Ormbett, idag

T

trav

Idag blev min 2 åriga dobbis ormbiten,:cry:.
Blev veterinären direkt,som gav honom ett motgift och antibiotika för bettet. Nosen (till bakom ögonen) blev dubbelt så stort. men konstigt nog var han i förhållandevis pigg o glad.

Är det någon mer som blivit drabbad?

Känns lite ensamt med min lilleman.:crazy:

Sv: Ormbett, idag

Jag har aldrig varit med om det, men tänkte kolla lite fakta.
Såg du när han blev biten, var du hemma så det bara var lasta in i bilen. Hur lång tid mellan bettet och när du kom till veterinären? Fick du din hund att ta det lungt tills ni kom till vetten?

Skräcken är ju om man är långt in i skogen och hunden blir biten, hur ska jag som är så liten göra med min hund som väger över 40kg. Finns inte en chans att kasta honom över axeln och traska hem.

Fick du kortison till nästa gång?

Ja, jag var hemma och kunde ta honom in och ringa till vet direkt. Det tog ungefär 1 timme till vet från bettet, under den tiden hade han svullnat om nosen ganska mkt.:confused:

Han var snopen efter bettet och var lugn, men ändå pigg viftade på svansen och så.:angel:

Hos vet fick han en antibiotika spruta och motgift. Ssamt så fick han tabletter med kortison tillsammans i 9 dgr.
När vi kom hem från vet var han helsvullen från öra/öga och hela nosen, precis som gele´.:crazy:
På kvällen var han nästan bra m svullnaden. Hm, gick väldigt fort, tyckte jag.

Kanske var det för att jag kom till vet såpass fort, det är ju förövrigt väldigt individuellt.
Nu igår träffade han nog på en orm igen, men jag såg på honom att han passade sig mkt noga och sprang därifrån. :bow:

Ja, det kan ju vara ett problem med att va i skogen o långt från bilen, men man får väl göra så gott man kan. Och hålla sig lugn så att hunden också är lugn.

Hej!

Min RR-hane 1 år blev biten på valborg, av alla dagar. Vi åkte till vet. direkt och han fick behandling en timme efter bettet. Han blev väldigt svullen, biten i ansiktet gick inte att säga exakt var, och fick vara kvar på djursjukhuset med dropp några timmar.

Det verkar som att ni hade tur iaf, min vovve var rejält svullen ett par dagar efteråt innan det började gå ner.

Vi tog uppföljande blodprov sen ett par veckor efteråt men allting såg bra ut.

Verkar som din hund lärt sig att hålla sig borta:)

Min golden blev ormbiten när han var två år. Fattade först inte vad det var. Skrek till när han nosade i diket. Trodde det var geting??? Knallade långsamt hem, var inte långt borta alls. Verkade däven och trött. Fick en svullnad som ganska snabbt blev som en tennisboll i läppen. Ringde vet som misstänkte orm direkt. Var hos vet en dryg timme efter "olyckan". Fick kortisonspruta, antibiotika och kortison ab kur. Hade fruktansvärt ONT hela natten och kunde inte lägga sej ned, fick bulla upp med en massa kuddar och filtar minns jag, ville inte dricka ens. Dan därpå mkt bättre, men jättesvullen. Antidot fick han inte. Blev själv ormbiten i handen året därpå och fick likande behandling. Armen blå upp till armhålan, duktig orm fylld av gift. Fick ingen antidot jag heller i alla fall ,men väl kortison, värktabletter och sjukskrivning två v till på sem.....

Senast ändrad av en moderator:

Aj, jag som är lite ormrädd måste fråga hur du gjorde när du blev biten i handen?

Någonstans har jag läst att det är bättre att hunden blir biten i nosen är i t.ex. ett ben. Blir hunden biten i ett ben och ska gå hem så kommer giftet snabbare ut i blodomloppet eftersom att hunden rör på benen. Jag vet inte om det är sant, men jag har för mig att jag läste det i en seriös tidning. (??)

Skaffa kortison och ha med direkt!

Kul att såhär många vill yttra sig i detta tråkiga ämne!

Går det att ha med sig/ha hemma kortison till hunden, jag menar att få det utskrivet om hunden inte har behov av det vid uthämtandet.

Min vovve var pigg tycker jag hela tiden, dricker mkt men det är nog efter att han nu får kortison. En god väns hund som också blivit ormbiten, drack väldigt mkt också. Kissar mkt men i början så kommer det med dålig "stråle". Men sedan går det bättre. DVS helt normalt.

Första dygnen skämdes han för då hade han kissat lite inne för det tryckte på för mkt. Han låg och skämdes och hade dåligt samvete för detta. Han tittade under "lugg", när jag kom upp på morgonen.

Och fy att bli biten själv, tycker inte helt om dessa slingrande djur.

Gjorde det ont att bli biten eller hur kändes det, satt du ner eller vad var det som hände?

OJ!!!!! blev till fel , skulle va riktat till "Nossan"- själv biten.

Kortisontabletter köper man och har med sig. De har lång hållbarhet och det kan du skaffa i förebyggande syfte. Det är vanligt att man gör så. En del sätter de dessutom i en behållare på hundens halsband för att minimera risken att de glöms hemma. Det beror nog på vart man bor och hur man rör sig i skog och mark. Man exponeras ju olika.

Behöver man inte recept på såna tabletter?
Jag vet att en del har lagt dosen till sin hund i en sån där spruta och när hunden blir ormbiten blandar de med vatten och sprutar in i hundens mun.

Där jag går ser jag en hel del snokar men på brukshundklubben säger fler att de sett huggorm. De är ju fridlysta men de som ser ormarna på planen har haft ihjäl dem.

Behöver man inte recept på såna tabletter?
Jag vet att en del har lagt dosen till sin hund i en sån där spruta och när hunden blir ormbiten blandar de med vatten och sprutar in i hundens mun.

Där jag går ser jag en hel del snokar men på brukshundklubben säger fler att de sett huggorm. De är ju fridlysta men de som ser ormarna på planen har haft ihjäl dem.

Haft ihjäl dem hade nog jag också haft, de är inga keldjur precis. Inte i min mening i alla fall.;) :eek:

Liknande trådar

Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 070
Senast: Dopy
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 070
Hundhälsa Igår började det rinna lite grönt klegg från min hunds högra öga. Så långt ingen fara men sen blev det värre, vitan knallröd, lätt...
Svar
2
· Visningar
705
Senast: MikaTela
·
K
Hundhälsa Halloj! känner bara att jag måste få dela med mig de här, känns bara så fruktansvärt hemskt och onödigt... :cry: vi tar de från början...
2
Svar
28
· Visningar
4 521
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar