, med fantastiska omgivningar...
2
Svar
24
· Visningar
3 029
Foder & Strö Det är så att jag var hos veterinär idag (ej pga det jag tar upphär men hon påpekade) å hon såg en "bulle" på vardera sida av halsen och...
2
Svar
30
· Visningar
2 951
Senast: spaderÄss
·
Hästmänniskan För ungefär 1 1/2 år sedan började planerna om att jag och min syster skulle renovera barndomsstallet hos grannen och ställa dit vår...
Svar
14
· Visningar
3 288
Senast: tara
·
A
Hästmänniskan Behöver bara skriva av mej någonstans. Det var totalt oväntat. Hon har gått på bete med sin bästis, dom har gått tillsammans nästa hela...
Svar
13
· Visningar
2 578
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka