Korrigerar lite - han var bara moloken första 6 timmarna efter att jag hittade honom, sedan har han varit sig själv. Jag tog hem hästarna från betet och de går nu i vinterhagen igen, som är mindre till yta och mer bekvämt upplägg med mat, vatten, vila nära till hands. Plus att jag kan övervaka genom kameror som täcker stora bitar av hagen. De rör sig inte mycket utan lägger stor del av dygnet på att sola sig, födosöka lugnt eller äta halm ur foderhäcken. Han går med sin bästis, en ardenner, som definitivt inte rör sig mer än vad han måste. På detta sätt är han lugnast och nöjdast och jag kan ha koll på vad han gör och verkar må. Boxvila i hans läge känns inte toppen, han är uppfödd på stora ytor och går normalt sett på lösdrift så för honom är han lugnast och tryggast ute. Risken med strikt boxvila är ju att han blir stressad, uttråkad osv. Jag har dock delat på flocken så att de med mer spring i benen går utom synhåll för att inte bjuda in till race.

Grejen är väl att det gått en vecka sedan det hände - blev han biten bör ju giftet vara ute på upptäcksfärd i blodet sedan flera, flera dagar? Möjligtvis lite svullen i lymfstationen i armhålan så kroppen jobbar ju med något, helt klart.
Jag hade definitivt utrett det där på klinik och inte bara antagit att det är ormbett. Inte kul att långt senare inse att det ändå var typ en senskada som då kanske har förvärrats för att man hanterat den ofördelaktigt.

Korrigerar lite - han var bara moloken första 6 timmarna efter att jag hittade honom, sedan har han varit sig själv. Jag tog hem hästarna från betet och de går nu i vinterhagen igen, som är mindre till yta och mer bekvämt upplägg med mat, vatten, vila nära till hands. Plus att jag kan övervaka genom kameror som täcker stora bitar av hagen. De rör sig inte mycket utan lägger stor del av dygnet på att sola sig, födosöka lugnt eller äta halm ur foderhäcken. Han går med sin bästis, en ardenner, som definitivt inte rör sig mer än vad han måste. På detta sätt är han lugnast och nöjdast och jag kan ha koll på vad han gör och verkar må. Boxvila i hans läge känns inte toppen, han är uppfödd på stora ytor och går normalt sett på lösdrift så för honom är han lugnast och tryggast ute. Risken med strikt boxvila är ju att han blir stressad, uttråkad osv. Jag har dock delat på flocken så att de med mer spring i benen går utom synhåll för att inte bjuda in till race.

Grejen är väl att det gått en vecka sedan det hände - blev han biten bör ju giftet vara ute på upptäcksfärd i blodet sedan flera, flera dagar? Möjligtvis lite svullen i lymfstationen i armhålan så kroppen jobbar ju med något, helt klart.
Det var inte boxvila jag syftade på. Men om en häst är halt och svullen så känns det säkrast att åtminstone ha den ensam i en sjukhage tills man vet vad det är för skada. Ormbett är ju bara en ren gissning från din sida - det kan ju vara precis vad som helst som förvärras av att hästen går i stor hage med flocken.

Man får ju såklart försöka ha hästen där den riskerar att skada sig själv minst och man känner ju sin egen häst bäst, men har det gått en vecka och hästen fortfarande är så svullen hade jag kollat upp det där. Iallafall bokat en tid, har svullnaden gått ner tills den dagen så är det ju bara att avboka tiden.

Ett förband som jag gillar väldigt mycket inom människovård är ett förband som är kollagenbildande, suprasorb. Kanske kan vara något av intresse?
Suprasorb x med phmb är suveränt på sår med stor hudförlust. Det här behandlades med den + absorberande förband Bandagebyte var 3-4 dag i början.
99a67e36-a254-4238-a6ab-6d4559b832de-1_all_4042.webp

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp... 2 3
Svar
52
· Visningar
12 487
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 357
Senast: Sirap
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 134
Senast: Egonson_
·
Hästvård Hejsan! Mitt 17-åriga sto har gått och blivit halt helt plötsligt. I söndags var hon blockhalt på vänster bakben, och inte har det... 2
Svar
29
· Visningar
3 073

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka