optimalt för två småhästar ??

videnlis

Trådstartare
nu e jag ute och svävar. kan inte ta hem min islänning just nu. men drömma kan man. hur skulle ett stall för 2 islänningar se ut, om man skulle laga det optimalt?
har ni tips och ideer? för nån dag ska hon hem!

Sv: optimalt för två småhästar ??

Jag har stått i ett två boxars stall.

Tänk dig en fyrkant,sen slår du upp två boxar på höger sida,sen slår du upp en vägg från vänster sida längst in till boxen på höger sida. Där har du en sadelkammare,sen är stallgången det som blir kvar.

3HERGNJNQV7EFUGC_3MBIGCJCFT08NG4O_____resize_s_800_0.jpg

Ett utestall funkar ju också,speciellt om det är jusst isisar du har! Jag älskar utestall! :love:

(Bilden är lånad från nätet)

Vi håller på att fixa iordning den gamla ladugårdsdelen i vårt uthus nu :) mina två islänningar ska bo där. Vi får plats med två boxar som blir lagomt stora åt dom och en liten stallgång.

Sadelkammare/foderkammare kommer byggas i "rummet" bredvid själva stalldelen :)

nej vad mysigt!

hur stora boxar skulle ni laga..
jag skull tänka mej så, att man skulle ha både boxar med öppen lucka (typ engelskt stall, ) men skulle absolut vilja ha en stallgång.

Jag skulle göra så stora boxar som det går och utan galler emellan så att de kan klia och pyssla med varandra även när de står inne.

Angående stallgång: Om du tänker ta hem hovslagare, tänk på honom/henne så att det finns ett bra ställe inomhus att ställa upp hästen och med bra belysning.

Och jag skulle skippat boxar överhuvudtaget och byggt en lösdrift istället! En lösdrift på minst 25 kvm med två ingångar + i direkt anslutning till denna en rejäl uppstallningsplats, som man vid behov kan göra om till en sjukbox.

lösdrift har jag oxo funderat mycket på.
men var ska man bygga en sån? vi har åker men absolut inte till ett sådant ändamål,säger gubben. skogen bakom huset är inte heller så bra, där är rätt så nyplanterat. o riktiga skogen är sedan lite väl ingömt, och olänligt .
åkern är framför huset, men den är så tråkig. bara platt. och jätteblåsigt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 445
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 844
Senast: Grazing
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 989
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?