Oral care - foder. några erfarenheter?

xDollyx

Trådstartare
Min lilla pappishane på 4,5 år har alltid haft lite problem med tandsten, men nu är det extremt! Ha rvart och tagit bort på klinik när jag int ekunnat få bort det hemma, som alltid funkar bra ihop med plaque off innan.
Nu verkar inte plaque offen gör anågon verkan längre, och tandstenen komemr tillbaka fruktansvärt snabbt! nuförtiden får jag t aborttandsten oftare än jag klipper klorna =/

sen till det som är jobbigast för oss i hans närhet. Den hemska andedräkten! Det har åsklart blivit bättre sen jag var inne på kliniken och tog bort tandstenen, men även när jag tagit bort all tandsten jag kan med min förmåga få bort, luktar det peck!

han äter just nu specific small breed, cxd-s. Men jag överväger att byta till ett sånt där oral care foder. För han får ju även ont och får svårt att äta när det blir mycket...

Är det någon här som haft liknande problem och bytt till ett oral care foder? Om det är värt det, och i såna fall vilka foder som är bäst.

Sv: Oral care - foder. några erfarenheter?

Dom flesta jag har pratat med verkar vara nöjda med åtminstone royal canin tandstensfoder (dom fortsätter iaf med det så nån skillnad måste dom ju se) dock så provade min kompis hills (tror jag det va) nya tandfoder och hon sa det blev ett gigantiskt skillnad på bara ett litet tag.

Jag tror inte hills foder är nån "rocketscience" på något sätt det är bara gigantiska bitar :cool: storleken hon skulle ha till sin pomm var större än de flesta schäfer foder. Och det är såklart bra för tänderna att tugga ordentligt. Det var riktigt snuskigt dyrt har jag för mig. Men det kan man kanske ge för att slippa skrapa tandsten hela dagarna :p

ja och framför allt för att lillen ska slippa ha ont i tandköttet =/
får ta mej en koll i djuraffären så fort lönen kommer =)

Har samma problem med mina små Papillion/chihuahua tikar. Han provat Royal Canins foder med minimal effekt tycker jag. Har i 1 år gett alger ,Plauge off . Det är stor skillnad på både andedräkt och mängden tandsten.Sen får de Dentastix ett par gånger i veckan. Bortar och skrapar någon gång då och då.

A och O är ju att borsta hundens tänder!
Om du gör det dagligen och hon ändå får sådär mkt tandsten så är det nog ngt som inte står helt rätt till, och iaf jag skulle be en vet kolla upp noggrannare vad som kan ligga bakom...

Om du inte redan borstar dagligen så börja bums med det! Mkt effektivare och billigare än specialfoder och ben. Trodde inte det fanns vet som tog bort tandsten utan att samtidigt instruera om tandborstning längre, så ledsen jag blir! :(

Lycka till med lilla hunden!

Den tik som jag och min mamma samäger kom till oss när hon var
7år. Hon hade det väldigt dåligt ställt i munnen och fick ganska
direkt tas till Vet där tandsten togs och många tänder plockades
bort pga tandlossning. Efter saneringen sade Vet att det var
begynnande tandlossning på 6 tänder till, men att om vi började
borsta hundens tänder varje dag så skulle vi kunna backa tillbaka
detta. Tiken bor hos min mamma och mamma är jätteduktig på
att sköta tandborstningen. Såpass att det gick 3år innan vi
behövde komma till Vet pga tänderna igen. Vi var så säkra på
att ytterligare tänder skulle behöva tas igen, men icke. Mamma
hade skött tandborstningen så bra att bara lindrigt med tandsten
behövde tas och alla tänder fick hunden behålla :)

Grattis! Vad duktiga ni var! Härligt att höra sådana historier, tror fler och fler får upp ögonen för att det faktiskt är viktigt att sköta hundens tänder oxo!

Finns ju en tråd nu om att det finns många hundar med försummade klor, men jag tycker det är minst lika hemskt när man ser hundar med försummade tänder!!

En normalstor hund med tandköttsinflammation går runt med ett (sammanlagt) handflatestort sår i munnen och hela tiden sprids det bakterier ut i hundens blod. Man hade aldrig ignorerat ett sådant stort sår någon annanstans på hundens kropp, så varför i munnen??? Men förhoppningsvis så blir det som sagt bättre och bättre, börjar redan se en positiv trend tycker jag! :)

Grattis! Vad duktiga ni var! Härligt att höra sådana historier, tror fler och fler får upp ögonen för att det faktiskt är viktigt att sköta hundens tänder oxo!

Finns ju en tråd nu om att det finns många hundar med försummade klor, men jag tycker det är minst lika hemskt när man ser hundar med försummade tänder!!

En normalstor hund med tandköttsinflammation går runt med ett (sammanlagt) handflatestort sår i munnen och hela tiden sprids det bakterier ut i hundens blod. Man hade aldrig ignorerat ett sådant stort sår någon annanstans på hundens kropp, så varför i munnen??? Men förhoppningsvis så blir det som sagt bättre och bättre, börjar redan se en positiv trend tycker jag! :)

Tack snälla för ditt fina svar! Jag ska vidarbefodra det till min
mamma som är så duktig med borstningen :)

Och visst håller jag med dig i det du skriver! Ingen skulle
ignorerat ett stort sår någonannanstans på kroppen nej!

Jag håller med övriga om tandborstningen. Småhundar brukar veterinären alltid rekomendera att man borstar tänderna på dagligen.

Mina små pappisar har jag barntandborstar till för att komma åt ordentligt överallt. Den ena har dåligt med saliv och får lätt dåliga tänder annars. Det spelar ingen roll vad hon får för foder eller gnager på om inte tänderna borstas ordentligt.

Liknande trådar

Hundhälsa Min tik har haft dålig andedräkt i 3 år (hon är 5,5 år). Jag har skött hennes tänder med tandstensskrapning, plaque-off, borstning och...
Svar
14
· Visningar
7 555
Senast: Annika_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka