Öppnade det nya hösilaget imorse...

Kratus

Trådstartare
Det var jättefint, men ack så grovt. Våran gammelgubbe kan inte äta så grovt grovfoder då han börjar få dåliga tänder. :crazy: Vet/tandis som påtalade det när vi var där i höstas.
Ringde till vår leverantör för att höra om de hade något annat, vilket de så klart inte hade eftersom de bara fått 30% av sin normala skörd.
Fick också förklaring på varför det var så grovt, första skörd, slaget i augusti. :eek:
Ska få analyssvar skickade, de lät fina i telefon men får väl se när man räknat på det.

Ska ringa till ett annat ställe där vi bokat hösilage och höra hur det är i så fall får Frasse äta det om det är finare/"mjukare".

Sv: Öppnade det nya hösilaget imorse...

Det var jättefint, men ack så grovt. Våran gammelgubbe kan inte äta så grovt grovfoder då han börjar få dåliga tänder. :crazy: Vet/tandis som påtalade det när vi var där i höstas.
Ringde till vår leverantör för att höra om de hade något annat, vilket de så klart inte hade eftersom de bara fått 30% av sin normala skörd.
Fick också förklaring på varför det var så grovt, första skörd, slaget i augusti. :eek:
Ska få analyssvar skickade, de lät fina i telefon men får väl se när man räknat på det.

Ska ringa till ett annat ställe där vi bokat hösilage och höra hur det är i så fall får Frasse äta det om det är finare/"mjukare".
Om analyssvaren är bra tycker jag att du ska prova att ge gammelgubben hösilaget i alla fall och se om han vill äta det. Ratar han så kan du ju köpa hem fint hö till honom istället. Har själv en gammal gubbe som inte har mycket till tänder kvar. Han får hö (det får de andra med) och det fungerar utmärkt även om det är lite grövre. Riktigt grovt ratar han. Han får lite lucern som extra proteintillskott för att täcka upp för det han inte kan tillgodogöra sig på grund av sin ålder. Tänkte det kunde vara en idé om du trivs med leverantören och så:D

Att han skulle rata det är nog ingen risk utan det är ju det att han ska kunna tugga. Förra årets som är mjukt och av finare kvalitet tar han redan lång tid på sig att äta. När vi var hos tandis så hade han dessutom "sparat" mat i kinderna som en liten hamster. :o
Förra vintern tappade han jättemycket och som vi nu i efterhand förstått måste ha berott på att han inte fått i sig ordentligt med näring från fodret iom tänderna.

Sen måste vi oavsett ta hem mer silage för att det ska räcka fram till betet. Vi fick ju själva bara 30% av vad vi bokat.

Sen är han och en till i stallet hosthästar så vi kan inte köpa vanligt hö heller.

Att han skulle rata det är nog ingen risk utan det är ju det att han ska kunna tugga. Förra årets som är mjukt och av finare kvalitet tar han redan lång tid på sig att äta. När vi var hos tandis så hade han dessutom "sparat" mat i kinderna som en liten hamster. :o
Förra vintern tappade han jättemycket och som vi nu i efterhand förstått måste ha berott på att han inte fått i sig ordentligt med näring från fodret iom tänderna.

Sen måste vi oavsett ta hem mer silage för att det ska räcka fram till betet. Vi fick ju själva bara 30% av vad vi bokat.

Sen är han och en till i stallet hosthästar så vi kan inte köpa vanligt hö heller.
Okej, ja då är ju inte det något alternativ. Jag har gett lucernpellets uppblött till min gammelgubbe i drygt två veckor nu och han är redan lite rundare i rumpan:) Han började också falla ur en aning för ett par månader sedan. Så lucern rekomenderar jag skarpt. Varför jag ger pelletsformen är för att han får i sig tillräckligt med växttråd (eftersom han äter upp sitt hö) och sedan var han inte dunderförtjust i lucernhacket som han fick ett tag förra året. Prova dig fram ska du se att det blir en bra vinter för hästen även denna vinter, och lycka till med ensilageletandet:bump:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 894
Foder & Strö Ponnyn tycker om blött silage. Då finns det ingen botten i honom. Uppvuxen sitt första år på hö och fanns ingen botten då heller...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 239
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka