Örestad + Isabella

Modig_Korn

Trådstartare
Jag tänkte skriva lite om de svenska kaninraserna på en av mina sidor. Har hittills skrivit om Svensk Päls, Mellerudskanin och Gotlandskanin samt yttepyttelite om Orange. Men när det kommer till Örestad och Isabella finns ingenting :crazy: Ändå finns bilder på båda två på KAF så utdöda kan de väl inte vara? :eek:

Så jag frågar visa buke om de kanske vet något om dessa två-tre raserna? :p
Och kanske om det finns någon till svensk ras än dessa som inte är omskriven ännu...

Sv: Örestad + Isabella

har för mej att örestad faktiskt är utdöd... men jag kan mycket väl ha fel eller blanda ihop raser...

trådkap

Jag har inte fattat vad som skiljer gotlandskaninen från mellerudskaninen utöver färgerna? Finns det någon större skillnad eller är de i princip lika?

Som jag fattar det är det en extriör skillnad och lite temperamentmässigt. Att mellerudarna är lugnare medan gottisarna mer pigga och nyfikna. Men jag vet inte, jag har bara erfarenhet av gotlänningar.

På föreningen gotllandskaninens hemsida finns i alla fall en vit hona med svart mask om det räknas? Jag kan ju inget om kaninfärger :o

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 793
Senast: Cissi_ma
·
Kropp & Själ Efter lång tid har jag insett att jag måste och vill ha hjälp med min "matproblematik". Några trådar har på Buke har verkligen fått mig...
2
Svar
28
· Visningar
2 478
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 910
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Japp. En rasväljartråd! ;) Har för tillfället två JRTC-russllar, men eftersom gammeltanten är 13,5 år och den yngre förmågan, som är 2...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
7 645
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV