"Öppnar" sig inte

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Avel
  • Startdatum Startdatum
A

Avel

Ska betäcka mitt sto för första gången. Första gången stationen såg att hon hade ett ägg öppnade hon sig inte så de sa att vi skulle avvakta nästa brunst.
Nu var jag på stationen idag igen och de såg att hon hade ett ägg som hade vuxit sen i måndags. Stoet var brunstigt men hade fortfarande inte öppnat sig. Är det vanligt?:confused:
Vad gör man? Finns det ston som inte öppnar sig? Ska tillbaka på fredag igen.

Sv: "Öppnar" sig inte

I det flesta fall väntar man. Jag har själv haft ett sto som jag fick vänta på fjorton dagar innan hon släppte ägget. Men det gick vägen och idag är det "ägget" en tvåårig hingst.

De jag varit med om som inte öppnar sig är tävlingsston i toppkondition.
Då har det hjälpt att spruta Dinolytic när man tycker ägget är tillräckligt mjukt för att vara lämpligt att seminera på.
Men man kan få vara snabb, så att stoet inte ovulerar innan man kunnat seminera.
Så man får känna på henne 2 ggr per dag.

Intressant!

Jag har varit med om det 1 gång på ett 3-årigt sto. Hon öppnade sig inte in till livmodern och seminstationen var MKT förvånad när hon ovululerade utan att det gått att seminera, sprutade igång henne och sedan följde hon normalt schema på den framsprutade brunsten!

Mitt sto är inseminerat för tredje gången idag. Hon inseminerades i lördags första gången efter att vet ultraljudat i fredags och tyckte det var dags. Hon inseminerades sen i andra gången i tisdags och igår (ons) hade hon inte haft ägglossning! Nu ska jag dit imorgon (fre) och se om hon haft ägglossning. Börjar bli jobbigt att åka varje morgon! Jag vill inte åka varje dag i en vecka till...

Lättast är ju att inte åka fram och tillbaka som en skottspole, utan att ställa kvar stoet.
Då brukar det fungera bättre med brunst och dräktighet också.

(sen vet jag inte vad ditt inlägg gör i denna tråd?)

Var på stationen idag igen. Har bara tre km dit så jag tycker det är lättast att åka. Stoet är ett "tävlingssto" så därför kanske problemet. Har däremot inga problem att åka transport. Hon hade en hovböld i mitten av mars som var jobbig och jag har satt igång henne igen för några veckor sedan, men hon har nog ändå mycket kondition.
Idag hade ägget vuxit och var 43 mm och hon var brunstig men ändå inte öppen. Ska försöka seminera ändå imorgon genom att "pilla" upp henne. De ansåg att man inte ska "tvångsseminera" men på vissa måste man försöka. Nu hoppas jag att de lyckas imorgon.

Ja, får man bara in sperman i livmodern så brukar de inte ha svårt att bli dräktiga.

Nu är hon seminerad. Gick bra. Tror inte hon tyckte det var så obehagligt. Hade kanske en skicklig "siminerare" som grejade dete hela på ett bra sätt. Nu håller jag tummarna att hon släpper ägget och tar sig.:)

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 383
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 079
Avel Hej alla :) Jag har ett sto som för första gången fick föl för 8 dagar sedan och hon har varit jättesnäll mot sin fölunge, slickat...
Svar
1
· Visningar
860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka