Orm i trädgården..

Sv: Orm i trädgården..

Natrix natrix, har visserligen inte jättegula fläckar på buken. Men jag har sett flertal bilder där de har ljusare fläckar under magen som man kanske skulle kunna kalla gula om man ser dom på håll.

En 60 cm snok är inte så mycket. Natrix blir upp till 140 så jag skulle tippa på 1-2 år gammal. Men det beror ju helt på mattillgång.

Dålig jämförelse kanske. Men en majsormsbebis räknas ligga på 70 cm runt året gammal. Blir oftast inte större än 160 cm. Men som sagt det beror på mattillgång

Sv: Orm i trädgården..

Jag har för mig att dom växer med c:a 10 cm/år. Som nykläckta är dom runt 15 cm.

Klipp Lars Erik Lindell, SLU:
"Rent generellt kan man väl säga att en hasselsnok maximalt kan bli ca 70 cm, en huggorm ca 90 cm och en snok omkring 120 cm lång. Det är dock väldigt sällan de får leva så länge att de hinner bli så stora. Ormar växer nämligen mer eller mindre hela livet och för att kunna uppnå dessa längder måste de kanske ha en 15—20 år på sig. Få ormar har lyckan att uppnå denna aktningsvärda ålder — många faror lurar på stigen för en orm."

Fast vi har en som är runt 140 cm. Eller hade t o m i fjol sommar. Har inte sett henne i år.

http://commons.wikimedia.org/wiki/Natrix_natrix?uselang=sv
Bilder på snok. Tycker nog att några ser ut att vara gula på buken. Osäker på om dom är svenska exemplar?

LIA

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka