Korrigerar lite - han var bara moloken första 6 timmarna efter att jag hittade honom, sedan har han varit sig själv. Jag tog hem hästarna från betet och de går nu i vinterhagen igen, som är mindre till yta och mer bekvämt upplägg med mat, vatten, vila nära till hands. Plus att jag kan övervaka genom kameror som täcker stora bitar av hagen. De rör sig inte mycket utan lägger stor del av dygnet på att sola sig, födosöka lugnt eller äta halm ur foderhäcken. Han går med sin bästis, en ardenner, som definitivt inte rör sig mer än vad han måste. På detta sätt är han lugnast och nöjdast och jag kan ha koll på vad han gör och verkar må. Boxvila i hans läge känns inte toppen, han är uppfödd på stora ytor och går normalt sett på lösdrift så för honom är han lugnast och tryggast ute. Risken med strikt boxvila är ju att han blir stressad, uttråkad osv. Jag har dock delat på flocken så att de med mer spring i benen går utom synhåll för att inte bjuda in till race.
Grejen är väl att det gått en vecka sedan det hände - blev han biten bör ju giftet vara ute på upptäcksfärd i blodet sedan flera, flera dagar? Möjligtvis lite svullen i lymfstationen i armhålan så kroppen jobbar ju med något, helt klart.