Ordning på ekonomin

SpanskaLoppan

Trådstartare
Hur gör ni för att få någon form av ordning på ekonomin? Organiserar ni i pärmar och lådor och har en bestämd dag i månaden som ni ägnar x timmar åt ekonomin?
Jag är så trött på att inte ha koll, på att det är 14 dagar kvar till nästa lön och plötsligt finns bara nån tusenlapp kvar på kontot(och jag har ingen aning om vart resten tog vägen).

Räkningar, hur gör ni med dom? Jag vill helst betala alla på en gång istället för en och en direkt när de kommer. Det är helt enkelt inte alltid möjligt här att sätta sig vid datorn så fort en räkning trillat in...
Så räkningar hamnar i en låda i hallbyrån(för att inte hamna bakom/under allt annat)sen glöms dom bort. Tanken är god men funkar inte i praktiken. Men vart gör man av dom tills det är dags att betala(så att dom inte glöms bort men heller inte ligger framme och försvinner)? Eller är det bara hos mig det dyker upp räkningar från några dagar innan lön ända fram till 12-15 nästa månad?

I april skulle jag äntligen bli av med "pricken" hos KFM men bara ett par veckor innan ramlar det in post från dom om en ny anmärkning, ytterligare räkning som glömts i lådan...
Jag vill inte sluta i "lyxfällan", jag vill inte fortsätta sticka huvudet i sanden och låtsas att det löser sig... Men hur organiserar man det på en enkelt och smidigt sätt så att inget försvinner eller glöms bort? Dessutom får det inte vara utrymmeskrävande. Jag kan nog frigöra något hyllplan i bokhyllan men äger inget skrivbord och har heller inte plats för det, vi bor trångt...
 
Hur gör ni för att få någon form av ordning på ekonomin? Organiserar ni i pärmar och lådor och har en bestämd dag i månaden som ni ägnar x timmar åt ekonomin?
Jag är så trött på att inte ha koll, på att det är 14 dagar kvar till nästa lön och plötsligt finns bara nån tusenlapp kvar på kontot(och jag har ingen aning om vart resten tog vägen).

Räkningar, hur gör ni med dom? Jag vill helst betala alla på en gång istället för en och en direkt när de kommer. Det är helt enkelt inte alltid möjligt här att sätta sig vid datorn så fort en räkning trillat in...
Så räkningar hamnar i en låda i hallbyrån(för att inte hamna bakom/under allt annat)sen glöms dom bort. Tanken är god men funkar inte i praktiken. Men vart gör man av dom tills det är dags att betala(så att dom inte glöms bort men heller inte ligger framme och försvinner)? Eller är det bara hos mig det dyker upp räkningar från några dagar innan lön ända fram till 12-15 nästa månad?

I april skulle jag äntligen bli av med "pricken" hos KFM men bara ett par veckor innan ramlar det in post från dom om en ny anmärkning, ytterligare räkning som glömts i lådan...
Jag vill inte sluta i "lyxfällan", jag vill inte fortsätta sticka huvudet i sanden och låtsas att det löser sig... Men hur organiserar man det på en enkelt och smidigt sätt så att inget försvinner eller glöms bort? Dessutom får det inte vara utrymmeskrävande. Jag kan nog frigöra något hyllplan i bokhyllan men äger inget skrivbord och har heller inte plats för det, vi bor trångt...
 
I april skulle jag äntligen bli av med "pricken" hos KFM men bara ett par veckor innan ramlar det in post från dom om en ny anmärkning, ytterligare räkning som glömts i lådan...

Om du hade ringt till fordringsägaren, bett dem dra tillbaka kravet från kfm så fort du betalat in till fullo till dem så hade du sluppit en ny prick.

Enklast om du har svårt med att komma ihåg fakturor är att skaffa en pärm, göra månadsflikar och så fort det kommer en räkning så sätter du in den under rätt månadsflik och sen när de ska betalas i slutet av månaden så skriver du på varje räkning datum som den är betald.
 
1) Autogiro på allt som går eller i alla fall några saker, 2) e-faktura på allt som går av det som återstår och är återkommande - det har underlättat mitt liv mycket att CSN, ev. bensinkortsräkningar och el-/teleräkningar ligger direkt i datorn och inte just ligger och skräpar i kuvert bland tidningar och reklam och allmän röra så att de riskerar att försvinna.

Ett par gånger i månaden är du väl ändå inne på internetbanken, och då ligger e-fakturorna klara med framtida betalningsdatum (brukar vara 25:e eller 28:e eller något sådant), och inskrivet belopp och OCR-nummer så slipper du det momentet också. Bara att välja konto som det ska dras från och sedan vanlig kod för att bekräfta de sammanlagda betalningarna. Tar inte många sekunder!

Nu är det såpass få pappersräkningar kvar som jag hanterar på vanligt sätt så de kan jag ofta lägga in för betalning mer eller mindre direkt när jag fått dem, och så är jag av med det sedan (även om jag ju också kan välja att sätta framtida betalningsdatum på räkningar som dimper in mitt i månaden men då sköter det sig ju åtminstone själv sedan).
 
Skaffa en pärm, register och hålslag.
Direkt en räkning kommer sätter du in den först i pärmen. alla obetalda räkningar sitter där så du ser dem när du öppnar pärmen.

När det är dags att betala tar du en i taget, betalar, skrivet "betald" och datum samt sorterar in under fliken för aktuell månad.

Du kan aldrig missa en räkning för de sitter ju i pärmen allihop och du ser exakt vilka som betalats eller inte. Plus att du skrivit på räkningen vilket datum de betalades.
Under fliken för månad ser du vilka rakningar du fått och betalat.
 
Skrev ett långt inlägg som försvann..
Men gör ett nytt försök.

Jag har hand om ekonomin för mej och sambon och hans företag. VARJE månad sätter jag mej den 11:e och löningsdagen för att ta hand om våra räkningar och övrig post. All post öppnas och sorteras varje dag så vi inte missar nåt som kan vara viktigt.
Vi har 3fack till posten, ett till mej ett till gemensamt och ett till sambon/företaget. Efter att allt är betalt åker det in i pärmar.

Sätt upp en hylla och skaffa struktur. Ta för vana att kolla igenom era/dina papper 1-2ggr i månaden. Att skylla på att man bor trångt eller glömmer går tyvärr inte hem hos den som du har skuld till.. Det är kan vara motigt, men det är ju motigare att få betalningsanmärkningar.

Lycka till!
 
Jag har en pärm med fack i, och där hamnar viktiga papper. Först sitter "obetalt" och sedan "betalt."
De allra flesta räkningar jag får ska betalas i slutet av månaden, så jag tar någon dag efter löning och fixar det. Enstaka räkningar, tex adlibris, kan ha kortare tid och då lämnar jag dem framme bredvid datorn för att inte glömma dem. Skulle jag mot förmodan glömma någon räkning för att det hamnat något över den tex, så kommer det ju en påminnelse.
I övrigt har jag sammanställt samtliga våra kostnader i ett excelark, vad som kommer varje månad och vad som kommer mer sällan (och slagit ut dessa på flera månader) och så berättar jag för sambon vad han minst måste avsätta för räkningar varje månad.
Jag kollar också upp hur mycket av mina inkomster som är aktiva (kommer ifrån aktivt arbete dit jag tex måste gå för att fortsätta få lön) och hur många är passiva (kan komma fast jag sover). Sedan tittar jag på hur många av mina utgifter som är passiva (behövs för att hålla mig levande) och hur många som är aktiva (för att jag ska vara glad, få ett bra liv) och om jag gillar den fördelningen. Jag kollar också upp hur mycket jag sparar och om jag är nöjd med den summan eller om jag måste ändra något.

Ganska regelbundet ringer jag runt till försäkringsbolag, elbolag mm för att se om det finns något bättre avtal som jag kan skaffa.
 
Räkningarna går från ett separat konto varje månad. När jag lägger in dem, för jag över rätt belopp för hela perioden fram till nästa lön. Det som ligger på autogiro går också från det kontot.

Likviditetsbudget är en bra grej, ett excelark där du för in varje kostnad i den månad den ska betalas. Då ser du dels vilka månader som är extra tuffa (när många periodräkningar kommer) och du ser också hur mycket det blir på ett år. Dela med 12 och du vet hur mycket du ska föra över varje månad till räkningskontot.

Jag lägger in hovslagare och vaccinationer i det arket också, för att hålla koll på så mycket som möjligt som påverkar ekonomi. Särskilt tydligt blev det hur mycket tidningsprenumerationerna slukade.
 
Jag får 90% av mina räkningar i nätbanken. Jag går in då jag orkar och ändrar betalningsdatum till lönedagen. Mindre summor betalar jag genast.

Det går ju också att ha en snygg räkningsförvaring bredvid datorn (typ betalda/obetalda/annat). Att gå in på nätbanken tar ju bara två minuter.

För att inte bli utan pengar måste du nog helt enkelt se till att sluta köpa onödiga saker. Gör veckobudget och lägg undan så mycket du kan så att det finns ifall det dyker upp någon oväntad kostnad eller räkning.
 
För det första har vi ett exceldokument där jag skrivit upp alla utgifter (el är uppskattad till mer än vad den kostar, bara så att det alltid finns tillräckligt när den räkningen kommer). Och då menar jag alla utgifter, både fasta och matkostnader. Sedan har jag med våra inkomster, så vi har alltid koll på hur mycket som är över när alla måsten är betalda.
Eftersom vi då får bra koll på vad de fasta utgifterna är så sätts alltid den summan över på ett eget konto (har ett konto för alla fasta utgifter och ett för mat). Utöver det så tar jag alla fakturor jag kan på e-faktura (har några få på autogiro-också) och de få som kommer som pappersfaktura lägger jag på synlig plats framför datorn om jag inte kan betala dem direkt, så att jag inte kan glömma bort dem. När de sedan är betalda sätts de in i en pärm, och alla som hör till samma månad sätts tillsammans så att jag lätt kan hitta dem om det skulle behövas.

För varje månad så går jag igenom exceldokumentet, skriver månaden bredvid och kryssar de räkningar som är betalda (eller ja, jag kryssar av dem direkt när de är betalda). På så sätt kan jag inte missa någon, och har ett litet register för de senaste månaderna så att jag kan kontrollera i efterhand att jag inte missat någon.
 
Jag har autogiro på allt som går. Läger alla räkningar i en folder för obetalda räkningar. Sedan har jag en pärm för alla betalda räkningar.
Sedan betalar jag oftast det jag köper via cdon och liknande ställen när jag köper det så det är redan betalt och klart innan det ens anländer i brevlådan. Är det en mindre känd sight jag beställer ifrån tar jag dock faktura.
Jag har det mesta av alla mina standard räkningar d.v.s. sånt jag vet kommer regelbundet varje år. Så försäkring, hyra el, bredband, mobil dras automatiskt varje månad. Kattens försäkring kommer än så länge var 3:e månad men ska läggas på autogiro så fort dom har fått igång månadsbetalning.
Sedan planerar jag min ekonomi väl så sätter över pengar specifikt till matkonto. Planerar upp att denna månad ska jag lägga undan si och så mycke till kattmat, kattsand, födelsedagspresent, och andra planerade inköpt. Sedan ser jag vad jag har kvar och kan spendera på en övrig post den månaden. Allting som inte är en planerad utgift för månaden får vänta tills allting annat är betalt, undanlagt och klart.
 
Jag har en variant av @Lovisaleonora s upplägg. Ett särskilt konto dit det förs över pengar varje månad vid löning (samma väl tilltagna summa varje gång). Därifrån dras lånen automatiskt men övrigt betalar jag för hand så att säga men då kan jag betala dem när de kommer eftersom det alltid finns pengar på kontot. De som har datum i slutet på månaden lämnar jag i en hög och lägger in allihop samtidigt. Har en hylla i köket där jag lägger alla räkningar så att de inte kommer bort. Bredvid micron har jag annars sett är ett populärt alternativ hos många :)
 
Jag kör en detaljerad egengjord kassabok ( i Excel) Bra att få reda på vart pengarna går. Sedan stämmer jag av kassaboken med mitt bankkonto en gång i veckan så att jag vet exakt på öret hur mycket jag har att röra mig med.
Räkningarna betalar jag så fort de kommer, allt för att jag inte skall missa....
i övrigt blir det en hel del planerande... man kan spara rätt mycket pengar på att planera veckans mat, storhandla, laga mat för 4 pers och sedan frysa ner (alltid en matlåda tillhanda...)
 
Ha EN plats, väl synlig, där du lägger alla räkningar. Sätt dig direkt när lönen kommer (eller strax innan) och lägg in alla, skriv "betald XX/X" på så du kan skilja på betalda och icke-gjorda. Jag orkar aldrig sätta in i pärmar utan har en låda i ungefär A4-format där jag lägger ner det betalda, de hamnar i tidsordning då om jag skulle behöva leta reda på någon. Så mycket som möjligt har jag idag på e-faktura eller autogiro så slipper jag själv hålla reda på papper och skriva in siffror och sånt.

Vad gäller pengar, ha ett konto utan uttagsmöjligheter och ett kortkonto (på min bank är det så automatiskt) och för över veckans pengar till kortet antingen manuellt eller med stående överföring.
 
Knappar in räkningarna så fort de kommer.

De fasta är på autogiro eller e-faktura och jag kollar alltid så det har blivit betalt som det ska.

Jag har inte särskilt många räkningar och de xtra har jag koll på för det är oftast veterinär och liknande som fakturerar i efterhand istf att ta kort.
 
Jag har autogiro på allt som går. De flesta av våra räkningar rör boendet. Vi har ett speciellt boendekonto där vi sätter över ett fast belopp varje månad, samma dag som lönen kommer, och alltid lite mer än vad vi normalt har i månadskostnad så att det alltid finns utrymme för oförutsedda/oregelbundna utgifter. Vi försöker att alltid ha en månads buffert på det kontot. Räkningar/fakturor som ska betalas lägger jag ovanpå datorn eller på annat ställe där de syns (lägger ALDRIG bort dem innan de är registrerade i internetbanken). Eftersom jag har autogiro på nästan allt är det bara någon enstaka räkning per månad.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 916
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 902
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 108
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp