Örebro/Kvinnersta 17 juli

Sv: Örebro/Kvinnersta 17 juli

Japp - vi kommer om inget oförutsett inträffar!

Rider debutanten- Första gången vi tävlar på bana vi inte varit på tidigare - innan har jag varit väldigt petig med det, men nu känns det stabilt (eller ja, det har det väl eg. gjort hela tiden, har man ett tåg att rida så har man :love: men nu är JAG redo för det, ska jag väl säga)!

Hur är banan där? Skog/fält, gräs/grus? Inbjudande eller inte?

:)

Det är skogsväg/stig i princip hela, jag har dock bara tränat på banan o då ligger inte tävlingshindren ute. Men de är placerade på stigar o vägar runt i skogen. Vattnet är på gräsfält. Skulle tro att det är hyfsat inramat om inte annat, om alla hinder ligger på vägen. :)

Jag rider också debutanten.

Inbjudande kan man inte säga att den är då du galopperar helt själv på en skogsväg hela tiden o när du väl kommer ut så ska du i vattnet ihop med ankorna....:D Men har du en häst som har svårt för att skiljas från kompisar så är den ju bra för några kompisar lär du inte se på vägen!

Hahaha! Vi har oftast inga problem att skiljas från vänner - däremot att hålla farten uppe på stigar. Vet inte varför det är så (kanske för att det känns som om man rider fortare när man rider i skogen?) Jag får nog räkna med en del titt på hinder och tidsfel ;)

Efter vår superdebut i lätt så är jag grymt taggad nu!

Det är ju bra att det är inramat när hindrena "dyker upp" mitt i skogen. Kan nog bli en del titt på dem då! :)

Det blir säsongspremiär för hästen :laugh: men med annan ryttare. Ordinarie ryttaren skadade sig vid en skoning av en unghäst:mad:.

Hmmmm - nu blev jag lite förvirrad. I ryttarmeddelandet står det "vanlig" vet. besiktningstid, d v s med start innan dressyren. Men Enköping hade ju lagt vet. besiktningen efter hoppningen, innan terrängen p g a nya regler från Jordruksverket.

Någon som vet vad som är "rätt"?

Tar för givet att vi denna gång besiktigar innan hopningen (d v s innan dressyren) som innan.

//C:)

Bägge blir rätt eftersom besiktningen ska vara gjord innan terrängen (hög risk).
I Enköping handlade det om att vet inte var med på fredagen då det var "låg risk". Därför behövde inte *-klassen besiktiga förrän på lördagen, innan terrängen. För oss som "bara" tävlade på lördagen blev det ju mer som vanligt.

Senast ändrad:

Mmmm - o då slår du lite huvudet på spiken i vad jag tycker verkar rörigt. :) Vi som hade tidig starttid och bara red på lördagen i Enköping, hade ingen möjlighet att besiktiga innan hoppningen, så det blev efteråt (eftersom vet. kom kl 10:00).

Då blir jag lite fundersam: OM jag skulle - rent teoretiskt - bestämma mig för att även i Örebro besiktiga efter hoppningen, så borde det vara OK enligt nya reglerna? För båda fallen är innan högrisk-momentet?

Jaja, jag vet det är hårklyveri, men ändå! :p

:)

Ja!
Banhoppningen räknas som låg risk (ingen besiktning behövs) om det ligger före terrängprovet.

Låg risk - ingen vet
Medelrisk - vet besiktning innan start
Hög risk - vet besiktning innan start och vet på plats under tävlingen.

Lycka till (det kommer gå jättebra!)!

Min får vila nu en vecka sedan laddar vi om till Mantorp - såg du ska dit också!

Vi kanske ses på någon AL-träning innan dess :)

Tackar! :)

Japp - jag tar debutanen i Mantorp oxå, och sedan lätt i Åkerbo. Ska bil så kul!

Hör av dig om du hör ngt om AL träning, så ses vi! :)

Det låter inte som nån bra tävling efter de rapporter jag fått....norpan_87 har fått hästen över sig o fick åka ambulans! Verkade inte som om hon var svårt skadad men ändå...tydligen många olika incidenter med avsittningar mm.

Fick även rapport om att hinder nr 2 i debutanten var ett bord som mätte 2.20 i längd?????! allvarligt talat...hur kul är det att styra mot ett sånt hinder så tidigt i klassen med en grön häst?:eek:

Det är inte Norpan som fått sin häst över sig. Det var en annan ryttare som red någon/några starter före. Norpan blev avbruten fick vänta i ca 20min och hittade inte flytet sedan och det blev stopp på hinder nr 16 tror jag att det var.

Så allt är bra med Norpan :)

Skönt för henne men inte kul att nån fick åka ambulans iaf! Var tydligen en underlig *-ig då endast 6 st var felfria och 12 uteslutna. 100-klass o debutant verkar det ha gått bättre men jeeesus vilken lång dag! Debutant resultatet kom upp nu kl 2105...:eek:

Liknande trådar

Samhälle Jag funderar på att åka till Arninge en söndag (från Nyköping), när jag åker dit tidigt på morgonen (7-8-tiden) så är nog trafiken rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 504
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Jag behöver hjälp att tänka, vi ska till fjällen i juli och har tänkt åka någon dag över till Norge och jag vet ju att man kan...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 420
Senast: Brynja
·
Fritid Ska åka dit i morgon och enligt Google maps såg det ut att vara en del vägarbeten. Någon som vet hur det är? Tar vanligtvis två timmar...
Svar
3
· Visningar
596
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka