Öppen boxfront eller inte?

P

Prinsen

Vad tycker ni som har öppen boxvägg i front? Funkar det eller är det jobbigt med hästar som "är i vägen" när dom sticker ut huvudet eller unghästar som reser sig? Vilket märke har ni och kan ni rekomendera det? Skicka gärna bilder. Ska snart beställa till mitt nya stall men kan inte bestämma vad jag ska ta för inredning.:bow:

Sv: Öppen boxfront eller inte?

Har iofs inte köpt våra boxar utan har byggt själva, men vi har öppen boxfront. Det är trevligt och jag gillar det på alla sätt, men vi har haft en olycka med ett dräktigt sto som försökte kasta sig över fronten när hon i något slags "hormon-rus" skulle efter ett annat stos föl som var på väg ut ur stallet. Hon skadade sig allvarligt, men läkte fint.

Vi kommer att gallra en box för att kunna öka säkerheten vid behov.

Vi kommer att ha öppna boxfronter i vårt nya stall. Det är varmförzinkade boxgrindar som är 140 cm höga, lika höga som boxväggarna. Vi har heller inga galler mellan boxarna, men väggarna är 20 cm högre i hörnen så att hästarna kan få en "privat" plats där inte boxgrannen kan nå dem.

Fölningsboxen kommer t v att vara likadan, men nästa år bygger vi till och sätter galler samt en lucka ovanför själva boxgrinden.

Våra boxgrindar är specialbeställda av en firma i trakten.

Immer

Vi har öppen boxfront, vi har byggt boxarna själva. Tycker att hästarna blir gladare och mer nyfikna.
En annan fördel är faktiskt att om luften är stark i boxen efter en hel natt, så är luften betydligt bättre utanför boxen. Vi har bra ventilation men märker att hästarna föredrar att ha huvudet utanför. ;)

Vi har öppna boxfronter som vi byggt själva. Jag tycker det blir mycket trevligare istallet.
Det som varit problemet är att 22-åringen 2ggr har rest sig och blibit hängades över dörren i desperat försök att komma ut efter sin kompis. men han har lyckats ta sig tillbaka själv utan problem och nu vet vi hur vi ska undvika problemet. Om vi inte hade haft öppen front hade han säkert haft lika mycket panik ändå och kunnat skada sig själv på annat sätt.

Jag tycker att det är trevligt med öppna boxfronter men det bästa är ju att ha ett galler så man kan välja om man vill ha öppet eller stängt. Kan vara lite jobbigt iblnd när man ska stå på gången och hästen i boxen står och naffsar, då är det bara att stänga.

Vi har byggt våra boxar själva. Vi har 3 st boxar som går att stänga. I den ena så har vi hingsten och sedan så har vi så man kan stänga till ena stoet. Den tredje står tom nu.Vi andvänder bara till hingsten när vi tar in stona och när vi delar fölen. Jag personligen tycker inte om "finka" modellen. Våra hästar kommer bra överrens så jag tycker det är onödigt. Våra står ofta och tittar ut och verkar trivas med det.

Det beror lite på hur bred stallgång man har. Jag har ganska smal stallgång (runt 2.5 m) och öppen front både vid boxdörren och den delen av boxen som är mot stallgången. Hästarna gillar det men det kan bli lite bökigt med nyfikna mular när hovslagaren är där. Men då brukar jag binda upp de som är allra mest nyfikna...Hade jag byggt nytt hade jag nog satsat på en bredare stallgång i stället för helgallrade boxar. Känns lite trevligare med den öppna modellen även om det inte är lika praktiskt.

Tyvärr så kan vi inte bygga större gång pga. bärande balkar mm.Gången är tyvärr bara 140 cm. Visst går det men då får jag mindre boxar. Dessutom så passerar hästarna bara där uppställningen har vi på ett annat ställe i stallet som är bredare.

Ser jättetrevligt ut, men kräver bred stallgång och pålitliga hästar - är min reflektion och erfarenhet.

Jag hade nog satsat på öppningsbara fronter, jag vet att det kan komma in hästar man inte räknat med som inte uppför sig som man hade tänkt. Och då är det kanske lite sent att försöka komma på bra lösningar....

Vi kommer att gallra en box för att kunna öka säkerheten vid behov.
[/QUOTE]

Vi har också öppna fronter (vid dörrarna då), alla trivs med det men vi har dessutom 2 boxar med galler som går att fälla upp vid behov. Mycket praktiskt om en unghäst måste stå inne pga skada el dyl o man är rädd att den ska hoppa över.

I det stallet där jag står är det öppna boxdörrar men man kan stänga för ett galler på de flesta om det skullle behövas.
Det som jag kan tycka är jobbigt är när man ska gå in och ut i stallet och nån av hästarna kommer på att den ska bita hästen utanför. Nångång har det hänt att de ha träffat sadeln. Det måste ju kompenseras med en bred stallgång men finns inte det så tycker jag att det är jobbigt när man typ måste gå slalom mellan häst huvudena. Men det är ju fint och jag vill ha så den dag jag bygger stall.

Jag ska ha stallgång som är 3 m bred. Undrar om någon vet om det finns en dörr som har galler på HELA överdelen- inte bara 60 cm eller ett U- som man kan fälla ner?

Vi har öppet framtill, men i ett litet stall med 3 boxar och enbart boxar på ena sidan gången. Mellan boxarna startade vi öppet, men har nu liggande galler upp till ca 170;s höjd - vilket räcker utmärkt för våra islandshästar. Utan blev det lite bus och stök ibland.

Jag skulle nog inte vilja ha öppet i ett större stall, i så fall öppningsbara delar i dörr och frontgaller men fortfarande med möjlighet att stänga. Det funkar inte med alla individer att ha helöppet trots allt.

Sen beror det mycket på vilken typ av häst, omsättning på hästar, stallgång och övriga utrymmen (måste man använda gången för uppbindning) osv.

Vi har skjutdörrar där större delen av gallret är nerfällbart, det är kanske 15 cm på varje sida som är "fast". Så luckan är nog på en meter skulle jag tippa. Det är gamla "färdigboxar" gjorda av sån där mörkbrun skiva, osäker på vilket märke. Jag kan kolla imorrn om det går att luska ut vad det är!

jag har öppna boxar. inga problem hittills.
I ena stallet har jag en hingst och en valack som är bästa kompisar. dom kommer åt o nosa på varandra utan problem och är väldigt nyfikna på alla som går i "gången".
i de andra stallet har jag 2 ston samt en fölunge som ska in i "hingststallet".
I ena boxen som verkar som fölbox är de galler runt om. så fölstoet slipper hästar som kikar in på fölet.

Vi har det och jag tycker det är jättebra. Hemmabyggda boxar. Nya stallet så har jag beställt med "öppningsbar lucka i boxfront". :)

Är stallet ganska litet så funkar det bra, men är det ett stort stall med massa hästar och många som går/står i gången, så kan det bli besvärligt...

Vi har nedfällbart dörrgaller på samtliga sex boxar. Hästarna trivs helt klart bäst när gallren är nedfällda så de kan se ut och överblicka vad som händer i stallet bättre. Gallren är därför alltid nedfällda förutom då en häst binds upp i gången (veterinär/hovslagare eller liknande - de andra hästarna är lite för nyfikna annars), då det är dags för avvänjning eller andra situationer där det känns som det kan behövas. Jag tror inte jag skulle bygga ett stall helt utan möjligheten att kunna stänga in helt med galler även om jag som sagt egentligen bäst gillar att de kan få titta ut, ha lite kontakt med grannen och se sig omkring.

jag har öppet över dörrarna o sku aldrig välja boxar där hästarna är helt instängd, det blir mycket mer social kontakt när de kan titta ut i stallgången...

där jag hade min ponny hade vi öppen front ,men med en lucka man kunde stänga till om det behövdes mycket bra och praktiskt

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 273
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 412
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 426
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 950
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka