Öppna, sluta och bakdelsvändning.

P

Prepreden

Imorgon ska jag förklara öppna, sluta och bakdelsvändningar för min klass (2an på gymnasiet). De rider inte och det är meningen att dom ska fatta åtminstone lite, jag har en film där jag visar rörelserna. Hur ska jag få det att låta spännande och "enkelt" så att dom fattar? :confused:
Ska hålla på i 5-8min.

Sv: Öppna, sluta och bakdelsvändning.

Ingen som kan hjälpa mej? :crazy:

Ingen som kan hjälpa mej? :crazy:

Jag skulle säga som så att öppnor och slutor är *styrketräningsövningar* för hästen!

I öppnan så styrketränar man det inre bakbenet genom att man låter de gå längre in under hästens kropp och således får ta en stor del av vikten - och i slutan så styrketränar man istället det yttre bakbenet genom att låta det träda in under tyngtpunkten.

Och allra först skulle jag säga som så att eftersom man förskjuter hästens naturliga tyngtpunkt framåt när man som ryttare sitter upp på den så behöver man en stark bakdel som kan gå in och avlasta frambenen, som ju annars får ta större delen av ryttarens tyngd. Därav styrketräningen av bakdelen!

Man kan även berätta att man försöker göra hästen liksidig (då den ju är vänster- eller höger"hänt" precis som vi) genom att stärka deras svaga sida - och då är ju öppnor och slutor i de olika varven bra sätt att stärka specifika delar.

Sedan skulle jag (eftersom *jag* jobbar så) berätta att öppnan och slutan är en förberedelse av piaffen (som ju för övrigt också är styrketräning av bakdelen).

Eftersom öppnan får inre bakbenet att bära mer vikt och slutan får det yttre bakbenet att bära mer vikt så kan man genom täta övergångar öppna-sluta-öppna-sluta närma sig piaffen. Detta från början med en ngt böjd häst (antingen en vänsterböjd häst som då har v.b som öppnaben och h.b som slutaben eller tvärt om).

På ungefär ovan nämnda sätt har jag presenterat öppna-sluta-piaff för mina icke-häst-kunniga men intresserade kollegor - och det gick hem! Men då satt jag till häst så då var det lätt att visa samtidigt som man pratade.

och (hehe, du får aldrig tyst på mig din stackars krake..) vill man krydda det med lite historik så skulle jag prata lite om ridkonsten på typ 1600-talet då man utbildade och styrketränade hästar (med skolorna öppna och sluta som grund och skolorna ovan mark som slutmål) under en lång tid för att de skulle kunna bära fältherrar och kungar i strid.

Och kanske jämföra med varför man rider öppnor och slutor idag..

(en del gör det för att bygga muskler, andra gör det för att träna lydnad och koordination, några gör det för att få höga poäng på dressyrtävlingar och så finns det en stor klase ryttare som nog gör det utan att ha en aning om varför.. =)

Tack så mycket!
Jag tycker att det är så svårt att förklara med "icke häst" ord men det där var ju riktigt smarta paralleller!
Vet hur svårt det är att fatta när någon pratar om nån annan sport som man inte utövar, hade varit helt underbart med ord man känner igen liksom :smirk: O lite historia är alltid kul! :)

En tränare jag red för här om dan sa att det skulle kännas som om man svängde en stor buss när man red Bakdelsvändnig. Påhittigt :bump:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 159
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar