SpanskaLoppan
Trådstartare
Hur gör ni för att få någon form av ordning på ekonomin? Organiserar ni i pärmar och lådor och har en bestämd dag i månaden som ni ägnar x timmar åt ekonomin?
Jag är så trött på att inte ha koll, på att det är 14 dagar kvar till nästa lön och plötsligt finns bara nån tusenlapp kvar på kontot(och jag har ingen aning om vart resten tog vägen).
Räkningar, hur gör ni med dom? Jag vill helst betala alla på en gång istället för en och en direkt när de kommer. Det är helt enkelt inte alltid möjligt här att sätta sig vid datorn så fort en räkning trillat in...
Så räkningar hamnar i en låda i hallbyrån(för att inte hamna bakom/under allt annat)sen glöms dom bort. Tanken är god men funkar inte i praktiken. Men vart gör man av dom tills det är dags att betala(så att dom inte glöms bort men heller inte ligger framme och försvinner)? Eller är det bara hos mig det dyker upp räkningar från några dagar innan lön ända fram till 12-15 nästa månad?
I april skulle jag äntligen bli av med "pricken" hos KFM men bara ett par veckor innan ramlar det in post från dom om en ny anmärkning, ytterligare räkning som glömts i lådan...
Jag vill inte sluta i "lyxfällan", jag vill inte fortsätta sticka huvudet i sanden och låtsas att det löser sig... Men hur organiserar man det på en enkelt och smidigt sätt så att inget försvinner eller glöms bort? Dessutom får det inte vara utrymmeskrävande. Jag kan nog frigöra något hyllplan i bokhyllan men äger inget skrivbord och har heller inte plats för det, vi bor trångt...
Jag är så trött på att inte ha koll, på att det är 14 dagar kvar till nästa lön och plötsligt finns bara nån tusenlapp kvar på kontot(och jag har ingen aning om vart resten tog vägen).
Räkningar, hur gör ni med dom? Jag vill helst betala alla på en gång istället för en och en direkt när de kommer. Det är helt enkelt inte alltid möjligt här att sätta sig vid datorn så fort en räkning trillat in...
Så räkningar hamnar i en låda i hallbyrån(för att inte hamna bakom/under allt annat)sen glöms dom bort. Tanken är god men funkar inte i praktiken. Men vart gör man av dom tills det är dags att betala(så att dom inte glöms bort men heller inte ligger framme och försvinner)? Eller är det bara hos mig det dyker upp räkningar från några dagar innan lön ända fram till 12-15 nästa månad?
I april skulle jag äntligen bli av med "pricken" hos KFM men bara ett par veckor innan ramlar det in post från dom om en ny anmärkning, ytterligare räkning som glömts i lådan...
Jag vill inte sluta i "lyxfällan", jag vill inte fortsätta sticka huvudet i sanden och låtsas att det löser sig... Men hur organiserar man det på en enkelt och smidigt sätt så att inget försvinner eller glöms bort? Dessutom får det inte vara utrymmeskrävande. Jag kan nog frigöra något hyllplan i bokhyllan men äger inget skrivbord och har heller inte plats för det, vi bor trångt...