Orkide med mjuka blad?

MsSleepalot

Trådstartare
Ja hur gör jag med en sån?
Den stod först i ett soligt fönster, men så började bladen bli mjuka och skrynkliga och nååågot bleka så jag flyttade in plantan in i rummet så den står ljust men ändå aldrig i sol. Vattnar igenom innerkrukan ca 1gång per vecka eller varannan vecka. Har haft den ca 1,5 år nu. Har släppt blommorna en gång, varit kal och för ett par månader sen började den blomma igen.

Hur sköter jag om den?

Sv: Orkide med mjuka blad?

Om bladen bleknar behöver den nog näring eller planteras om. Vattnar du med orkidénäring ibland?

Hur länge har den haft mjuka blad? Och hur länge sedan flyttade du undan dom? För mina räckte det med att flytta undan dom från solen och vattna och spraya lite på för att dom ska återhämta sig, dom är lite fula fortfarande men dom bättrar sig :)

Nej har inte gett någon orkidenäring :o kanske det som behövs? Ska försöka köpa lite omplanteringsgrejer för den och prova med det tror jag...

Sluta vattna! Du vattnar för mycket!!
En övervattnad orkidé får mjuka, hängande blad.

En orkidé trivs bäst i minst 18 grader, ljust men ej direkt sol som du har och så ska den vattnas sällan.
Orkidéer växer naturligt PÅ träd så då får man ett litet hum om hur lite vatten de behöver!

Vattna endast genom vattenbad varannan vecka ungefär. Jag brukar ställa mina i badkaret och använda duschen till att fylla upp krukan (fyller krukan med vatten, låter blomman stå kvar i krukan hela tiden) på så sätt får man bort eventuellt damm på bladen. Innan jag börjar vattna så häller jag på lite orkidénäring efter hur mycket vatten jag kommer använda. Använd så rumstempererat vatten som möjligt, alltså inte varmt eller kallt.

Jag skulle vänta med att plantera om den, men vill du det så skaffa riktig orkidéjord och bark och ta inte första bästa som du har hemma. ;)

Sluta vattna! Du vattnar för mycket!!
En övervattnad orkidé får mjuka, hängande blad.

Visst får den det, men den får mjuka blad av att vattnas för lite också. Alla mina orkidéer får mjuka, hängande blad när de fått för lite vatten (eller om det var länge sen). Så fort jag ger vatten blir bladen spänstiga och hårda igen.

Men det låter ändå som att detta är en övervattnad orkidé, eftersom bladen är skrynkliga också. Enda gången jag övervattnat en orkidé såg den ut så. Då planterade jag om den i ny, torr bark och lät den torka ett tag och nu är den en av mina friskaste orkidéer :laugh: Men det lättaste sättet att avgöra huruvida den är uttorkad eller övervattnad är väl att kika på hur rötterna ser ut...

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Monsteran jag köpt till jobbet i somras mår pyton! Jobbar halvtid och varje vecka då jag kommer till jobbet har den fått fler gula blad...
Svar
9
· Visningar
2 535
Senast: eyz
·
Kropp & Själ Jag blir så fruktansvärt frustrerad. Det hela startade när jag fick veta att svärmor tyckte det var så fruktansvärt skitigt hemma hos...
2
Svar
34
· Visningar
3 487
Senast: Mia_R
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är hemma igen. Det var igår jag landade innanför hemmets dörr. Jag har haft fantastiska dagar, även om det varit något för varmt...
Svar
0
· Visningar
344
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka