Sv: Öppnor, Slutor, Skänkelvikning
Jag gillar att jobba med bilder, därför så tänker jag så här:
Tänk att du ser ridbanan uppifrån, dra nu ett streck över diagonalen. Dina händer, när du sitter på hästen, ska
alltid befinna sig på strecket.
Många gör fel tex när de gör skänkelvikning att de tror att hästen i princip ska gå med bredsidan in i väggen. Det ska den inte, en skänkelvikning är ett steg fram, ett åt sidan. Men hela tiden följer dina händer linjen. Ska du ha mer tvärning, så får du göra diagonalen kortare.
Rid i höger varv, du ser fortfarande det hela uppifrån, din hjälm och dina händer är på linjen, vänd snett i genom, nu är hästen, din hjälm, dina händer på linjen. Är du med?
Alltså, in på linjen, ställ hästen åt vänster, dina händer på linjen(jag gör detta med att ta fram inner skänkel) =
skänkelvikning.
Flytta nu hästens rumpa till höger om linjen och ställ höger
dina händer är kvar på linjen=
sluta. Eller, flytta hästen framdel till höger om linjen, =
öppna. Och, din händer är kvar på linjen
hela tiden.
Viktigast i början är just linjen, att du inte halkar runt på banan, eller tror att skänkelvikning är pang åt sidan in i väggen.
Tänk som en häst på en karusell, där den går en pinne genom hästen i mitten, som sitter fast på linjen, där sitter också du fast, resten går att snurra och böja som du vill, men du kan inte lämna linjen.