orkar inte mer...

Sv: orkar inte mer...

Jag har liknande erfarenhet, fast inte alls så extrem tydligt, som Lusidor. Hudproblem kan ofta relateras till mag-tarmproblem.

Min förra häst hade mugg en enda (1) gång på bete, under min vård. Då jodopaxade jag friskt och sedan var det borta på några dagar. Efter stallbyte fick hon regnskållor, svamp och mugg (hon stod då på foder). Efter lite kontroll insåg jag att hästen fick lika många kg korn som hösilage :eek: och då var det knappt promenadridning hon ansträngdes med. Hon skaffade sig rättså mycket stressovanor också och högg efter andra hästar som passerade och sånt som hon inte gjort innan. Efter hastig foderstats korrigering blev mage, päls och beteende trevligare igen, men riktigt bra blev det först när jag tog över (faktiskt), gav fri tillgång på halm, ökade hösilaget mer och drog bort nästan allt kraftfoder.

Så jag tror att du kan försöka med:
- håll henne inne eller i grusad hage tills muggen lagt sig, så hon inte går och lerar ner sig och gör det värre. Låt det torka ut ordentligt och gå ut på promenader vid hand istället de veckor det kan ta. Hon är ju ändå överansträngd så... :crazy: Det måste läka nu, annars blir ni ju tokiga snart!
- se över foderstaten. Mycket grovfoder, balanserad smrp / MJ kvot och rätt mängd energi till mängden jobb.
- Kolla hennes hovar med en annan hovslagare, och välj då en som skor högpresterande hästar, om möjligt. Felskoning kan ge en hel del snedställningar och överbelastningar, samt snubbel och småsår därav.
- be en equiterapeut knaka rätt henne så hon får kontakt med sin kropp. Lite snedheter och stelheter kan faktiskt ställa till rätt mycket skada genom att hästen inte riktigt hittar balansen eller har full koll på fötterna.
- Prova att knata över bommar och ut och gå i skogen med henne så fort ni får klartecken från vet. Det stärker och ökar koordinationen, det kan hon nog behöva! Finns lite lekar man kan göra i samband med det: försöka få hästen att balansera på en liten platta. Försök få den att gå rakt med en smal bom eller dyl mellan benen (mellan höger och vänster benpar). Träna den att gå med en hov i taget, halt mellan varje fotförflyttning. Gå över "utströsslade" bommar, stanna, låt hästen kolla var den ska sätta fötterna.
Träna öppna och böjning vid hand, "lilla snurren" även kallad. Gå med hästen böjd på liten volt, tryck till lätt vid eller strax bakom skänkelläget när den lyfter inner bak för att få den att sätta ner foten längre in under sig. "Mota ut" hästens bakdel ett halvt steg så att den får inner bak mitt under magen. Ge efter direkt: släpp tygel och tryck, stanna och beröm så fort du får den effekt du söker. Låt hästen stå och tänka och tugga och fundera på vad det nu var den gjorde rätt. Repetera. Byt varv och gör likadant. Avsluta direkt efter en lyckad rörelse. De lär sig fantastiskt fort på det viset - och får bättre bärkraft när de lär sig använda kroppen vettigt. Det har du igen i dressyren sedan.

Jag såg att du fått stallhjälp! Härligt! Grattis!

För övrigt håller jag med om hur pestigt det är när det inte blir som man tänkt sig - jag känner precis igen mig i det du skrev: Man har sparat och längtat i 15 år och äntligen skaffat häst: och så blir den sjuk! Man letar runt bland tränare, stallplats, hovis, equiterapeut, sadel, tandläkare, veterinär... tiden och pengarna tryter och lusten sinar. Du är inte ensam!
Men de flesta är också eniga om att det ska vara kul att ha häst. Är det inte det längre, är det kanske inte längre värt all tid, möda och pengar, samt tårar och ilsken frustration. Kanske hittar du lusten ien om du får avlastning. Kanske behöver du byta häst, kanske en paus ett tag kan hjälpa. Jag hoppas du snart hittar lusten igen!

Delad olycka kan väl kännas mindre ibland så här kommer min olycksrapport...

3år sedan blev min dåvarande träningskompis halt , det gick aldrig bort trots behandlingar och efter flera veterinärbesök och igångsättningar triangelmärkte jag honom. Det hade gått två år av hältor...Då hade han även hunnit med att få fång.

Jag tröttnade på ridningen helt men behöll hästintresset.

Köpte ett avelssto. Visade sig efter bara en månad att hon hade melanom. Inget hon lider av utan mest ett skönhetsfel.

I år har vi:

Fått ett föl som blivit: Hundbiten och sydd, fått sneda ben pga kraftig tillväxt, blivit bockhovig, fått kolig...allt på bättrnigsväg.

Haft en häst inne på Strömshoml för akut kolik.

Köpt en häst som snart visade hälta. Är nu friskförklarad efter lång vila och flera klinikbesök.

Avlivat en häst pga återkommande fång.

Köpt två nya hästar som kom hem sjuka i en rejäl förkylning. Ena hade en hovskada som ännu inte är utläkt. Ytterligare klinikbesök.

...Det är lätt att tröttna. Alla mina pengar går åt till veterinärkostnader just nu och jag minns knappt när jag senast köpte något till mig själv...annat än hästar då.

Men snart är det ett nytt år och jag hoppas att 2007 års otur skal ge massor av tur till 2008!

jag förstår dig...på nått vis känns det som att det kommer många motgångar när man har häst, ofta tyvärr fler motgångar än framgångar. Mina häst problem kan du läsa om i TwiggyM s inlägg...(bor på samma gård där vi har hästarna tillsammans).

utöver det hon beskrev kan jag tillägga att när jag köpte mitt halvblod för fem år sedan var tanken att jag dirkt skulle komma ut o tävla. men hon blev skadad. då fon blev frisk förklarad åkte jag av och skadade ryggen. det innebar att jag inte kunnde fortsätta med hoppning o fälttävlan som var mitt mål utan fick satsa på dressyren istället viilket inte mitt halvblod passade för. efter långa försök fick hon gå som avelsto hos mig istället.
fölet har vi dock haft en extrem otur med under hans 7 månader i lovet har han haft 7 veterinär besök och en mängd besök av hovlagre som försökt få orning på hans hovar. Han har lyckats klarat sig igenom alla olyckor men jag har konstant en oro känsla i magen att all tur jag har haft i oturen snart vänder.

efter mitt halvblod köpte jag en annan häst för utbldning som jag sedan sålde då jag ridit till och utbildat honom. men även han var en livlig krabat som slog knut på sig själv och ofta gjorde något så att han fick sår osv. han sprang bla in i en bergsvägg en gång då han hade lite bråttom ii hagen o inte tittade frammåt.. men klarade sig fint.
denna häst måste ha haft ängla vakt för hna klarade o¨å en rejäl vurpa med transporten.
Jag fick sladd med bilen o körde i diket, häst transporten välte helt runt.
men denna tappra helt fantastiska häst hade landat på benen och ställt sig rätta i trasnporten fast han stod på taket som golv. transporten var tillknögglad men vi kunde få upp bak rampen. men eftersom den var knögglig blev öppningen kanska liten så vi trodde inte vi skulle få ut honom. MEN han var helt lugn och satte sig på rumpan och KRÖP ut från transporten i en sittande position.
sedan gick han direkt på i nästa transport.
o han var aldrig svår att lasta efterår heller.

Som twiggyM skrev har även resten av hästarna varit skadade el sjuka på olika sätt.
den nya hästen som hon köpte o jag skulle träna och tävla är precis igång satt efter en skada..Jag ahr hunnit rida en träning för min tränare och sen halkade jag på jobbet i lördags och krossade armbågen.
Så nu när hästarna är friska går jag med armen i gips o kan inte göra spec mycket. o självklart är det höger arm....

¨många gånger funderar man över varför just man själv har så mycket otur.....men det är värt alla skador, pengar, tid osv. för vad skulle man gjort annars?
visst skulle man nog kännt sig ganska rik...men frågan e om man skulle ha det bra eller bara vara väldigt uttråkad..

Tack för alla tips!
Jo visst har jag funderat en massa på om det är värt allt att behålla henne. Måste tillägga, även om det låter hemskt, att jag inte är särskilt fäst vid hästen i fråga. Jag har länge jobbat med hästar och fått ett känslomässigt avstånd till dem, det tvingar man sig själv till om man under en längre period har hästar som kommer och går i ett, annars skulle det bli för jobbigt. Var dock trött på detta, och hoppades kunna hitta tillbaka till den där häst-tokiga lilla tjejen jag var för en massa år sedan. Har inte lyckats med det tyvärr. Min sambo säger att det beror på hästen, att jag inte hittat rätt häst. Och visst vill jag sälja. Ibland i alla fall. Ungefär halva jag vill ge upp, medan andra halvan vägrar.

Ibland tänker jag ju att jag borde byta häst, till en som pallar våra leriga hagar, till en som är trafiksäker och inte en fara för allmänheten när den möter en bil vilket är fallet med nuvarande pållan, till en som kan gå i form och en som vill hoppa, och som inte vägrar ut sig på första hindret när man väl samlat krafter, energi, pengar o medhjälpare och ger sig ut på en liten tävling...

Hade hon varit säljbar nu hade jag nog sålt henne, men dt är hon ju inte, åtminstone inte utan att sälja med rejäl förlust, och det vill jag ju inte...

Sen å andra sidan pratar jag mycket med sambon att det nog snart är dags att skaffa barn, och jag vet att många behåller sina hästar, men jag har så himla mycket med jobbet och om jag ska få en bebis vill jag kunna ägna mig åt den, altså kommer det inte finnas tid åt hästar... Därför känns det lite dumt att köpa en ny häst nu också, för vem vet hur länge jag kommer kunna att behålla den..?

Jaja, det ger väl sig... nu har vi återbesök på tisdag och jag bara håller tummarna för att hon ska vara bra i sina leder så att vi ska kunna sätta igång henne, för vare sig jag bestämmer mig för attt avvakta eller sälja så förutsätter det ju liksom en frisk häst....

Säkraste sättet att bli fattig är att skaffa häst! :crazy:
det är jobbigt när det inte känns som om det ska ta slut. har själv haft det tufft ett tag..

Först och främst så bröt min ena häst benet i hagen. 5 år och den absoluta drömhästen, delade han med mamma och vi hade just fått veta vad som var fel på han. Stackaren busade ju bara i hagen?

Sen lånade vi ut min häst (the horse of my life!) och av ren otur så fick han fång. Alla sa åt mig att avliva honom. Jag har ju redan växt ut han. Och vad ska vi med han till om det äns går bra? tillslut fick jag nog och gav an till mamma (hon tog emot honom efter timmar av tårar)

Sen fick vi en problemhund hem. äntligen när vi lärt känna honom "under skalet" så fick han i sig nått gift och dog över dagen.

Nu har jag flyttat in till stan och skickat bort min andra häst. pallar inge mer på loppet av ett halvår.

Har 3 hästar och en av dem har mugg på vänster fram. Har funnit att så lite tvätt som möjligt är bäst, bara borsta av leran när den torkat. Nu är det så klabbigt och de tas in sent så ibland måste vi tvätta med bara vatten, torka NOGA och sätta på vanlig Helosan på utslagen/såren. Huden ändrar sig, blir mörkare /är skimmel/ och där läker det helt ut av sig själv. Penicillin m m har knappt hjälp tidigare. Nu är det snart 2 år sedan han fick det (övriga 3 ben helt friska) och om ett år kanske han är helt läkt på benet. Men är aldrig svullen eller halt av det och rids som vanligt ett par gånger i veckan /är pensionär ändå/. Och han älskar alla leriga hörn han kan hitta i hagarna - suck. Men nu tar vi det som att han använder "egen lerinpackning". Så sluta tvätta så snart det är möjligt.

Oj, människor så mycket skit ni får vara med om! Förstår inte att ni orkar, det är beundransvärt! :bow:

Själv har jag nog aldrig haft ngr riktiga problem med mina hästar, något sår på sin höjd och en gång fick min 23-åring ngn infektion som gick i stallet och fick slangas med paraffinolja. Men det är det enda stora som hänt, på 7 år! Och min nya häst, han bara rullar och går och har redan kvalat upp sig till YRSM på en säsong.
Jag läser era inlägg och inser att jag är nog ganska bortskämd!

All ära till er som kämpar med motgångar hela tiden. Jag vet ju själv bara hur trögt det är den här årstiden, med tunga gödselkärror, leriga hästar (fast nu har vi t o m fått snö här hemma) och trasiga täcken. Att då dessutom inte kunna rida gör ju det hela minst dubbelt så jobbigt.

Och till ts, som ngn skrev, det är tillåtet att ge upp och man behöver inte känna sig misslyckad för det.

Sv: Halkar hela tiden

Hej! Jag undrar bara om det är någon som vet om det är något fel på min häst.

För några dagar sedan så travade jag på min gräspadock, och då så åkte han ner på frambena, och så hoppade jag av för att kolla om han kanske hade halkat , men det var inte halt och inga gupp eller stenar. Och sen nästa dag så håller han upp frammfoten som hästen gör när dom vilar bakfoten. Men han tog ner den efter en stund.Sen i söndags så tog vi en promenad igen och då snubblade han till, men det finns inga tecken på att han är halt eller har ont, jag har provat att slå lite med hovkratsen för att se om han reagerar , men han reagerar inte , och värkar inte ha ont.Han har lite pålagringar ¨på frambena , men är allt bara för att han kanske är lat ?? Tacksam för svar :)

Hej,

Du kanske skulle starta en egen tråd med din fråga?

JAg tror hur som helst inte din häst är lat utan har rejält ont i fram. En häst står aldrig och vilar frambenen på det sättet (som de gör med bakbenen) annars. Jag tycker du skall sluta rida och ringa veterinär snarast! Skriv o berätta hur det går!

måste bara avreagera mig i min gamla tråd...
efter tre månaders konvalecens o långsam igångsättning (jäääätekul att skritta...) hade vi äntligen kommit igång med galoppen igen, galopperat i en vecka och hoppet började så smått väckas om att vi skulle få ha lite roligt. Ska ta in hästen o borsta, och den är jättehalt!! Infekterat sår på hasen, som är ballong svullen! Har redan fått ut dist. vet. och ska behandla nu i 5 dagar så detts ska väl för hoppningsvis inte bli så långvarit, men man blir så trött!!!!!

Hade kollat ut lite clear rounder jag tänkte att vi skulle åka på o skutta över bäbislåga hinder bara för att komma hemifrån, men icke!

Vad göra?? Linda in totto från hovarna till tåspetsar i bomull??

Hade hon varit säljbar nu hade jag nog sålt henne, men dt är hon ju inte, åtminstone inte utan att sälja med rejäl förlust, och det vill jag ju inte...

Fast...Jag tycker du ska ta med den tid och energi du lägger ned på hästen i beräkningen här, och inte bara rena pengar. Om det känns tungt och trist och motigt och du dessutom inte är 100 % fäst vid hästen, strunta i att du kanske gör en förlust med avseende på priset!

Nu hoppas jag förstås mest på att hästen blir frisk och skadefri och att det blir kul igen - men jag tycker inte att du ska fokusera för mycket på att du inte "kan" sälja den för att inte förlora pengar.

Med risk för att bli lynschad så....Borde inte alla ni som år efter år har skodor, förslitningar m.m. på era hästar fundera lite på VAD som kan vara fel. För det kan väl inte alltid vara så illa att alla hästar ni köper är sjuk/skadade vid köpet.

Givetvis kan man inte hjälpa att hästen halkar, river sig på en gren m.m. Men när det är sak på sak så reagerar iaf jag på att det är ovanligt mycket.

Nu har jag ändå ett fullblod och på henne märks såren tydligare än på ex ett grövre hbl. Men det är ju inte värre än att man tvättar och håller koll. Skulle det bli allvarligt så kontaktar man vet. Vilket många här verkar ha gjort också.

Det är ju ett tips till dig vars häst gick ned på frambenen. Låter inte dirket som en bra undersökning att knacka med hovkratsen:crazy:
Ring vet!!!

Till dig som startade denna tråden, varför köpte du hästen från första början, om du nu inte är så fäst vid den?
Är det inte bättre att sälja den med förlust än att hålla på med något som du ändå inte verkar tycka är speciellt roligt?
Då är det ju bättre att vara "hästlös" några år och sedan skaffa dig en "hållbar" häst, finns sådana också;)

Bara lite funderingar från min sida....

Sv:Ont i benet

Det var jag som skrev om min häst som halkade hela tiden..( P.s. ) Jag vet inte hur man skapar en ny tråd, kan någon hjälpa mig ? )

Min häst han verkar må bättre nu eller så han vilar inte framfoten längre.Men han har blivit riden och det har gått jätte bra nu :) Men desvärre min andra häst, hon har sitt bakben ( som dom har när dom vilar det) hon har det så hela tiden när hon står still. Hon brukar hålla det uppe i luften, men man får inte röra henne på benet enligt hon själv.Jag vet inte om det är något allvarligt fel på henne ?? Någon som kan ge mig råd om vad det kan vara ? :O Skulle vara jätte snällt :)

Sv: Ont i benet

Det var jag som skrev om min häst som halkade hela tiden..( P.s. ) Jag vet inte hur man skapar en ny tråd, kan någon hjälpa mig ? )

Min häst han verkar må bättre nu eller så han vilar inte framfoten längre.Men han har blivit riden och det har gått jätte bra nu :) Men desvärre min andra häst, hon har sitt bakben ( som dom har när dom vilar det) hon har det så hela tiden när hon står still. Hon brukar hålla det uppe i luften, men man får inte röra henne på benet enligt hon själv.Jag vet inte om det är något allvarligt fel på henne ?? Någon som kan ge mig råd om vad det kan vara ? :O Skulle vara jätte snällt :)

Som jag tidigare har skrivit, kontakta veterinären. Att hästen alltid står och vilar ett ben plus att du inte får röra vid det kan vara tusen olika saker. Alltifrån fixidé till sträckningen till en allvarlig skada.
Om hästen har en skada tycker jag inte att det första man ska göra är att skapa en tråd här utan att kontakta veterinär eller någon som är väldit kunnig, beroende på vad det är.

Givetvis kan man senare disskutera behandlingar m.m. när man har kommit förbi det akuta skedet.

Så mitt bästa tips till dig är som sagt att kontakta en kunnig person i din närhet som kan titta på BÅDA dina hästar!

stackare låtr som mig..
här kommr min historia....

Köpte ett fullblod i juli 07 som blev halt under resan ner från säljaren..(ellr innan hos säljaren)
distrikaren ute efter bara 12 timmar i mina ägor...
blockhalt fram och temp..lyckas bli sparkad av gammelstoet samma dag..
strömsholm efter 5 dagars försök att få in honom i transporten..vi provade allt..
väl inne på strömsholm visade sig att han hade en böld i bogbladet där av hältan. Fick stanna där i nästan 2 veckor..
kommer hem.
ska stå i liten hage men det gillade inte han så efter 1 vecka hoppar han ut på 1,45 rakt in i snårbuskarna och drar upp en jätte reva på bogen.. vila mer .
hem från sommar stället.. sätter igång honom och efter 6 veckor har han en rörelse störning höger bak.. vet, massör, kiropraktor....
allt fixat ska sätta igång igen.. får panik i transporten( har gått på last träningar och det var fixat) på väg till ridhuset..
sparkar sönder lämmen bak samt sina egna bak ben.. http://www.pixbox.se/alb_show_id636110_page0.html
box vila samt konvalisent ..
undertiden lyckas han sparka till sig själv och bildar ett överben..
överbenet är aktivt i 3 månader vila...
in till klinik och rönkar överbenet.. det sitter bra till men vila för att det är aktivt...
rörelsstörningen kommer tillbaka samt att patellaupphakning på båda bak visar sig.
även en gammal senskada på överbens benet visar sig.. )inget jag fick veta av säljaren)
kontaktar henne angående senskadan..
stämmer henne då hon inte informerat mig om skadan samt pengar för den första skadan då jag köpte hästen (hon skulle betala den men inga pengar kom)
och så kommer vi till nu..
har precis satt igång honom, 4 dagar..
block halt samma ben fram.. skon vridit sig så att kappan åkt rakt iun i lamellranden..suck!!!
hovis ut och fixar det men STOR risk för hovböld..
jag är så less på alla skador jag har kunnat rida min häst 6 veckor och 4 dagar sedan jag köpte honom.. och med tanke på den gammla senskadan kanske han aldrig kommer hålla till det jag vill nämligen fälttävlan..

jag lider med dig...:(

stackare låtr som mig..
här kommr min historia....

Köpte ett fullblod i juli 07 som blev halt under resan ner från säljaren..(ellr innan hos säljaren)
:(

Låter inte särskilt roligt alls. Vad säger säljaren då? Kan köpet gå tillsbaks eller du får tillbaks endel av summan?

vi ska upp i rätten då hon inte svarade i telefonen under ett bra tag.. och inga pengar har jag sätt röken av.
tyvär så blev det som det blev.. men men

Till dig som startade denna tråden, varför köpte du hästen från första början, om du nu inte är så fäst vid den?
Är det inte bättre att sälja den med förlust än att hålla på med något som du ändå inte verkar tycka är speciellt roligt?
Då är det ju bättre att vara "hästlös" några år och sedan skaffa dig en "hållbar" häst, finns sådana också;)

Jamen, hur ofta är man fäst vid en häst redan innan den är köpt??
Grejen är denna, att jag köpte nuvarande sto efter att ha haft hästar som yrke i 6 år, och då tar man distans till hästen som individ och ser de som ett arbetsredskap, inte orkar man hålla på o fästa sig o sedan sakna en massa hästar hela tiden, för på tävlings stall är genomströmningen hög!
Tänkte att jag skulle ha en häst att vara kompis med, som man var när man var liten, men jag har inte blivit ett dugg mera fäst vid detta stoet än jag var i någon av mina tävlingshästar.

Sen håller jag med dig, mkt bättre att köpa en hållbar häst, jag vet att det finns sådana oxå!!

Måste också passa på att säga emot dig när det gäller varför vissa personer har hästar som det hela tiden är problem med, ok inte kan jag säga att det aldrig är ägarens fel, men det finns faktiskt olyckskorpar till hästar!!
Min har dragit på sig den ena skadan efter den andra, i hagen (sparked, rivit sig på en gren etc.), på ridturen, i transporten...
Men vad är alternativet?
Att inte rida ut där det ligger stenar för att förhindra risk för hovböld?? Att inte släppa ut hästen i hagen, eller neka den att umgås med andra hästar i hagen? Aldrig åka till träning eller tävling?

Tror inte på nåt sätt att jag tar hand om hästen enligt alla upptänkliga regler, men heller inte sämre än medelhästägaren i sverige och ändå är hon skadad hela tiden.

Hade det varit min häst hade den nog inte gått ihagen. Jag menar blir den lyckligare av att vara halt hela tiden. Tror jag inte. Sen det med mugg, jag har gett upp behandling på det och låter det läka ut av sig själv.

Men det är som sagt inte min häst och du fixar det nog, men jag hjälper dig nog ändå! För nu kommer alla hoppa på mig för att mina hästar inte går ihagen... :-)

Hade det varit min häst hade den nog inte gått ihagen. Jag menar blir den lyckligare av att vara halt hela tiden. Tror jag inte.
Menar du verkligen allvar. Du skulle altså stänga in en häst i en box "dygnet runt" bara för att den drar på sig skador i hagen och dessutom ha mage att skylla på att hästen nog blir lyckligare så :crazy:. Visst kan man göra så (själv skulle jag nog aldrig komma på tanken) men då ska man erkänna att man gör det för sin egen bekvämlighet och ekonomi inget annat.
Sen det med mugg, jag har gett upp behandling på det och låter det läka ut av sig själv.
Har du någonsin sett vart det kan ta vägen med obehandlad skenande mugg? Det är inte vacker och garanterat inte bekvämt heller.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla kloka människor. Jag vet inte vad jag vill med denna tråden eller jo jag vill ha andra människors åsikter, tankar, förslag på...
Svar
16
· Visningar
3 137
Hästmänniskan Hej alla bukefalister! Jag behöver verkligen råd och kanske fler än jag som är eller har varit med om samma problem. Är inbiten hästtjej...
Svar
7
· Visningar
1 681
Senast: Siiiia
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 559
Senast: scizofren
·
Avel Ja, nu så ska vi få hem vårat SWB-sto från fodervärden sådär lite hastigt, och funderar på vad vi ska ta oss till med henne. Först och...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 553
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar