Optimal luftfuktighet inomhus?

bettysmatte

Trådstartare
Det blir lätt lite fuktigt inne i vårt lilla hus, speciellt när jag hänger tvätt på tork. Men så kom jag på att jag ju har min luftavfuktare ståendes i förråd, så vi tog in den. Den har gått hela dagen, och vi har nu 65% luftfuktighet här inne. Är det ett "bra" värde, både sett ur människo- och husperspektiv? Eller vad bör man ligga på?

Googlade och hittade:

Tumregler för relativ luftfuktighet inomhus
  • I bostäder bör den relativa luftfuktighet ligga på mellan 30% och 70 %.
  • Vanlig nivå inomhus är mellan 20-40%. Lägre nivåer kan uppfattas som torrt och dammigt medan betydligt högre kan uppfattas som klibbigt.
https://intab.se/radgivning/inomhusklimat

Hittade detta:

· Luftfuktigheten är en väsentlig del i inomhusklimatet, men vad som är en idealisk luftfuktighetsnivå är inte helt enkelt att definiera. De allra flesta anser att en relativ luftfuktighet på 40-50% är idealisk för att vi ska må bra, men det finns även andra faktorer att väga in. Om luftfuktigheten hålls under 45% förhindras tillväxten av kvalster, samtidigt som bakterier trivs när luftfuktigheten överstiger 55%. Normalt är en fuktnivå mellan 45-50% att rekommendera.

Det blir lätt lite fuktigt inne i vårt lilla hus, speciellt när jag hänger tvätt på tork. Men så kom jag på att jag ju har min luftavfuktare ståendes i förråd, så vi tog in den. Den har gått hela dagen, och vi har nu 65% luftfuktighet här inne. Är det ett "bra" värde, både sett ur människo- och husperspektiv? Eller vad bör man ligga på?
50 tycker jag är perfekt.
Vi har motsatt problem.
Vintertid har vi runt 30.
Då kommer förkylningarna, det rinner i ögonen osv. Så vi har luftfuktare i huset och avfuktare i källaren.

Vi har så lite som 20 när det är som torrast/på vintern när värmen är på, det ger mig hosta och förkylningssymptom. Det är inte behagligt. Försökt ha fler gröna växter inomhus, har hjälpt en del.
Just nu ligger den runt 45.

Ni som har luftfuktare som ni är nöjda med, vilken har ni och för hur stort område fungerar den, och hur många liter vatten?

Liknande trådar

Hemmet Till min och kattens avgrundsdjupa sorg kopplade hyresvärden i veckan bort vår vattenburna golvvärme och handdukstork och installerade...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 151
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 086
Senast: kma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 561
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar