orättvist mot hästen o l¨åta den gå i en paddok 7 dagar i veckan!

L

lie

ja tycker att det är orättvist mot hästen att bara låta den få gå i padock 7 dagar i veckan,samma övningar dag ut å dag in! de rider aldrig ut trots att de finns fina ridvägarden står desutom själv i hagen/stallet..! ja tycker de är lite taskigt mot hästen eftersom de är ju flockdjur! och de kan inte va så bra för hästens senor å ben av att gå i tung sand varje dag.! men sist ja skrev den här tråden som andvände ja mig av ett lite klumpigt uttryck för då skrev ja djurplågeri ..! vilket ja i å för sig tycker när man låter ett flockdjur gå själv å va själv när hon trivs så himmla bra med andra hästar!!

och nej jag är inte avis på den här tjejen,och nej jag är inte en omogen liten tjej!!
 
Hästar mår bra av att komma ut och röra på sig i skog och mark...ofta är det en bättre träning än att sitta på banan och harva dag ut och dag in.Kanske är det så att dom inte klarar av hästen ute,den kanske bockar,skenar osv.Försök prata med dom som har den.Och du...jag håller med om att en häst ska ha sällskap.
 
Kan du inte prata med ägaren?
Självklart så måste det finnas någon anledning till varför hästen går själv i paddocken 7 dagar i veckan, eller???
Konstigt annars...
Tycker personligen att alla hästar borde få gå i hagen med hästkompisar!! Och att man borde rida sin häst i skogen åtminstonde ett par gånger i veckan.
 
Har du funderat på att det kan finnas en anledning till att bara rida i paddock. En anledning kan vara att endel hästar inte trivs med att ridas ut i skogen ensamma och har man ingen bra kompis att rida ut med så blir det kanske inte av.
Jag har själv en häst som jag ser som utpräglad ridhus häst. Rider jag ut ihop med någon så går det bra om vi går ut ensamma så finns det monster i varje buske. Trots detta rider jag ut nästan varje dag (har inget annat val just nu) och det blir inte bättre. Däremot om man går ut och går med henne så trivs hon.
Det bästa du kan göra är att fråga varför hon bara låter hästen gå på bana men förutsätt inte att hon är elak mot sin häst.
 
det beror iof. på hur hästen är resten av dagen. Står den i en megahage med kuperad mark, kanske lite skog osv. tycker jag inte att det gör något.
 
Kan hålla med om att det är synd men vad ska man göra??
man kan ju alltid prata med ägaren!!
men har ni skog å så dära då??
hon kan kanske inte hantera hästen i skogen!!
finns många konstiga människor som inte alltid ska ha häst som de som inte låter sina hästar gå u i hagne utan står i stallet hela dagarna vad är de för trams!! :confused:
 
ne ja vet..! ne de har en gräshage men inget kuperat o de är bara ett träd där.! jo men i sommras hade hon sin häst hos en annan o då red hon ut! men ja vet inte varför hon inte rider ut där de bor nu! men de har alltid gjort så mot de hästar de har! de rider alldrig ut..! men de tävlar i hoppning så de kanske inte vill att hästen ska skada sig,,va vet ja?!?
 
Hejsan lie !! :D...

Här har vi en stallägare som rider sin halvblodsvalack ENDAST i paddocken hela gånger som hon rider hästen. Aldrig rider hon ut, vad jag vet eller hört !!
Sedan fick jag reda på att hon är RÄDD för sin egen valack han är gôrsnäll och runt 1,70 mkh. Ser tyvärr något fet ut..
Med tanke på hans knä inte orkar bära under sej själv, så pumpar hon honom mängder med kraft och lite hö..
Kan tyvärr inte påverka henne med någonting,då hon TROR hon kan allt och vet bäst... :devil:

Valacken verkade tröttna på att ridas på ridbanan hela tiden, bara dressyrrundor, ibland longerades han och då började han bocka och stegra sej då gick hon fram och piskade han med långpiskan... :eek:
Typiskt... :devil: :devil:
Nu har valacken visst vintervila...



//Carolrita
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
Relationer Har skrivit här innan när tösens pappa lämnade mej under graviditeten, men minns inte om det var i nytt alias eller detta. Oavsett...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
16 597
Senast: Gry
·
Hästmänniskan Okej. Jag måste skriva av mig. Jag tycker inte att det är roligt att hålla på med hästar längre. Men samtidigt då tycker jag det...
Svar
17
· Visningar
4 124
D
Ekonomi & Juridik Hej Jag är ny på detta forum och heter MArtine kallas Tine kort & gött. Har tidigare i mitt liv tränat/tävlat med olika typer av...
Svar
10
· Visningar
1 348
Senast: Cizma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp