Orimligt låg kvot?

Vi har en kvot på två i år. :meh: Men med fördelen att energin är låg, ligger på ca 6 MJ per kg foder. Kan alltså fodra på mycket utan att energin drar i väg! Vi komplimenterar med potatisprotein. Än så länge är jag nöjd.

Har också låg energi som tur är.
 
Vi har hyfsat hö. En kvot på 7,7. Vad gäller min gamla tant är det ständiga problemet att hon är för tjock undrar ibland om hon lever på luft. Har dock en kompis som "slitigt sig i håret" över låg protein kvot tror den låg på strax över fyra. Ska fodra ett växande föl, ett lakterande sto och ett dräktigt sto på det höet.
 
Jag förstår mig inte heller på folk. I bekantas stall fanns dräktiga ston, föl, unghästar samt lättfödd ponny. Analys togs efter rekommendation från mig. Uschligt låg kvot... Jag räknade och fick ihop foderstater till samtliga med hjälp av proteinkoncentrat (och halm för att inte energin skulle slå i taket för den lättfödde).
Nästa år togs ingen analys eftersom "det blev så krångligt året innan" ???!!!
Eeeh??? Ja, hästarna fick det de behövde. Nej, tydligen lättare att fodra på känn. Jag fattar ingenting....
 
Ah, var fick du tag på potatisprotein? Än så länge verkar det vara svårt att få tag på?

Du kan köpa potatisprotein från kvarnbyfoder. De kör ut det till dig el du kan hämta enstaka säckar där de lastar. Ring och hör med återförsäljaren för Närke. Han är trevlig och serviceminded. Behöver du lusern och soja så finns det med.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 480
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej, årets analys för oss: per kg foder/ per kg torrsubstans Torrsubstans 77% /100 Råprotein 83 / 108 Smältbart...
Svar
2
· Visningar
909
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp