Oreggad fölunge

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare liljekonvaljen
  • Startdatum Startdatum
L

liljekonvaljen

Hej alla kloka på buke!

Fick ett samtal precis av min käre far där min farbror har hamnat i klammeri med KFM... Nu vill de ta hans föl (tydligen mkt välstammad) och ge till fölet som han är skyldig. (Han har tydligen suktat på fölungen ända sedan den föddes) Enligt honom handlar själva skulden om ca 4000 kr (men tror inte riktigt på det, då han vill "gömma":crazy: undan fölungen) då han har fått de pengarna av sina brorsor för att betala skulden.... :confused:

Men problemet är att det inte är registrerat ännu (ca 4-5 mån) och jag vet INGET om avel och särskilt inte inom trav. Nu vill min far hjälpa honom och ev köpa sto och föl "billigt" och sedan sälja tillbaka sedan när brorsan kommit på fötter.

Min fråga är lite kring fölet. Varför är det inte registrerat? Dyrt? Ej betald fölavgift? Och kan KFM ta ett oreggat föl?
Även om min far köper fölet kan det ju inte registreras på pappa då fölet inte är registrerad? Ja, jag hoppas ni kan hjälpa mig lite och få lite klarhet INNAN pappa gör något förhastat!

Jag hoppas det inte är en olaglig fråga :o och att jag lägger tråden på rätt ställe

Kan som sagt inget om detta och hoppas ni kan hjälpa mig. Annars får moderatorn ta bårt tråden om den inte passar...

Sv: Oreggad fölunge

det går via stc , ägarbytespapper och passansökan till stc borde väl gå? bara fölavgift och sådant är betalt så bör väl fölungen tillhöra din farbror lagligt?

Är inte fölavgiften betald till hingstägaren så får han ingen språngsedel och då går det inte att regga fölungen. Så fort fölavgiften är betald så går det att regga fölungen, om den är under ett år gammal. Det blir dock en del förseningsavgifter, fram till fölet är ett halvår är det väl typ 2000 eller nåt i förseningsavgift, sedan blir det betydligt dyrare.

Jag skulle kontakta hingsthållaren för att se om alla avgifter till denne är erlagda - är de inte det får man besked om hur mycket som kvarstår och kan antagligen lösa ut det på något sätt så man får språngsedeln.

Finns det ingan skulder till hingsthållaren lär nuvarande ägaren ha språngsedel och då skickar man in den, jag tror att man kan lägga in ny ägare direkt om man ska göra "ägarskifte" redan vid registreringen.

Tack alla ni för svar!!!

Verkar som att fölavgiften inte är betald därav alla problem.... Förmodligen kan pappa inte göra så mycket åt saken, min farbror får stå sitt kast ;)

Har lusläst allt och nu har jag lärt mig en massa nytt!!

Fast jag fattar inte vad den som han är skyldig pengar tjänar på att få fölungen om avgiften är obetald?
Sen får inte kronofogden göra så, de måste sälja fölis och ge pengar! Om det inte är hingstägaren han är skyldig?
KFM får inte ge bort saker, de utmäter och säljer och sedan får den som ansökt pengar men inte lär det bli mkt om hingstavgiften är obetald och fölis oreggad:)

Det finns en del pållar som "Östergötlands Hngstdepå" står som uppfödare eller deluppfödare på hästen även om de inte ägt märren.

Hingstägaren (ja ska man vara noga är det ju den som äger hingsten man har skulden till) skriver förmodligen av skulden, reggar ungen och säljer den alternativt sätter den i träning.

Till exempel Riva del Sole och Maximilian OC är såna och där måste man väl säga att de i stället för att inte få sina 10 - 20 000 (som hingstarna kostade då) gjort en bra affär i längden! :idea:

Jo det vet jag, så är det hingstägaren som har skulden så löser det ju sig men här verkade det som om ngn annan ville att KFM skulle hämta fölis o ge honom och det funkar inte rent lagligt. Det skulle aldrig KFM göra.
Om nu fölis har bra stam så bör ju TS farbror kontakta hingstägaren o se om de kan göra en del om han nu gärna vill behålla fölis, i nuläget är den ju värd nada.

KFM gör väl en värdering av fölet i nuläget och säljer till "högsta de kan få ut" = Nada och sen borde väl den som köper fölet kunna lösa skulden till hingstägaren och regga fölet?

Eller tänker jag tokigt då? :confused:

Det är nog så det kommer gå till... Han är skyldig stallägaren pengar, som vill ha fölet.Och han kommer nog lösa ut skulden till hingsthållaren och regga fölet på sig själv.

Stallägaren kommer föreslå KFM att ett inbyte av fölet mot skulden som jag har förstått. Sedan om KFM får/kan göra det vet jag inte..

Så struligt det blir när man inte sköter sig..:crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Tror inte man kan göra så. KFM måste sälja på auktion sedan får stallägaren köpa fölis där, men då betalar han till sig själv:)

Hej, jag har också en fundering kring oreggad föl..

Min granne har fått ett kanon fint hingstföl iår. De vet att ja tycker han är läcker o frågade därför om jag ville köpa honom. Jag sa att jag skulle fundera på det!

Nu till det roliga :grin: Var inne på travsport o kollade på hans mammas stam, men det stod inget om att hon hade fått något föl iår! Alltså är inte fölet inrapporterad till stuteriet där hingsten står.. Och därmed ej betalad, eller?
Börjar ju att dra ihop sig inför frysmärkningen nu och vad händer om dom inte frysmärker fölet? Den får väll inte ens frysmärkas i dagsläget?? :confused:

Vi säger att jag köper detta föl av grannen, vad är jag tvungen att göra för att få avkomman registrerad och frysmärkt? Blir det jag som står som uppfödare om jag betalar in språngavgiften?

Är det oklokt att köpa denna avkomma?

Är pappren inskickade till STC, och fullständiga, borde fölet stå med under sin moders avkommor, som "ej färdigregistrerad".
Där hamnar dom när pappren är klara, och fram tills DNA-typningen säger att det är rätthärstamning, då ändras dom till en avkomma med namn.

Visst kan fölet vara betalt.
En vanlig orsak till att de inte står med är att pappren ärinskickade, men att STC har återsäntdom för att nån namnunderskrift saknas. Sen blir de kvar,bortglömda på uppfödarens skrivbord....

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 401
Ridning Mina barn, 10 och 12 år har ridit 2 terminer på ridskola, och sporadiskt i några år innan det. Jag och deras pappa har båda ridit sedan...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 281
Senast: nickan1
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 833
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 741

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka