Öppna och sluta

T

tretjak

Vet inte om tråden hör hemma här men jag tror det i alla fall. Vi behöver lite hjälp att förklara mer exakt hur dessa rörelser utförs, vilka hjälper osv. Jag har lärt mig lite sådär på ytan och det var ett tag sedan... Jag kommer ihåg att tränaren brukade säga; tänk att du rider på volt, behåll den formen och vid öppnan börja rid ut på volten men håll sedan tillbaka och vid slutan så är det samma sak fast man kommer från volten och in mot spåret. Nu har jag lite problem med hur sitsen skall jobba och vart blicken skall vara vänd, axlarnas position m m. Hästen vill verkligen vara till lags men jag tror att jag rör till det för honom ibland :o

För att krångla till det ytterligare så arbetar vi pga av konvalecens nu på töm istället under några veckor och igår jobbade vi med öppna och jag jobbade m innertömmen och det gick inget vidare men så började jag arbeta med nästan enbart yttertömmen och hästen svarade perfekt! Med rätt ställning också! Då börjar man ju fundera på hur man eg jobbar uppsuttet. Någon som kan hjälpa så att det klarnar? :confused:

Sv: Öppna och sluta

Hästen ska var ställd och och böjd. När du rider öppna vrid in dina axlar, då flyttar yttertygel in bogen innanför spåret. Hämta in det inre bakbenat med din inre skänkel vid behov. Det är viktigt att du ger hjälpen vid rätt ögonblick. När hästen precis lyfter det inre bakbenet.

I slutan skall hästen ridas med ställning böjning och pannan ska följa spåret. vrid din inre höft lite framåt och hämta det yttre bakbenet med yttre skänkel om det behövs.

Öppna och sluta kan ridas på 3 eller 4 spår gymnatisera hästen på 3 så den blir smidigare att ridas på 4.
Öppna och sluta är bra övningar för öka hästens ridbarhet.

Lycka till!

Sv: Öppna och sluta

Tack för ditt svar! Det var enkelt och bra beskrivet så nu gäller det att öva upp sin känsla så att hjälperna kommer i rätt ögonblick också. :bow: :bow: :bow:

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 185
Senast: linlar1
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 552
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 060
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
10 320
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar