Orm i trädgården..

R

Rambolina

blev tipsad om detta forumet när jag lagt in en tråd under Senior så jag vänder mig hit också:)

har hittat en orm hemma som är cirka 60 cm lång men smal, ljusgrå med ljusare underparti, mage? och gult huvud ev också en gul markering under magen/bröstet.
Vad kan detta vara!!??

Kan det vara en långsmal snokbebis:D Jag avskyr ormar och vill inte ha dem i min trädgård...
Naturligtvis försvinner den så fort jag ska visa den för min man, två ggr har den varit framme på ca 2 veckor och den håller sig i samma område hela tiden:eek: Sist tutade jag på den och då reste den upp huvudet, :eek:

Sv: Orm i trädgården..

Hehe, låter inte riktigt som en snok heller tycker jag :crazy:
googla för att se bilder på olika snokar och se om du tycker dig känna igen den. Så annars på "orm" på vikipedia så ser du vilka svenska raser det finns.....

:confused:

Det låter helt klart som en snok. Men det är svårt att säga vilken med din förklaring. Dessa gula markeringar, menar du alltså att dom är på undersidan av ormen? Vanlig snok har vanligtvis gula markeringar bakom ögonen så att säga.

Jo, fast säger man då "gult huvud"? och sedan ytterliggare gul under magen?
Jag är ingen reptilexpert dessvärre :crazy:

Det är jättesvårt. Snokar kan variera en del men på förklaringen låter det inte alls som nåt annat än en snok! det är stor skillnad på kroppstyp mellan snok och huggorm. Dock finns det även strumpebandssnok i Sverige.

:UOTE=Hazel;8837997]Här är en bild på natrix natrix (vanlig snok) ser man den på längre hålla hade jag nog kunnat säga "gult huvud"

http://www.biopix.dk/Temp/JCS Natrix natrix 30826.jpg[/QUOTE]

Ja det är ju svårt att förklara exakt det enda jag reagerade på var just färgen, den kändes så citrongul och den var silvergrå inte mörkgrå men de kanske mörknar med åren:confused:

Låter som snok. Hittar du en helsvart orm utan gult bakom ögonen ska du däremot vara lite försiktig.

Vi har en jättefin svart huggorm i stenröset ett par meter ifrån ingången till hästarnas sommarhage. Den är verkligen vacker, hoppas ingen ormhatande granne hittar den. :crazy:

Låter som snok. Hittar du en helsvart orm utan gult bakom ögonen ska du däremot vara lite försiktig.

Vi har en jättefin svart huggorm i stenröset ett par meter ifrån ingången till hästarnas sommarhage. Den är verkligen vacker, hoppas ingen ormhatande granne hittar den. :crazy:

vad är det då??

Många ormar är skarpare i färgerna som små. Och ditt exemplar låter ju helt klart yngre. Men som sagt, natrixa natrix kan skifta en helt del i färgerna. Från ljusare grå till nästan svarta

Visst kan snoken och huggormen likna varandra i färg. Men en huggorm har helt annan kroppsform. Den är betydligt tjockare och ser mer klumpig ut. En snok är väldigt långsmal och har mindre utmärkt huvud och svans

Hur ser strumpbandssnoken ut i sverige? (kan kolla själv föresten)
Jag visste bara två olika sortes snokar (den mer bruna och svarta med gult bakom huvudet), men dessa kan alltså variera väldigt mycket inom sig?
Kan ju vara bra att veta :)

Strumpebands snok kan också ha flera olika utseenden. Men jag tror det är den schackrutiga som finns i vissa delar av sverige. Det är helt enkelt utsläppta husdjur som har klarat sig. :cool: Någon påstod att eftersom det har funnits kolonier i Sverige i över fem år som klarar sig bra räknas den nu till den Svenska faunan. Om det stämmer kan jag dock inte svara på

Alltid roligt med ormtrådar. Även om de flesta handlar om att folk inte tycker om dom :(

Även jag är glad att det inte finns en massa giftiga ormar i Sverige. Men vi får vara försiktiga med de få reptiler vi har! De är dessutom fridlysta och det manar ju till ännu störe försiktighet. Inte för att det verkade som ts hade några planer på att döda sin besökare

JCS%20Anguis%20fragilis%2029579.jpg

Känns inte direkt citrongul på huvudet..
och 60cm, njaaa.. det brukar väl inte vara större än 30-40?

Nej jag tror inte alls på kopparödla. Även om det kanske finns ex på upp till 60 cm är det nog inte direkt vanligt

Vi har en som verkar ha etablerat sig på vinterfoderupplagsplatsen (puh!) och som jag sett 3 gånger. Den är runt 50 cm lång och "gulare" än den på bilden. Eller kanske snarare ljusbrunare åt guldhållet. J*vl* minne! :mad:

För den som är ormovan kan jag mycket väl tänka mig att den skulle kunna beskrivas som TS gör.

Jag har inte sett någon snok oavsett ålder som varit gul på buken. Förekommer det?

En snok på 50-60 cm är ju inte direkt purung. 5 år kanske?

LIA

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Sabotage?

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka