Oprovocerat utfall mot barn

fia-lisa

Trådstartare
Vi har på vårt sommarställe "grannar" som vi delar gårdsplan med. En av familjerna har en liten korsning terrier/pudel som är 8 år gammal, tik.

I deras familj/hushåll finns flera barn, den yngsta 7 år, dvs hunden är van vid barn. Tidigare i somras lekte vår son på 2,5 år med hunden utan problem, lek av typen "kasta pinne". Det kommenterades då att det hade gått snabbt att få in honom i flocken då hon normalt är lite reserverad mot nya barn.

Nu har vi varit tillsammans här igen i snart en vecka och hunden har blivit mer och mer skällig mot min son. Han är väldigt van vid hundar och har faktiskt varit väldigt ointresserad av hunden då hon bara skäller när han kommer. Idag stod vi och pratade på gårdsplanen och min son springer fram till sin pappa och kramas, hunden tar då några kliv närmare oss som grupp människor. Sonen springer sedan iväg från oss varpå hunden sätter efter och nafsar efter hans fötter. Jag hytter undan hunden, ägarna tar tag i henne. När hon släpps springer hon återigen efter min son och biter honomi byxbenen/fötterna.

Hon blir då lagd på rygg för att lugnas ner och jag och min son går iväg för att leka på annat ställe. Efter en stund kommer hunden efter och tar återigen sats mot min son fast då hinner jag emellan och skickar iväg hunden (dvs jag säger åt henne att gå).

Senare på kvällen sitter hunden i knä på ägarens svägerska, min son leker med farmor på grusgången intill och när han närmar sig morrar hunden och reser sig mot honom.

Jag kan inte bedöma om min son tittat på hunden vid dessa tillfällen, han har ju blivit lite försiktig när han ser henne efter att hon nafsat/bitit efter honom, men han har vid alla tillfällen varit fullt upptagen i lekar som inte involverat hunden över huvud taget varför jag anser att hon morrar och gör utfall helt oprovocerat.

Vad gör jag nu? Vågar inte släppa sonen en meter ifrån mig utan vakar som en hök så att jag kan styra undan nya utfall, men det känns inte särskilt trevligt eller tryggt att ha det på det viset. Såklart lite krångligare när det inte är vår hund och jag inser att det inte blir bättre av att jag går och spänner mig i sonens närhet. Tips och råd mottages tacksamt!

Sv: Oprovocerat utfall mot barn

Svårt att ha någon åsikt när man inte ser hur hunden beter sig och hur din son beter sig. Det jag funderar på är vad ägaren till hunden gör? Ägaren har ju strikt ansvar för hunden och en hund som ges tillfälle att bita i kläderna på andra människors barn kan ju inte rimligen betraktas som att ha varit under uppsikt... Vad säger hundens ägare om hur den uppkomna situationen ska lösas?

Jag tycker att hundägaren borde inse att hunden måste hållas kopplad alternativt hållas inom något slags staket. Om inte, så hade jag sagt ifrån. Kanske borde de dessutom göra en seniorkontroll hos veterinären när hunden är 8 år. Smärtor kan uppkomma plötsligt och kan förändra en hunds "personlighet".

Och säg åt dem att sluta lägga hunden på rygg "för att lugna ner den", det hjälper inte ett skit utan kan förvärra det hela.

Låter inte bra alls.

Det är vanligare än man tror att hundar är rädda för, eller småaggressiva mot barn, det är något med det ryckiga rörelsemönstret och de gälla rösterna som triggar dem. Ägarens kommentar om att det hade "gått snabbt att få in honom i flocken då hon normalt är lite reserverad mot nya barn" tyder ju också på att det varit problem med andra barn tidigare.

Ni borde nog faktiskt kräva att hunden hålls kopplad, åtminstone ett tag, så den hinner vänja sig mer vid er son. Det är ju inte så kul för grannsämjan, men alternativet kan vara att er son blir biten, eller kroniskt rädd för hundar.

Och jag är helt chockad att inte ägaren själv väljer att ha hunden kopplad efter att den betett sig sådär O_o
Oavsett om pojken "tittat på hunden på fel sätt" eller nått, så om hunden inte är stensäker med barn (ALLA barn) så kan man ju inte ha den lös där den kan stöta på ungar.

Svarar alla:

Hunden är allmänt lite vaktig över sin familj och gård, men med vuxna/större barn är det inget problem då hon är så liten och inte vågar göra så mycket mer än skälla. Kanske är hon osäker? Hon är trevlig annars, kanske lite bortskämd som många små hundar kan vara då de ju "är så små och söta".

Min son springer ju ganska mycket som en del i sitt lekande, kanske är det det som gör hunden stressad?

Hundens ägare sa vid bit-tillfället att de skämdes över hennes uppförande och "hade det varit en rottweiler hade vi gått ta bort henne nu" (som jag tycker var både barnsligt och väl drastiskt sagt) men sedan var det inte mer med det utan hunden släpptes lös som vanligt igen.

Vet inte huruvida hunden är veterinärkollad eftersom vi bar träffas här nere på sommarstället, men ska försöka föreslå senior-kontroll på lite snyggt sätt.

Det låter ju mest som en osäker hund som tror att den har som jobb att vakta, trots att den inte klarar det.

Kan vara svårt att föreslå seniorkontroll i samband med det här tror jag, det kan man ju kanske råka nämna som "jag har en kompis vars hund blivit grinig på äldre dagar, gjorde seniorkoll, fick behandling, blev glad".

Men primärt skulle jag se till att hunden inte har vidare tillgång till barnet.
Jag skulle säga typ att eftersom er hund blir stressad och går på pojken när han leker så vill jag att de hålls i sär, för allas bästa. Hur löser vi det?
Så kan ni tillsammans komma fram till om det är enklast att hunden är kopplad när ni är där, eller om man sätter upp staket eller liknande.
Du bör nog fokusera på det, att de ska hållas isär, inte huruvida hunden är aggressiv eller om den faktiskt skulle göra skada. Det är nog jobbigt för pojken att bli "överfallen" i tid och otid, oavsett om han blir skadad. Han kan ju bli hundrädd.

Vår lilla söta vovve håller jag borta från småbarn, just för att han har en tendens att fara runt och "hoppa på" allt och alla. Han skulle lätt kunna välta/skrämma ett barn, och det vill jag ju inte, även om jag vet att han aldrig skulle skada någon.

Varför skulle det vara anledning till att avliva med en rottis och inte ens göra nånting bara för att det är en liten hund?

Nu tycker jag inte det låter som att hunden bör avlivas, men absolut hållas kopplad!

Min hund är barnrädd men 7åringar är helt ok så att familjen har äldre barn behöver inte säga så mycket. Morra kan han göra men inte mer. Vissa hundar blir ju triggade av folk som springer, vet en annan hund som nafsade i hälsenorna om man stojade för mycket. Inte aggressivitet men han blev för uppspelt. Inte för att det spelar någon roll för din del, hunden bör vara kopplad och kontrollerad oavsett.

Bra tips om seniorkoll och hur man smyger in "förslag" om det på smidigt sätt. Det är ju alltid lite känsligt att föreslå vad andra ska göra med sina djur, särskilt när man bara träffas en gång om året.

Och såklart bäst att lägga upp problemet med hur mam håller isär barn och hund till en gemensam diskussion.

Det löses ju ganska enkelt genom att koppla hunden och ta bort möjligheten för hunden att komma i närheten av barnet. Då kanske hunden också kan slappna av.

Jag har också en hund som inte tycker om barn, men hon är ju stor på 35 kg så jag får helt enkelt hålla koll. Så små barn hade jag ändå inte haft med hunden eftersom hon enkelt välter dem, men det antas ju väldigt ofta att hunden själv ska lösa situationen, vilket långt i från alla hundar klarar ut.

Rottis-kommentaren är väl bara ett bevis på hur ologiskt och inkonsekvent folk behandlar och resonerar kring små och stora hundar. Visserligen kan en stor hund orsaka större skada pga mer styrka.

Jag tycker inte heller hundens beteende är orsak för avlivning, däremot är jag van vid att hundägare som har hundar som är osäkra eller aggressiva i vissa situationer per automatik håller dem borta från, eller kopplade vid sådana tillfällen, både för hundens och för övriga inblandades skull.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 714
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 196
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 237
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
4 272
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Parfym
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA