Öppna grind

Camilla_H

Trådstartare
Hur ska man egentligen öppna och stänga en grind i trail? Har inte regelboken framför mig men det kanske inte är specat i den heller? Förutom att man inte får släppa?

Törs någon ge sig på en förklaring i text? Eller har ni kanske bilder som visar?

Jag har aldrig tävlat trail men har en kompis som ska göra det för första gången nästa helg.

/Camilla

Sv: Öppna grind

Innan klassen börjar, får man gå banan till fots, tillsammans med dommare eller ringsteward. Denna förklarar då hur banan skall ridas, från vilket håll grinden skall öppnas, och om man skall gå igenom, eller rygga igenom.
Inga problem!

/Linnea

Okej! Tack för svar!

Men jag har ändå en undran - när man öppnar en grind - drar man den åt sig eller skjuter man den bortåt? Alltså öppnar man den "inåt" (om man jämför med en vanlig dörr) eller öppnas den "utåt"? Eller är det också olika från gång till gång?

/Camilla

Det får man välja själv om det inte står på banskissen, eller blir sagt av dommare/ringsteward när man går banan.
Det vanligaste är att man "öppnar framåt", skrittar igenom, vänder och stänger.
(se Lina's bild i bildtråden, där går hon genom grind med Kenzo)

Linnea

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 078
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
19
· Visningar
2 018
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 219
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare