Optimala hamsterlivet?

Turali

Trådstartare
Jag blev lite hux flux med hamster igår, den skulle avlivas - men erbjöd mig att ta den istället. Jag har haft marsvin när jag var yngre, men kan i princip nadá om hamstrar.

Nu vill jag givetvis att den lille krabaten ska ha det så bra som möjligt, så vad ska jag tänka på?
Vad är godaste maten? Vill de ha en liten gren att tugga på liksom marsvinen?
Vilken mat/grönsaker etc. är giftiga? Något tillskott?
Han är lite tufsig i pälsen, är det något att reagera på. Det är en ettårig guldhamster.

Jag fick med två burar och rör att krypa genom. Har "strimlat" papper till bo som jag spridit ut lite, likaså maten är lite utspridd. Något hjul finns inte (och låter bli att köpa efter att ha läst i lite andra trådar här).

Tips på hantering? Tror inte de gjort så mycket tidigare, men han är nyfiken. Bits inte utan nosar när man sträcker fram handen och verkar vara allmänt cool, så det är nog inget mission impossible.

Sv: Optimala hamsterlivet?

Kryddad, stark och syrlig mat ska de inte ha. Så exempel lök, salt(sten), chili, citron ska de inte få.

Men en rik och balanserad kost är bra att köra med. Typ koktpotatis, lite grönsaker och ibland nån gång i veckan lite kött av något slag (typ foderkulor för hund/katt, en mamma scan köttbulle - vad man har hemma helt enkelt. Frysta grönsaker funkar men de ska givetvis vara upptinade innan man ger de.

undvik hö och hamstervadd/bomull som bomaterial, det förra för att det sticker sönder kindpåsarna och det senare för att det har tunna trådar som kan stasa små hamsterben. Toapapper i en hög mitt i buren är det ultimata bomaterialet, bara lägg det där så får hamstern själv strimla/flytta/bädda. Sen brukar jag rekommendera att skippa matskålen och istället sprida ut maten i buren, enklare aktivering kan man inte ge :)

Vi använde en mjuk barntandborste för att få bort spån och tovor :D

Hej! Jag har occkså hamster som jag köpte ganska nyss, det är dvärghamster. Han äter foderblandade som finns köpas affären (oftast djuraffären), jag har gett också 2-3 gånger en liten bit ost och 1 gång en liten bit äpple. Jag har bara ställt spån på botten och sen får han hämta och bädda ner i hans hus och har också hamstervadd. Nu varje gång när jag öppnar buren och sen öppnar tak och då kom han och titta fram med hamstervadd runt i honom;)

Låter inte som ett hamsterparadis direkt...

Först och främst.. Hamstervadd är dödsfälla nummer 1. Foderblandningar (inte alla men de flesta) innehåller helt fel saker för hamstrar. Typ som godis för dem att äta mycket av det som finns i. Färggranna puffar och sånt innehåller dessutom färgämnen som hamstern verkligen inte har nån fördel av att få i sig. Bättre att köra på vanlig naturell müssli i sådana fall. Vissa blandningar innehåller pellets, det rekommenderas inte till hamstrar för att det kan klibba ihop kindpåsarna. Hamstrar bör dagligen få varierad kost, exempelvis (på en kväll): en sked burkmajs, några strimmlor sallad, en gurkbit, en jordgubbe, en uppblött hundmatskula, en bit kokt morot, lite kokt ris. Tänk dig själv att bara få en skål torrmüssli och en ost till middag ;) Inte så mättande kanske.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka