Örat börjar stå upp!

Ploppi

Trådstartare
Har en underbar strävhårig Jack Russeltik som nu är 7 månader. Ena örat vill inte ligga lika vikt som det andra utan har sitt veck lite högre upp o inte så tydligt utan fliken pekar lite utåt/uppåt. Kan jag göra nåt åt det? Har hört om alla möjliga konstiga tips som t ex klister men dels vill jag inte ge hunden obehag o dessutom vill jag göra rätt om jag ska göra nåt alls.

Har även en JR hane, snart sex år, som har båda öronen rätt upp så jag undrar vad vi ger dom som ger sån spänst i öronen? :D

Tacksam för lite tips!
Ann
Stuteri Stubbäng

Sv: Örat börjar stå upp!

Har också en Jack Russel valp. Båda hans öron står upp... Jag har hört lite allt möjligt som man kan göra för det, bla hänga en bit häftmassa i örat så att det tyngs ner. (försökte det på min, det var inte populärt att ha något i örat kan jag tala om... det åkte bort på två sekunder.)

Nu har jag gett upp hopet om hans öron... Men han är lika söt i uppstående öron! ;)

Lycka till.

Min parson tik hade ostadiga öron som valp... Speciellt vid tandbytet.. Jag tejpade hennes öron... Sätter typ sårtejp på över och undersida av ena örat, ser till att tejpen sitter ihop med varandra hela vägen under och tejpar andra örat på under och översida...

Antagligen någon i deras stam som har uppstående öron...
Tyvärr finns det många JR med stående öron..
Men att dom e charmiga det håller jag med om :D

På min JR tik så viker sig det ena örat fel.
Men nu är hon 1 år å det har blivit mycket bättre.
Nu händer det bara ibland.
Jag har när jag sett det lagt rätt örat på en gång.
Å det är många många gånger.
Det börjad vid tandlossningen.
Men det verkar som sagt fixa till sig med tiden.

Be Sweet´s,
Hur gjorde du med tejpen? Kanske inte ska ge upp hopet ännu ;)

Nu har jag gjort ett försök med tejpen. han ser ju alldeles knäpp ut! :)
Men öronen hänger än så länge. ;)
Hur länge hade du kvar tejpen?

Jag tror du ska hålla på någon månad.

Vissa JR har uppstående öron.
Dessa tror jag inte man kan göra något åt.

Du kan pröva att tejpa dem enligt nedanstående förklaring, det gäller rottweiler men russellöron ska vara vikta på samma sätt:

http://www.justask.nu/tips_sv.htm

Det är dock väl sent nu, innan tandlossningen är avslutad, dvs runt 6 månader, bör detta göras för bra effekt. Nu har brosket hårdnat så mycket att det kan vara för sent. Ibland sätter sig öronen själva med tiden, ibland inte.

Bopplan skrev:
Nu har jag gjort ett försök med tejpen. han ser ju alldeles knäpp ut! :)
Men öronen hänger än så länge. ;)
Hur länge hade du kvar tejpen?

Ja, dom ser rätt miffade ut ;) men rätt söta :)

Du får nog hålla på ett tag.... Ha det kvar ett tag, ta bort det och kolla om det hänger av sig själv... annars är det bara att fortsätta, ta inte av och på för mkt bara, dom kan lätt bli lite hårlösa ute på örontippen.. :cool:

Jag hade det ganska lätt m Leia, det låg mer som ett rosett öra än stod rakt upp... Så jag behövde inte tejpa så länge... Du får nog helt enkelt prova dig fram..

Lycka till :)

Tack för alla tips! Nu har jag kollat rottweilerbilderna! Jag blev jätteförvånad att man ska vika åt det hållet, på längden. Ska i alla fall försöka så får vi se om jag kan få det att sitta!

Nån som har bilder som visar hur ni gjort med Jack Russel så tar jag gärna emot också!

Tack igen, hälsn Ann

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 983
Senast: Sesca
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 554
Senast: Roheryn
·
L
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 512
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar