Orkar inte..

N

niba

Jag vet inte hur jag ska skriva den här tråden men jag känner att jag verkligen måste få skriva av mig...Jag har ett skolarbete i stallet samt att jag leder 2 grupper, en barn och en vuxen.
Jag själv har ridit sedan jag var 9, fyller 18 i år och kan precis lika mycket som de andra tjejerna i stallet.

Mitt stall är inte det trevligaste längre, det mesta började i januari då jag hade varit borta från stallet en tid då jag hade jobbat extra väldigt hårt (80 timmar/månad + skola) och min pojkvän hade gjort slut med mig. Det sistnämnda tog extremt hårt på mig och jag är inte över det än då det visar sig mer och mer saker som jag verkligen inte har förstått eller sett.
Men ja, i vilket fall som helst så kom jag tillbaka till stallet, försökte verkligen direkt att vara där 6 dagar/ veckan och göra det jag ska. Jag har egentligen inga krav men jag vill bli behandlad schysst och tycker att "lika arbete-lika lön".
Det värsta började den dagen då jag fick höra ganska hemska saker om exet ute i stallet och då kände att jag måste åka hem, jag fick nästan panik osv och grät öppet. Men då kommer den ena stallägaren och säger att jag borde stanna kvar - jag har ju inte varit därute på jättelänge (fast jag hade börjat vara där då) och att jag minsann inte borde åka hem utan göra lite nytta för mig istället.
Jag stannade kvar då - men inte en gång frågade hon VARFÖR jag grät osv.
Sedan dess har det varit sådär. Under vinteruppehållet fick 2 andra tjejer i stallet ha 2 hästar var att träna - jag hade ingen och var då där lika mycket som dem, gjorde nästan mer i stallet.
De åker till fjällen med varandra, har tjejkvällar och fyller någon av dem år bjuds alla in utom jag osv. Likadant med ridturer tex.
Nu ska 2 av tjejerna få tävla i vår och bla. försöka komma med i laget till SM. Jag är inte ens tillfrågad.

De tar heller inte hänsyn till när jag är sjuk. Nu har jag varit sjuk extremt mycket och det här har varit den tuffaste perioden i mitt liv sedan min mamma dog. Nu tex. äter jag stark antibiotika medan en blodanalys är på g för att reda ut varför jag har haft feber sedan v.8.

Numer pratar de inte med mig i stallet längre, utom om de kan säga något dräpande till mig inför ridelever. De vill gärna vara med och styra och ställa på mina lektioner vilket gör att jag inte blir lika respekterad utav mina elever och att dessa börjar vända sig till dessa istället.
Ett ex. på det är att när jag hade årets första turridning som var att min idrottslärare skulle komma ut och titta på mitt ledarskap samtidigt som hon gav en present till sin make som fyllde 30 år så klampade 2 st (en av ägarna, de är 2 samt en stall tjej) in och bara tog över lektion. Jag kunde inte genomföra något för att de gick och pratade med eleverna hela tiden...Det slutade med att 2 kom hemskenandes från turen.

Det här kanske låter jättelöjligt men jag mår superdåligt över att de gör så här mot mig. Jag har aldrig någonsin varit elak eller så mot dem utan vill bara vara kompis med dem. :cry:

Jag ska leta reda på ett nytt stall efter den här terminen men just nu skulle jag behöva ha lite peppande ord om någon förstod vad jag menade...:(
 
Sv: Orkar inte..

Tack. Dessvärre kryllar det inte utav den sortens stall i närheten (vill inte skriva vad för sorts då jag inte vet om de läser här..)
 
Sv: Orkar inte..

Usch, här verkar djungelns lag gälla - trampa på den som är svagare för att komma upp själv. "se så duktig JAG är" :mad:

Jag skulle gissa på att stallet du praktiserar i inte betalar er något/ eller väldigt lite och då blir ni kanske mest sedda som billig arbetskraft. Är du sen borta mkt eller mår dåligt så blir det grinigt... och skitprat.

Byt stall när du kan är mitt råd! Det är inte värt att gå ner sig för att försöka göra andra nöjda, särskilt inte när det är andra praktikanter... För det låter som om du mår riktigt dåligt!

Hoppas det vänder för dig snart, jag lider med dig! ( Har varit där själv ) Buschiq
 
Sv: Orkar inte..

Jo det känns så men samtidigt så känns det ändå inte som att jag är den svagare då jag inte vill stå ut med att bli körd med..

Det här stallet har överlevt tack vare mig och de andra 2, aldrig ett tack..Inget skryt eller så utan bara det att vi alltid har hjälpt till osv. Min pappa har tex byggt deras stall..
Och de andra 2 kan givetvis få tack..Trots att det är jag som har varit där längst utav dem..

Givetvis är inte lönen bra, eller. Det vi får, får vi för antalet timmar i paddocken, inte de timmar som ägnas åt att utföra allt annat men den är inte det viktiga. Jag har alltid älskat att vara i stall och hålla på med hästar..nu är det inte kul längre.

Men tack! Det värmer verkligen, och att inse att jag inte är själv, det är också skönt.
 
Sv: Orkar inte..

Får klargöra lite...
jag menade inte att du är svag eller sämre på det du gör, - utan att du haft otur att dels vara sjuk mkt, pojkvännen gjort slut på kanske inte så bra sätt? , och att du jobbat så mkt att du är mer eller mindre slutkörd. Vem skulle inte knäa en smula då???
Kanske är det just det som gjort att de andra sett "sin chans"?

Om stallägaren pratat lite nedlåtande om dig ( fast det vet vi ju inte, men en tanke bara ) så kan de ju hakat på. Om de andra praktikanterna själva tycker det är jobbigt så kan de utnyttjat det här till att kliva lite uppåt själva. Vilket jag definitivt tycker är ett svaghetstecken från deras sida...
Men kanske jag är ute och svamlar, vad vet jag!:D
 
Sv: Orkar inte..

Tack för att du klargjorde det :)

Jadu, det vet inte jag heller. Men kan tänka mig att hon kan ha sagt vissa saker. Och om jag nu får säga något elakt så kan jag mycket väl förstå varför den ena praktiktanten har varit sedd som "mobbare" och att den andra inte är omtyckt i skolan av någon äldre tjej trots att hon själv tror och tycker det..:devil:

Jag skulle bara vilja ge svar på tal men jag orkar verkligen inte tjafsa precis innan betygen sätts :cry:
 
Sv: Orkar inte..

Vet inte vad jag ska säga förutom att det säkert känns förjävlig :( , hoppas verkligen att det löser sej, skickar en tröstkram.

Jag skulle i alla fall ha slutat jobba i stallet och bara ta det lugnt ett tag, ta ledigt någon vecka från skolan. Och sedan efter det bara fokusera på skolan.

Jag hoppas att det löser sej =) !
 
Sv: Orkar inte..

ledsen att jag inte har svarat på ett tag. Har dels haft nackspärr och dels inte orkat..

Oxxx: Jag skulle jättegärna göra så men nu är det så att jag gör skolarbete därute som jag inte kan komma undan och därför måste jag vara kvar där.
Just nu försöker jag göra så att allt jag gör där, det är för skolan och för mina 2 ridgrupper, resten skiter jag i.
 
Sv: Orkar inte..

Det verkar som om du går i skolan och då borde du kunna ta kontakt med den skolan som du går på och förklara läget för dem. Eller är skolan och stallet "styrda" av samma organisation?
Har du inget stöd från personal/lärare som ansvarar och organiserar din utbildning?
 
Sv: Orkar inte..

Kramar till dig. Hoppas verkligen att det är värt det.... Förstår inte riktigt varför du stannar kvar där men jag hoppas det finns något bra som ska komma ut av det i slutändan. Hoppas du orkar fokusera på det.
 
Sv: Orkar inte..

Oj, oj! Jag skulle försöka hitta en bättre arbetsplats om jag var du, även om det också är svårt. Att bli utfryst, eller annorlunda behandlad äter sig in i själen om man inte gör något åt det. Sök dig till andra ställen, leta och lägg ut trådar lite här och där! Kompetent personal är väl alltid eftertraktad!? Lycka till! Kramar.
 
Sv: Orkar inte..

månFare: Jag går i 2:an på gymnasiet. Jag har stöd från min idrottslärare men inte från han som håller i kursen då jag har träffat honom 3 ggr sen kursen startade och jag får inte tag i honom. Han är dessutom inte färdig lärare än.
Hon tycker dock att jag ska gå klart tiden där och sen leta reda på ett nytt stall.

DubbelAnnika: Anledningen till att jag stannar och inte skippar det och tar ett sämre betyg är att jag behöver alla poäng jag kan få då jag vill in på en juristlinje efter gymnasiet. Jag försöker fokusera hela tiden men ibland brister det bara...

mazcot: Jag känner verkligen att det tär på mig och därför ska jag leta mig därifrån. Kollar olika stall redan nu men vet inte om jag klarar av att binda mig och arbeta i ett, funderar på att återgå till vanlig lektionsridning men jag skulle tycka att det vore jättejobbigt då jag älskar att undervisa - fast vem vill ha en outbildad 18 åring?

tack alla.
 
Sv: Orkar inte..

niba skrev:
månFare: Jag går i 2:an på gymnasiet. Jag har stöd från min idrottslärare men inte från han som håller i kursen då jag har träffat honom 3 ggr sen kursen startade och jag får inte tag i honom. Han är dessutom inte färdig lärare än.
Hon tycker dock att jag ska gå klart tiden där och sen leta reda på ett nytt stall.

Varför agerar inte din idrottslärare, helt otroligt! Det duger inte att bara hålla med om att ett tillstånd är för j*vligt, det krävs agerande oxå från dennes sida annars blir det ingen ändring.
Har du pratat med kurator. Jag tror att det är läge för det. Nöj dig inte med att en lärare tycker.
Det är du som inte mår bra och du ska absolut INTE behöva ta sånt skit som får ta emot. Ingen, varken gammal eller ung, ska ha en sån vardag. ta kontakt med personer som finns till för att hjälpa. Kurator finns för elevernas hjälp, sök dig dit.
 
Sv: Orkar inte..

Jo kuratorn har jag pratat med, fast angående annat (hade en mindre trevlig händelse där en kille gjorde saker mot mig som jag mådde dåligt av i höstas..) och är det så så kan jag prata med föredetta bup chefen också då jag hade kontakt med henne då mamma dog och även i höstas.
Även idrottsläraren säger att jag kan prata med henne när som helst..

Nu sitter jag och väntar på att ena stallägaren ska ringa och berätta vilken tid stallmötet är, det kommer hon dock inte göra har jag en känsla av men givetvis sa hon ju att hon skulle ringa och kolla hur jag mår och ifall jag kan komma till mötet när pappa sjukanmälde mig i onsdags (han fick göra det då jag inte orkade..). Pappa vet ju hur de är mot mig men mot honom är de hur trevliga som helst..känns väldigt typiskt.

Jag ser inte framemot stallet imorgon. Men pappa och jag har kommit fram till att jag behöver bara vara där 1 timme/dag nu i början eftersom att jag har varit sjuk och det känns skönt.

Det känns konstigt att bara öppna sig och berätta allt men det är jätteskönt, verkligen.
 
Sv: Orkar inte..

Fortsätt gärna att skriva här om du vill. Det kan vara skönt med en "ventil". Berätta gärna hur allt går framöver.
 
Sv: Orkar inte..

Tack.

Jag kan ju börja med att berätta att det minsann inte var någon som ringde angående stallmötet igår..Jag valde att skita fullständigt i det..Kan de inte ens ringa och meddela tiden så får det vara...:mad: :(
 
Sv: Orkar inte..

(Nu tänker jag vara hemsk)

Det var ett jädra gnäll! Säg ifrån!
När de kommer inklampande på din lektion så säg ifrån. Det är din lektion och har din chef några åsikter så får han/hon ta de efteråt, precis som på vilken arbetsplats som helst. Vill du gärna vara med och träna, så säg det! Vill du hänga med ut och rida så hör med dem när de är på väg ut. Bjud in dem till en fest istället för att vara arg över att du inte blir medbjuden! Ringer de inte om ett stallmöte så ring upp och fråga.
Men om du inte känner att de här människorna inte är några du vill umgås med så byt stall eller se om det är någon annan du kan umgås med istället.

Det här kanske är hårda ord men jag vet hur du känner det. Jag har ett krävande jobb, haft ett helvete privat och detta ledde till att jag blev utbränd (vilket är det värsta jag har varit med om i hela mitt liv). Men, man kan välja på att gräva ett hål av självömkan och aldrig komma upp därifrån eller så tar man fighten och kommer ut på andra sidan. Försök att hitta de positiva bitarna i ditt liv. Det kan räcka med en kopp kaffe i solskenet eller en teckning från ett lektionsbarn (det är sånt som håller mig uppe). Försök att se det positiva för om man bara ser det negativa så skyms snart skogen för alla träd.
 
Sv: Orkar inte..

Jag tycker inte att det var hemskt. För delvis är det gnäll. Men jag ska ju säga att det här också är ett skolarbete och då jag behöver ha bra betyg kan jag inte säga ifrån hur som helst heller.

Men;

De vet att jag vill vara med och träna, jag var den som ville tävla mest av allt förr. Och jag tycker att det är uppenbart att jag också vill rida när alla förutom jag ger sig iväg på en långtur medan jag mockar stallet. Jag har absolut inget emot arbete men man vill ju rida också.

Anledningen till att jag inte ringer är för att jag anser att jag ska inte behöva ringa, vi hade ett möte förut om att det ska vara en bra stämning i stallet och man ska tycka om att åka ut, ska man då inte ens kunna få ett "krya på dig" som svar om man ringer och säger att man är sjuk? Stallägaren i fråga hade dessutom sagt att hon skulle ringa dels för att höra hur jag mår och dels för att säga vilken tid. Jag vill inte jaga eller vara påflugen, det ska inte behövas för att bli accepterad.

Visst skulle jag kunna bjuda in dem till en fest om det nu vore så att jag hade en. Jag har inte haft en fest eller liknande på över ett år så det finns inget att bli bjuden till. Men å andra sidan känner jag att inte att de skulle kunna tillföra mig något bra på en fest.

Jag har bestämt mig för att leta reda på ett nytt stall, det är min ljuspunkt men jag kan inte göra det nu då det som sagt fortfarande är skoltermin.

Sen ska jag även lägga till att i det här fallet har jag svårt att säga ifrån, de har en makt över mig som ingen annan har. Varför vet jag inte, men de har varit mina kontakter till hästvärlden sen jag var 9 år vilket nog har mycket med det att göra.

Kanske blev snurrigt men jag hoppas du ser vad jag menar..
 
Sv: Orkar inte..

Den stora världen där ute är hemsk, tyvärr.. Man måste ligga på och jaga.

Efter som det är din praktikplats (fattar jag det som) och de andra tjejerna är där på samma villkor (fattar jag det som) så har ni samma rättigheter. Ta ett snack med din chef och säg som det är att du också vill få möjligheten att träna hästarna istället för "skitgörat". När du tar diskussionen så sätt dig inte i "tyck synd om mig snälla" sistsen utan var lugn och rak och kräv det som du har rätt till. Det verkar som att din chef har åsikter om dina lektioner men be istället om att ni har ett möte en gång i veckan där ni planerar lektionerna tillsammans och ni kan bolla ideer istället för att din chef stolpar in och bara tar över. Be om konstruktiv kritik (och var beredd på att ta den) istället för att bli överkörd. Sätt ner foten och prata ut med din chef, det är hans/hennes jobb.

Livet är inte lätt men kom ihåg: "Livet är inte bara en lek, det är även en dans på rosor"
 

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 282
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 748
Senast: Cambrie
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 815
Senast: Badger
·
Ridning Jag har börjat fundera mer på det här med olika nivåer på ridskola, då jag i helgen var på en värdinnedag i stallet. Där gick de igenom...
Svar
14
· Visningar
2 515

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • A-kelpie, tollare eller collie?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp