Öppning av bölder

Hippocampus

Trådstartare
Nu är odlingen klar av min hästs bölder och veterinären har sagt att de ska öppna dessa. Jag tror hon kallade det spaltning eller nåt sånt? Jag frågade inte hur stora såren blir, är det något som gjort detta med sin häst?

Bölderna sitter i lymfknutorna under ganaschen.

Sv: Öppning av bölder

Vill minnas att öppningen var ca 1 cm då min häst hade en böld där. Den bölden var ungefär som en halv golfboll i storlek.

Tack! Kan du berätta mer, vart gjordes det och vad fick hästen för restriktioner? Boxvila?

Det beror på hur stor och hur djup bölden är. De måste ju få ut allt var, den får inte läka ihop igen utan att allt kommit ut.

Såhär såg det ut när min häst hade fått en böld på halsen (orsakat av smutsig vaccinspruta). Den var stor och mkt djup. Böldhålan var över 10 cm djup. :crazy: Snittet är ca 12 cm långt och 5 cm djupt och det kom ut stora mängder blodblandat var.

1447bcb8.jpg

Han var väldigt sjuk och medtagen. Fick först IV penicillin och flunixin, vilket han inte tålde och fick magsår, slutade äta och dricka vilket ledde till kolik. Slangades, fick dropp osv. Men han började inte tillfriskna förrän jag tog hem honom och vi stoppade (i samråd med vet) all medicinering.
Fick akupunktur för smärtan och infektionen och gastrogard. Bölden läkte fint, men det tog sin tid och eftersom den måste läka inifrån hade han länge ett stort gapande sår i halsen som skulle spolas och rensas flera ggr om dagen. Han fick gå i hage utan träd med rent halstäcke på sig, och promeneras så mkt han hade lust/orkade. Stod dock mest inne i början, det var kallt och han var medtagen.

Han skulle eg fått IV penicillin och flunixin i fem dagar och då stå kvar på kliniken. Så blev det inte, då hade han inte levt i dag. Men vi klarade oss från infektioner trots att han inte fick någon penicillin.

Senast ändrad:

Fick inga restriktioner, skulle bara hålla rent och tempa hästen. Den var som sagt inte så stor som i Centaurs fall, min häst behövde inte ens penicillin.

Oj vad stort! Min har två, den i mitten på bilden och sen lite höger längre upp (rakat område)
48309610151319654730030.jpg

Enligt min vet ska det vara boxvila runt 2 veckor för att lera inte ska komma in i såren. Hon sa något om smala tamponger som skulle sättas in....Vi diskuterar just nu när vi ska göra det, om vi ska vänta en månad och hoppas på kallare väder, mer gynnsamt för läkning då.

Spaltning är när man skär flera snitt, som spalter i bölden som lämnas öppet. Hur stort beror självklart på hur stor bölden är. Det ser ofta inte så trevligt ut, men det är ett bra sätt för att få bölden att läka inifrån och ut, och man slipper få "fickor", och att det börjar gro på nytt där inne.

Men oj... de blir öppning av dem. Min har ju haft liknande som spruckit upp själv flera gånger. Vad har provsvaren sagt om dina? Verkar ju smart att öppna upp dem när det blivit kallare. Om det är fruset ute och minus borde väl hästen kunna gå i hage, där de inte finna ngt att klia sig på. Hoppas de går bra!

Å fy tusan:eek:

Jag har haft ngn reaktion av vacc. spruta, men det gick tillbaka av sig självt- tack o lov.

När min häst hade kvarka fick han en pingis stor böld mellan ganascherna.
Den skulle mogna och självspricka. När den sprack blev det ett stort hål och det rann illaluktande var som fick torkas bort. Veterinär var med på distans då dom ogärna åker ut till kvarkahästar om det inte är fara för livet. Läskigt, kletigt, lukten skall vi inte tala om ens. Men det läkte ihop jättefint.

Ja, det här var ju inte bara en reaktion på sprutan, även om han också fick "mini-stelkramp" dagen efter. Hög feber, jättestel.

Blev bra men så började bölden att växa och han fick feber och hade jätteont länge eftersom vet inte visste vad det var och sa att vi skulle "vänta och se". Bad honom kolla med ultraljud men han hittade ingen tydlig böldhåla (vilket berodde på att hans ultraljud var för svagt, bölden låg långt in under en mkt tjock kapsel). Den bara växte och växte, han fick mer feber och kunde inte ens böja halsen så jag åkte till slut in med honom akut.

Det hittades bakterier (pasteurella) i bölden, en bakterie som är vanlig i munhålan. Gissa vad veterinären gjort innan han gav vaccinet.....

I min strävan efter att ta reda på vad som hände med min häst kom jag över flera historier om hästar som dött av sepsis pga att bölder spruckit inåt eller bildat fistelgångar inåt i kroppen. Bölder är inte att leka med!

De ultraljudade och och tog prover och hittade en bakterie. Själva bölderna innehåller små små bölder, eller små fickor med bakterien. Därför är det så svårt att få ut något, när bölden spruckit så har den slutet sig innan bakterierna har kommit ut. Det har ju aldrig kommit ut var osv från bölden utan extremt lite blod, sen inget mer.

Inte alls många fickor är det i varje böld men ett par.

Problemet är att min häst inte fixar att stå inne så mycket, men eftersom jag inte vet hur det ska se ut när de spaltat så vet jag inte om man kan ha ett sånt där huvudskydd som westernhästar brukar ha. Men då blir det kanske lite syrefattigt för såren den tid hon är ute.

Eftersom hästen är halt nu pga hovslagaren verkade för mycket funderar jag på att ta denna spaltning nu. Det värsta är ju den boxvilan som komma skall, hästen kommer döda mig. Ska ringa veterinär imorgon, måste fråga om det blir dräneringsrör osv. Det finns inga träd i hagen som hon kan klia sig på. Tänkte fråga om man kunde ha huvudskydd på och kanske på det viset kunna ha hästen ute. Men det måste väl få luft också....

Hur många snitt brukar man göra? Finns bilder i tråden :D

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 721
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
389
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
759
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka