Orm i hösilaget

parfymflaska

Trådstartare
Jag hittade precis en halv, död orm i hösilaget som min häst åt av. Vi är typ i mitten på balen så de har redan ätit av den i något dygn. Finns det något man kan göra eller är det bara att vänta och hålla tummarna att de inte blir sjuka? :( (Botulism tänker jag på nu alltså).
 
Som jag trodde då :(. Hur snabbt märks det om de har blivit sjuka?
Och kan man slänga det kasserade fodret på gödselstacken?
 
När jag pratat med kunnig veterinär inom området sa hen att hästen skulle redan vara död om den fått i sig giftet. Dvs släng balen nu och pussa på dina friska hästar. :)
 
Alla är fortfarande pigga och glada så det verkar som att vi kan pusta ut. Men snacka om att man får hjärtat i halsgropen!

Eftersom hästarna inte blev sjuka antar jag att fodret inte var kontaminerat, är det då ok att slänga det på gödselstacken? Bonden hämtade resten av balen men vi hade ju redan packat nästa dags höpåsar för 4 hästar, jag tömde ut det i en av hagarna (som inte används) sålänge, men där kan kan det ju inte ligga och skräpa.
 
När vi ändå är på ämnet; hur ser ni på torra gamla ömsade ormskinn i balen? Utgör de också risk för utveckling av botulin = balen bör kasseras, eller kan man fodra med en sådan bal?

Finns det förresten något ställe man kan ringa/maila med frågor om foder? Vi funderade på att ringa DV igår och rådfråga, men det är ju inte säkert att en veterinär är jätteinsatt i foderhygien. Tänkte om det finns något slags hotline där man kan få svar av experter.
 
Alla är fortfarande pigga och glada så det verkar som att vi kan pusta ut. Men snacka om att man får hjärtat i halsgropen!

Eftersom hästarna inte blev sjuka antar jag att fodret inte var kontaminerat, är det då ok att slänga det på gödselstacken? Bonden hämtade resten av balen men vi hade ju redan packat nästa dags höpåsar för 4 hästar, jag tömde ut det i en av hagarna (som inte används) sålänge, men där kan kan det ju inte ligga och skräpa.
Är väll ok att slänga det på gödselstack en även om det varit död orm I det? Det ska ju ändå inte gödslas med innan det bränt ordentligt.
 
@Buck Det är ju det jag undrar; att OM det nu skulle finnas toxiner i det, är det då är safe att slänga på gödselstacken. Jag vet inte ifall ev. toxiner liksom försvinner när det bränner, eller menar du att de gör det? :)
 
@Buck Det är ju det jag undrar; att OM det nu skulle finnas toxiner i det, är det då är safe att slänga på gödselstacken. Jag vet inte ifall ev. toxiner liksom försvinner när det bränner, eller menar du att de gör det? :)
Tänker mest på alla möss och råttor som dör när man plöjer åkern, som gräver ner sig i gödselstacken över vintern och fåglar som dör och faller ner på åkarna osv. Är det ok så är det nog ingen fara med några påsar hö.
 
@Buck Det är ju det jag undrar; att OM det nu skulle finnas toxiner i det, är det då är safe att slänga på gödselstacken. Jag vet inte ifall ev. toxiner liksom försvinner när det bränner, eller menar du att de gör det? :)
Toxinerna finns ju redan i marken, och jag antar att gödseln ska spridas och plöjas ner. Naturen är rätt bra på att ta hand om naturligt avfall;)
Hittade själv en död råtta för många år sen, och vet hur nervöst det kan kännas, men hästarna uppvisade aldrig några sjukdomstecken. Med tanke på hur sällan hästar insjuknar i botulism så är nog risken rätt liten med tanke på hur mycket hösilage det finns och det inte är helt ovanligt med döda djur i det...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 708
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 040
Senast: Görel
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
643
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
2
· Visningar
535
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp