Öppna och sluta

Djurjouren

Trådstartare
Jag har ridit tidigare för "barrock" tränare och nu för en klassisk tränare och även för islandstränare och alla har olika sorters hjälpgivning för öpnna och sluta. Jag ser för och nackdelar med allihop, tex så brukar islandstränarnas sätt att lära ut slutor och öppnor inte vara så samlande utan mer ett sätt att få fart på baken, ofta utan att ryggen hänger med.
Barrokviset är mer mjukt och gör det lätt för hästen att hamna på bogarna men det är inte så mkt tjaffs med hästen.Ibland blir det till och med bärigt.
Det klassiska viset är mer samlande och lugnare och får med sig hela hästen upp, men det är himla komplicerat, böjar ju brinna i rumpan.
Vilket sätt gilla ni bäst och varför?

Jag har också ridit för både sortens tränare och jag ser ingen skillnad i dom båda visen att göra övningarna på utan mer i hur tränarna lär ut det och vad dom tycker är viktigt.
Alla har nog samma mål, men tar olika vägar.

Alla tränare är olika och har olika sätt att lära ut och olika saker som dom tycker är viktigast.
Det gäller att hitta tränare som är på samma linje som en själv, sen använder man ju bara det som man tycker är bra!

Jag är nog lite unik tror jag. Jag lärde mig nämligen öppna och sluta ur det traditionella dressyr-synpunkten, sedan började jag rida islandshäst och försökte på samma sätt rida öppna - hästarna fattade ingenting! :D Sedan red jag för en akademisk tränare på islandshästarna och då började poletten trilla ned så smått. :cool: Sedan red jag för både en islänning och en legendarisk islandshästtränare som är svensk och INGEN av dessa 2 hade något att anmärka på mitt sätt att göra en öppna när jag red på det viset som den akademiska tränaren lärde mig! Och hästarna gick perfekt!

Det som skiljer för mig är att den akademiska tränaren fokuserade mycket mer på sitsen. Innan hade jag lärt mig öpnna genom att rida mycket på skänklar och tyglar (dvs hårdare och otydligare för hästen)!

Nä vi använder nog klassik dressyr, för den islandshästinstruktör jag rider för nä dessa övningar används.

tror inte du är så unik, men alla har sitt sätt att rida öppna och sluta. Jag lärde mej det påstor häst, men har aldrig haft problem att göra det på islandshäst. Har däremot aldrig ridit akademiskt/barrockridning, så vet inte hur de gör.

/Malin

akademsik ridning innebär oftast att man ska forma sig själv som man vill att hästen ska gå, dvs i en öppna så ska man själv vrida sin bål så som man vill att hästen ska vrida sin vilket dock många misstolkat till att gälla axelvridningar så de flesta vrider axlarna i all möjliga vinklar men håller ryggradeen spikrak :smirk: eller S-formad för att bara sitta ner på inre sittbenet.
Tanken är god men svår att använda sig av, det är aslätt för en oskolad ryttare att vika sig i midjan och att hamna i lutning åt olika håll så att man forcerar hästen att gå på innerbogen.

Men all, hur är era hjälper för öppna då? Det var det jag var intresserad av, för jag typ 18 sätt att göra en öppna på med olika resultat och jag är lite nyfiken på vad som de flesta islandsinstruktörer lär ut :-)

Båbbe, jag blir mer och mer övertygad om att dina gamla militärridlärare inte var så bra, stolsits och öppna med skänklar och hand som inte funkar på en islandshäst :D
Vad är det egentligen för militärer du stött på :-)

Öppna förstod jag inte riktigt hur det gick till (jo jag hde traglat det en hel del), förrän en optimistisk ridlärare (letionsgrupp på 10-12 pers med de stora bruna) skulle ha oss att göra det i galopp. Istället för en massa mystiska instruktioner om att dra här och peta där så skulle vi endast göra öppnan med sätet. Min kuse var tydligen välskolad hon galopperade glatt på tre spår och jag kände att hela hästen var lite böjd. Innan dess hade jag nog bara åstadkommit något som ens liknade öppna.

Nu på senare år när jag återgått till skritt men är klart förbryllad om vad som egentligen är önskvärt, alla har olika åsikter om vad som är bra och hur det ska gå till. Instruktionerna varierar mellan att ha en överböjd kuse (förmodligen bakom hand) till att just bara "sitta i öppna" och låta hästen fixa detalverna själv. Vad är egentligen en bra öppna :confused:, tänk vad mycket enklare livet skulle vara om instruktörerna hade samma åsikt.

Sluta har jag nog inte lyckats lära mig, jo visst kan jag ibland peta baken i rätt läge och få till några steg och till och med få beröm, men då är det mest slit och dra metoden vilket inte är kul :(.

Jag gillar det akademiska sättet bäst. Det fungerar dock bäst på pållan. Då böjer jag kroppen och det går bra att göra öppna med lösa tyglar i skritt. Sluta måste jag korta tyglarna - det är jobbigt o hon vill gärna springa ifrån eländet. Där får jag ta förhållningar.

Med pållen går det inte att göra så, om tyglarna är lösa går han ner i diket. Där får jag böja o förhålla o trycka mer med innerskänkel för han ska hålla sej fint på spåret. Då blir det lätt han går på fyra spår och det är inte önskvärt eftersom han förböjer sej då.

Sluta går bättre med honom, men där måste jag se upp med att han vill höja huvudet o sänka ryggen.

Om jag använder mina sittben rätt går hästarna bra. Om jag böjer kroppen på rätt sätt blir både sluta o öppna bra. problemet är ju att det är VI som ska göra det hela rätt så hästen förstår vad vi menar.

Båbbe, jag blir mer och mer övertygad om att dina gamla militärridlärare inte var så bra,

Eller oxå var det så att eleven inte var så bra :o Eller så beror det på att kommunikationen elev-instrukör fungerade uselt!

ok, när jag rider öppna/sluta försöker jag göra det genom att först få hästen att bära sig själv i långsam skritt och sen bara flytta in honom men lätta förhållningar och sätet/skänklar... För det mesta funkar det utan problem och utan att "slita och dra-metoden"... :) eller det funkar iaf så på min pålle. Men vi rider sluta/öppna på båda de sätt du beskriver beroende på vad som är målet, få med baken eller bara böja/slappna av... :)

Det som gör den akademiska ridningens hjälper så logiska är att man har uttänkt precis i vilka ögonblick som hjälperna ska läggas till. Det finns inget "typ" eller "ungefär". I en höger öppna t.ex. ska hästen flytta in framdelen för yttre tygel(par), och innerbak träda in under tyngdpunkten med hjälp av inner skänkel precis i det ögonblick som det ska lyftas. Sökningen ska vara fram till handen och ryttaren måste sitta på inner sida om ryggraden (för att inte belasta en sträckande muskel), och för att hjälpa hästen bäst in i en korrekt skola tar ryttaren bak sin inre axel en aning, och även magen. Allt beror också på hästens förutsättning att göra skolan, ryttarens förutsättningar, hur stor man vill göra den m.m. Att hästen skulle falla mellan bogarna förstår jag inte alls. Om den gör det är inte skolan utförd korrekt. Och om den inte söker fram till handen så kan den inte heller träda in med inner bak på ett tillfredsställande sätt. Nej, en fin sökning till handen behövs för all typ av ridning.
;)//Poseidon

Jo, man får väl ta till det som krävs. Kanske behöver man använda skänkel för att få in bakbenet och för att få upp energin. Jag har ridit öpnna (trodde jag)med hjälp av att vrida bäckenet, men när jag nyligen red för en ny instruktör(isländsk)så upptäckte han att hon böjde sej för mkt i halsen och inte trampade ordentligt med bakdelen under sej. När jag la till mer innerskänkel och höll mer stadig ytterhand så funkade det bättre på min Pålla. Precis som du säger är jag innne på att det viktiga är att hästen gör det man ber om, och att man använder precis så mkt hjälper som behövs (verken mer eller mindre)Har jag tolkat dej rätt?

Håller med om problematiken, när tusan ska man få till en korrekt öppna :cry:. Och hur????
Jag har upptäckt att min Pålla protestrar mer när jag kräver att bakdelen ska jobba mer (och hon måste trmapa under sej)hon tycker däremot att det är helt OK om hon får gå och bara böja sej i halsen. Känner att hon kortar sej bättre när jag kräver mer aktivitet av bakdelen, om hon sedan släpper ryggen ska jag låta vara osagt, men det känns mer korrekt. Hon orkar inte heller mer än några steg, vilket jag tror är ett bevis att vi är på rätt väg. :angel:

Att din häst bara böjer halsen beror nog på att hon inte har en böjning som går igenom hela kroppen. Som du också beskriver; lägg ytter tygel mot ytterbog och lär henne att hon då ska föra in framdelen. Det är lättast att befästa på volt. Hitta en trevlig böjning och sökning till handen (brukar vara lättare sagt än gjort) Övergå sedan till att gå in i en öppna (eller öppnaliknande rörelse) på volten genom att lägga ytter tygel mot ytter bog. Sitsen ska även här vara som jag beskrev i inlägget ovan. Lägg även inner skänkel på inner bak precis när hästen är på väg att lyfta det. När hästen svarar så släpper du som belöning innerskänkeln och låter hästen byta varv genom att följa rörelseriktingen in i volten. Vid korrekt böjning och sökning så bör då hästen "följa med" dig in.

Vid öppna på spåret kan det vara en idé att börja vid handen. Då har man större översikt över hästens kropp och kan se vad som händer när man kräver öppna eller sluta.

:)//Poseidon

Jag har nyligen börjat rida för en barock/akademisk tränare och jag måste hålla med poseidon. Det är en hjälp åt gången och jag föredrar det systemet. Men visst är sitsen viktig - här som i all annan ridning...

Ändå föredrar jag detta vilket kanske är för att den jag rider för fokuserar så mycket även på ryttarens inverkningar, så det kanske inte är just inriktningen utan hellre instruktörens sätt som passar mig?!

Jo för tillfället är det skritt på volt som gäller, och att på den få till böjning genom hela kroppen, i bland får vi tom stanna för att flytta bakbenen, så att hon lyssnar på sidoförande. Tänk att det ska vara så svårt att få till skritt på en jämn rund volt, med korekt böjning :o. Men jag tröstar mej ändå med att när det väl fungerar så har man i alla fall en bra grund att jobba efter, och då tror jag inte att steget till korrekt öppna kanske är så stort. Jag misstänker (kanske helt obefogat :cool:)att det finnns fler än jag som försöker sej på öppna innnan hästen klarar att skritta korrekt på en volt.

Smart tips att rida öpnnan i volten och sen fortsätta med en volt i rörelseriktingen som beröm när det funkar. Mkt pedagogisk :bow:t.

Jo ,jag har nog också börjat gilla att instruktören inriktar sej på mina inverkningar och grunden, kanske istället för ren "töltträning". Grundläggande ridning lägger ju förhoppningsvis grunden till en häst i balans som är liksidig, då borde ju också tölten förbättras. Sen kan man ju rida ut och tölta som bara den mellan varven av grundläggande ridning. :angel:

Självklart måste man ha även "mellan varven"-ridning! ;)

Ironiskt nog så blir min pålles tölt bättre och bättre, ju mindre jag fokuserar på den. Har varit många frågeställningar i stil med DJs första inlägg här, och flertalet funderingar. Och är inte frågetecknen uträtade ännu, så är de åtminstone böjda utochin nån gång. Det finns mycket att lära...

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 022
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Jag behöver lite inputt och feedback från er duktiga dressyrryttare. Min häst och jag har kört fast litegrann. Hon är en genomsnäll...
Svar
13
· Visningar
3 501
Senast: Lager
·
Dressyr Jag har efter dressyrträningen häromdagen funderat över rakriktning. Jag har alltid haft lite problem med att få min häst lösgjord i...
Svar
14
· Visningar
2 204
Senast: Brille
·
Islandshäst Jag håller på att rida in min första islandshäst, i onsdags tränade vi för en tränare för första gången. Nu var hon visserligen ingen...
2
Svar
25
· Visningar
4 181
Senast: Augusti_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar