B

Bercilak

För fyra dagar sedan när vi skulle morgon fodra hästarna möttes vi av en hemsk syn. Min ponny såg ut som en flodhäst i ansiktet. Svullen runt nosen,läpparna och upp på ena sidan. Ingen feber.Ringde vet och han trodde på en allergisk reaktion. Vi avvaktade och svullnaden gick ner i ansiktet efter två dagar men svullnaden vandrade bakåt neråt, då det satte sig på alla fyra benen som blev jämntjocka, inte halt. Idag är bara skapet och bakbenen svullna så det verkar försvinna .
Min teori är att han blivit ormbiten.Boxarna är gjorda med öppna spjälor så rent teoretiskt så är det möjligt att en orm kan komma in.Har gått igenom hagen också men kan inte hitta något han skulle fått i sig.Samtidigt så tror jag ormarna sover så här års, någon som vet?
Äter annars bara betfor,havre och hö.
Är det någon annan som har råkat ut för något liknande?:confused:
 
Sv: ormbiten?

Min häst fick i somras en stor svullnad på vänster sida om nosryggen (ungefär i höjd med där den engelska nosgrimman ska sitta). Hon var svullen ner mot mulen men inte allmänpåverkad och hade ingen feber. Vi gissade då på ormbiten eller getingstucken. Det tog någon vecka innan det började gå ner och sen försvann det helt.
 
Sv: ormbiten?

Om Ormarna sover eller inte beror nog på var du bor .
Här i Skåne såg jag ormar för ett par veckor sedan .
Ev kan det ju vara en orm som söker bo över vintern .
Jag har hittat snokar i våra boxar, ganska vanligt på vårkanten:eek:

Hej från Hambo
 
Sv: ormbiten?

Spännande att vet avvaktar om det är en allergisk reaktion, skönt att det gick bra iaf! Låter troligast att det var det som var felet, lite långsökt att en orm skulle söka sig in i stallet och bitas. Kan han ha fått i sig något mögel eller liknande? Det kan ge en sådan reaktion.
 
Sv: ormbiten?

Tack för alla svar.
Bor i norra halland. Har ingen ek i hagen och höet luktar gott och dammar inte.
Det märkliga är bara att svullnaden började i ansiktet och sedan spred sig vidare genom kroppen. Är på bättringsvägen så jag hoppas inte det kommer tillbaka.
 
Sv: ormbiten?

Skumt. Orm tror jag inte på dock. Har ni tempat hästen de följande dagarna? Kvarstår någon svullnad i ansiktet?
 
Sv: ormbiten?

Kollade de två första dagarna men ingen feber och idag så har all svullnad försvunnit och han är som vanligt. :)
 
Sv: ormbiten?

Jag höll på att trampa på en jättestor snok för nån vecka sen, och jag bor länger norr än Halland. Borde vara större risk för att bli biten på höst/vår när ormarna är sega och inte hinner undan. Som sagt jag hade trampat på den om jag inte tittat ner!
 
Sv: ormbiten?

min häst blev ormbiten i mulen förra året och då kunde man klart och tydligt se (efter att hästen blivit sederad annars fick man inte titta alls) två små hål där ormen huggt. Detta var på våren och svullnaden flyttade sig inte utan gick ner, efter drygt ett dygn hade den minskat till hälften och var borta på ett par dagar.

På hösten samma år kom det en huggorm ringlandes mot stallet när jag var i hagen och den ville inte vika av åt något annat håll utan det slutade med att jag fick skopa upp den i skottkärran och köra ut den i skogen. Ormar och snokar kan ju bosätta sig i gödselstacken, en bekant hade en hel huggormskoloni i sin gödselstack, det är mindre kul
 
Sv: ormbiten?

kl

Vi hade en valack som blev ormbiten över nosryggen för några år sedan. Svullnaden såg helt fruktansvärd ut, ungefär som om någon skulle drämt ett baseballträ över huvudet på honom. Men den var väldigt lokal och den vandrade inte vidare ut i kroppen. Förutom det "vanskapta" huvudet var det inga synliga fel på hästen. Feber och hängighet såklart, men det gick över förhållandevis fort.
Däremot blev det nekros i området runt bettet (man såg två små hål här också efter ett tag), och all päls försvann från en stor del av huvudet.

TS: Hoppas att det inte var något allvarligt med din häst! Lycka till!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Adventskalendertråden 2024
  • Sundsvall?
  • Gift vid första ögonkastet 2024

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Första hund
  • Det bästa med ”din” ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp