orkar inte mer...

Sv: orkar inte mer...

Har den två små skorpor kan man låtsas att det regnar, inte on den har så mkt mugg som min har haft!! Nu har jag faktiskt fått bukt med just muggen, har bara några mkt små skorpor kvar, men har ju fixat sig andra skador hela tiden istället.

Min häst är av den lite stela typen, när hon har stått inne över natten och får gå ut på morgonen är hon tjock i alla benen och rör sig stelt. Pga detta rider jag henne aldrig direkt på morgonen, utan hon får alltid gå i hagen några timmar (åtminstone om man vill prestera något, en skrittpromenad är ju skillnad). Så i mitt fall skulle konstant uppstallning bara leda till om möjligt en ännu mindre användbar häst.

Ja, jag har börjat misstänka att hon kan ha eliscios (om det nu stavas så...) då två andra hästar i stallet fått det och fått liknande symptom. Ska på återbesök för hältan om en och en halv vecka , ska be dem ta prover då. Jag talade med vet. om att en equiterapeut som kollat henne tyckte hon var sned i skuldrorna, men han bara ryckte på axlarna o muttrade nåt om equiterapeuter...
Så typiskt vet. att bete sig så...

Hur ser det ut i hagen och står hon själv eller har hon sällskap trivs hon med hagen kompisarna/att vara själv i hagen. Tänkte på att hon var överansträngd enligt vet, om hon inte trivs så kan hon ju tok springa. Många skador hästen får brukar ske i hage. Och du prova byta hovis det hade jag gjort, man vet inte om det hjälper före man provat och sen finns det ju inget att förlora på det.

Jag förstår dig. 07 var ett riktigt skade år för min arab, först blev han skrämd så han lyckades bli halt och det tog nästan 3 mån med behandling och vetbesök, i maj lyckades han slita av sig en sko när han var ny skodd och slet sönder hoven så hovis fick plasta hoven lyckades också dra på sig en kotledsinflamation som var seg. 3v senare var det dags igen, han hade överskotts energi och galopperade runt och bockade i hagen så den gången gick han omkull och slet av sig samma sko som tur var så slet han inte sönder hoven men lyckades göra sig illa lite till. Fick börja om att rida i september. Lyckades även dec 06 (det var föresten då allt började) med 2 broddtrampar på högerfram så han fick sys, frågade vet om han behövde pencilin (osäker på stavningen) vilket hon inte tyckte att han skulle ha det skulle inte bli något mer och tvätta upp och byta bandage skulle jag inte göra före dag 2. Dagen efter tyckte jag han var svullen i benet redan på morgonen men tog ut honom på promenad 3 gånger*15 min vilket var en upplevelse han var skogstokig. Vet sa att han fick vara i hagen i fall han höll sig lugn och inte busade, hm vet inte om han kan det han är en riktig buse:)
Dag 2 han var mer svullen och svulnaden gick över framknäet. Pratade med vet, det var ingen fara. När vi var på väg ut på andra promenaden så var han halt och svullen 15 cm ovanför framknäet, ringde vet igen fick prata med en annan vet som sa att han skulle komma ut och titta till honom så fort han fick tid det tog ca 3,5 tim.
Då hade han fått lymfangit (tror inte att det stavas så men jag hoppas ni förstår vad jag menar) frågade den nya vet om han borde ha fått pencilin direkt och han tyckte det, så han fick gå på en kur i 8-10 dagar + smärtstillande i 5 dagar. Nu har han varit frisk sen september i alla fall. Men oturen är inte slut där i alla fall, min gamla skada gick upp där i slutet av september så jag har inte fått rida för doc sedan dess för att det ska läka, fast samtidigt så är det bra att rida och jag har betydligt mindre ont när jag rider. Fick börja om att rida 20 min 3-4 dagar i veckan för 2 v, tror du inte att han då har en tappsko... Men nu äntligen har jag ridit honom igen några gånger.:)

Det blev igentligen för långt och rörigt men jag hoppas ni förstår vad jag menar.

Efter mycket om och men...

Nu är pållen hel, peppar peppar, och på söndag ska vi på clear round!!:banana::banana:

Ok, alla som läst mina tidigare inlägg vet att det inte var länge sedan hon var skadad sist, och tänker säkert "redan??"
och visst, hon är inte i någon slags superkondition alls, men hon är så fånig med hinder och måste bara komma ut och få se lite bommar om hon någonsinn ska vänja sig.
Och, vi ska lulla runt 50 cm!!:crazy:
Pinsamt värre, det blir väl vi och b-ponnyerna...:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla kloka människor. Jag vet inte vad jag vill med denna tråden eller jo jag vill ha andra människors åsikter, tankar, förslag på...
Svar
16
· Visningar
3 137
Hästmänniskan Hej alla bukefalister! Jag behöver verkligen råd och kanske fler än jag som är eller har varit med om samma problem. Är inbiten hästtjej...
Svar
7
· Visningar
1 681
Senast: Siiiia
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 559
Senast: scizofren
·
Avel Ja, nu så ska vi få hem vårat SWB-sto från fodervärden sådär lite hastigt, och funderar på vad vi ska ta oss till med henne. Först och...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 553
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar