Oproportionerligt ekipage

N

Notorius

Hur ofta säger egentligen domarna till om ryttaren är för tung/lång för sin häst/ponny?
Lr tycker de det är ett för känsligt ämne?

Sv: Oproportionerligt ekipage

Jag har själv aldrig hört att en domare sagt till om de. Däremot vet jag tränare som har påpekat detta för ekipage som är för tunga/långa för sina hästar/ponnyer.

det är ett mycket känsligt ämne, för många, framförallt föräldrarna till den för långa ungen blir mkt arga då man påpekar detta....även om det kommer från en domare.
Så tyvärr sägs det inte så ofta..

Okej, jag har sett många som vart för tunga och/eller långa för sina ponnyer, men ändå får rida .

Jo det är klart, men ändå, för ponnyns bästa, som domare kan de väl påpeka diskret att det kanske är dags att skaffa en större ponny, lr ngt liknande. Antingen så säger ju domarna inget lr så säger de det rakt ut.

Det är väl rätt känsligt.
Men om ryttaren är så lång eller tung att hästen/ponnyn mår direkt dåligt av det tror jag dom får höra det, av domare, andra som tävlar, föräldrar, tränare eller någon.

Jag har sett flera som rider b-ponny som är för långa och/eller tunga, men vägrar rida D lr C ponny, trots att b-ponnyn inte mår bra av det.

Men om en mullig ryttare så som mig kommer in på dressyrbanan eller hoppbanan och rider. Kan de då gnälla för att jag är stor i kroppen men rider bra med bra balans och hästen samarbetar bra?
Kan de stänga av oss stora för att vi ser tjock ut?
eller inte?

här är vi på en bild. Vi tränar dressyr.

Är ej lång men min kropp är rund.

www.123minsida.se/dressyrryttare

Ska försöka få upp bild här

Du la ut en bild på er i Nålade tråden på ridning (om längd och vikt), folk gav dig kritik och du förklara bort dig. Vad vill du ha ut av dehär nu? :crazy::grin: och jo jag tycker personligen du är lång på ponnyn.

Liknande trådar

Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
51 980
Senast: fio
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Träning Jag har en ponny som blir extremt stressad vid tävling. Hon är väldigt känslig och har mycket gång och blir väldigt explosiv inne på...
Svar
2
· Visningar
376
Senast: animalasia
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
585
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur